Nowe przepisy w WSBK – pit stopy, brak balastu dla Ducati oraz…

- Piotr Jędrzejak

Od nowego sezonu w WSBK pojawi się nowy, ekscytujący element!

Dla Infront Motorsports niedawne zebranie Komisji Superbike było ostatnim w karierze – od nowego roku rolę zarządcy World Superbike przejmuje Dorna. Na wspomnianym zebraniu zapadło jednak kilka kluczowych decyzji, a dotyczyły one zmian, które już znamy oraz które do tej pory otoczone były plotkami.

Po pierwsze oficjalnie zniesiony został balast dla motocykli dwucylindrowych (Ducati). Kwestię tą już omówiliśmy, a reasumując: od nowego sezonu wszystkie motocykle będą mogły wżyć 165 kilogramów. Max Biaggi z miejsca określił tą zmianę jako nie fair, mówiąc że bez balastu Ducati ma już połowę tytułu mistrzowskiego w kieszeni. W nowych przepisach jest jednak adnotacja, że dla wspomnianych motocykli z silnikiem dwucylindrowym o pojemności 1200 ccm, w razie potrzeby minimalna waga może być podnoszona dwukrotnie o 3 kg – motocykl będzie ważył wtedy odpowiednio 168 kg, a później 171 kg. Jeżeli to nie wystarczy, kolejny balast nie jest dozwolony – wtedy wprowadzona będzie zwężka w dolocie powietrza.

Kolejna zmiana dotyczy pit stopów. W minionym sezonie zmiana warunków pogodowych zbyt wiele razy była powodem do anulowania wyścigów, a więc zamiast wywieszania czerwonej flagi, w najbliższym roku zawodnicy będą mogli zjechać do boksów na zmianę opon i ustawień. Oglądaliście kiedyś F1 lub wyścigi Endurance? Strzelamy w ciemno, że pit-stopy będą jednym z najciekawszych elementów wyścigu!

Jak czytamy w regulaminie: Zasada 1.23 Pit Stopy

Wyścig Superbike nie będzie przerywany ze względu na pogodę, poza przypadkami nadzwyczajnymi, a więc zawodnicy, którzy będą chcieli zmienić opony lub dokonać modyfikacji ustawień, będą musieli zjechać do boksów (w dowolnym momencie) i dokonać zmian w trakcie wyścigu.

Tankowanie jest ściśle zabronione, a procedura pit stopu przebiegała będzie następująco:

– Zawodnicy, którzy będą chcieli zmienić opony lub dokonać modyfikacji ustawień muszą zatrzymać się przed swoim garażem, wyłączyć silnik i zejść z motocykla. Wyłącznie trzech mechaników, wyraźnie identyfikowanych przez oficjalną opaskę na ramieniu, będzie mogło dotykać motocykla i pracować przy nim w trakcie pit stopu.

– Tych trzech mechaników nie może otrzymywać żadnej zewnętrzej pomocy w pitlane (np. podawanie narzędzi z garażu, itp), ale pomóc im może kierowca jeżeli będzie chciał. Sędziowie będą monitorowali sytuację i raportowali o naruszeniu zasad, co przez Dyrekcję Wyścigu będzie karane przejazdem przez boksy.

– Użycie elektronarzędzi (maksymalnie dwa w jednym momencie, elektryczne lub pneumatyczne) jest dozwolone.

– Podstawki lub podnośniki motocyklowe muszą być obsługiwane manualnie – nie mogą być zasilane.

– Użycie zewnętrznego startera i/lub dodatkowego akumulatora do uruchomienia silnika jest dozwolone.

Poza tym wprowadzonych zostało kilka innych zmian do regulaminu. Na polach startowych w jednym rzędzie będą stały teraz tylko trzy motocykle. W warunkach ograniczonej widoczności używane będzie tylne, czerwone światło bezpieczeństwa. Na kierownicy zamontowane zostaną osłony klamki hamulca przedniego – tak jak w MotoGP. Na przednich owiewkach muszą znaleźć się grafiki imitujące światła używane w drogowych wersjach motocykli – ta zmiana tak spodobała się Kawasaki, że ich motocykle mają „światła” już dawno. Ostatnia modyfikacja w regulaminie to wprowadzenie 17-calowych (zamiast 16,5) felg, aby motocykle były bliższe seryjnym.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl