Dlaczego się wywrócił? Oto odpowiedź :)

- MotoRmania

Łącznie ponad 150 odpowiedzi w komentarzach na naszym kanale YouTube i fanpage’u! Bardzo dziękujemy, że aż tylu z Was poświęciło trochę czasu na analizę dlaczego doszło do tej przewrotki podczas pierwszego z serii wielu bezpłatnych szkoleń, które przygotowujemy dla subskrybentów portalu motormania.com.pl ( tutaj dowiesz się wszystkiego – zapraszamy). 

Wspólna analiza takich przypadków poszerza naszą wiedzę i pozwala podnieść nasze umiejętności, dlatego będziemy Wam często proponować tą zabawę. 

Generalnie chcieliśmy Wam szczerze i serdecznie pogratulować! Jakieś 90% wypowiedzi było bardzo sensowne i zawierało rozsądne analizy, oraz prawidłowe potencjalne możliwości związane z powodem wywrotki. To oznacza, że Wasza wiedza jest naprawdę duża :). Ale ( zakładając, że żaden komentarz nam nie umknął) tylko 3 osoby trafiły w sedno. A najbardziej precyzyjnie przeanalizował sytuację Artur Jeżak, trener jazdy sportowej, którego nota bene serdecznie Wam polecamy  ( znajdziecie go na Facebooku). 

Zacznijmy zatem od początku, czyli od końca :):):)… Motocykl się przewrócił ponieważ przednie koło straciło przyczepność i to jest jasne jak słońce. Wszyscy podawaliście dobre powody, dla których taka sytuacja mogła się przydarzyć. Nadmierne przyhamowanie w dużym złożeniu lub zwykłe domknięcie gazu w dużym złożeniu ( które przenosi nagle więcej masy na przód i opona puszcza). To są najczęstsze powody wywrotki w takich sytuacjach. 

Ale tutaj mieliśmy do czynienia z kimś kto pomimo wielu braków wynikających z niewiedzy jeździł bardzo, bardzo stabilne. Ten rider to fantastyczny typ, który całe życie latał turystykami, i na stare lata zachciało mu się spróbować toru. Zaczął przyjeżdżać na tory w tym sezonie. Nie ma jak widać żadnego problemu ze złożeniem motocykla, i ma jeden mega-atut : jedzie super płynnie. Płynnie i precyzyjnie dozuje gaz oraz hamulec.  W sytuacji zobrazowanej na filmie trzymał stałą prędkość, stały gaz, na dużym złożeniu i nie użył hamulca. Zatem dlaczego przód stracił przyczepność na stabilnie prowadzonej maszynie? 

Wielu z Was wskazywało na pozycję – macie w tym sensie rację, że przy takich złożeniach pozycja jest bardzo, bardzo ważna. Można ułożyć ciało tak, aby pomagało wygenerować większą przyczepność maszyny. Tutaj tego zabrakło i to jest coś nad czym należy popracować. Ale to nie był główny powód wywrotki – ten kierowca jechał w tak dużym złożeniu wcześniej w wielu innych zakrętach i nic się nie działo. 

Odpowiedź znajdziecie na tym filmie, mniej więcej od 10 do 13 sekundy nagrania. 

https://www.youtube.com/watch?v=vHeshoBTN80

Zarco ma karę i musi przejechać karę „długiego okrążenia” czyli pojechać w tym przypadku po zewnętrznej jednego z zakrętów w Brnie. Czy widzicie ile kurzu w 10 sekundzie wydobywa się spod jego kolana, a chwilę później spod tylnej opony? Aż cud, że się nie wywrócił – po prostu nie miał, aż tak dużego złożenia jak normalnie. Teraz odpowiedzmy sobie na pytanie. Skoro tor klasy GP, podczas MotoGP, w miejscu gdzie potencjalnie może ktoś przejeżdżać, jest tak zakurzony to jak będzie na każdym innym torze na którym jeździcie??? KAŻDY OBIEKT MA KURZ I MNIEJSZĄ PRZYCZEPNOŚĆ NA ZEWNĘTRZNEJ ZAKRĘTU. Jeżeli obrałeś linię toru błędnie i dajesz się wynosić szeroko to nie możesz utrzymywać takiego samego złożenia na krawędzi nitki toru jak w jego centrum. Zmniejszenie przyczepności nawierzchni było bezpośrednią przyczyną wywrotki. Oczywiście problem się zaczął złym planowaniem, złą linią, i zbyt wczesnym „wejściem na gaz”.. Ale to już temat na kolejny materiał. Zapraszamy wkrótce 🙂

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl