Motocyklowe wyścigi uliczne są dla nas Polaków niewątpliwie sportem egzotycznym. Pomijając, że nie mamy w Polsce tradycji związanej z tego typu eventami, to zamknięcie na cały weekend miasta tylko po to, żeby kilkuset ryzykantów w skórach, mogło ścigać się jego ulicami z prędkościami grubo naginającymi przepisy ruchu drogowego, stanowi swoistą abstrakcję.
Mimo tego (a może właśnie dzięki temu), entuzjastów tego typu rozrywki jest u nas wielu. Chcąc wziąć udział w czymś takim na żywo, od razu nasuwają się na myśl (obrosłe w legendę), wyścigi Tourist Trophy na wyspie Mann. Dla motocyklistów są niczym pielgrzymka muzułmanina do Mekki – przynajmniej raz w życiu trzeba to przeżyć. Nie mniej jednak dotarcie na miejsce i spędzenie tam tygodnia, (bo tyle trwa impreza), wymaga dosyć znacznych środków finansowych i jest trochę skomplikowana logistycznie. I tutaj naprzeciw wychodzą Czesi z własnymi wyścigami ulicznymi, zaledwie 30km od naszej południowej granicy.
![](https://motormania.com.pl/wp-content/uploads/2022/12/p1380395-1024x576.jpg)
![](https://motormania.com.pl/wp-content/uploads/2022/12/p1380418-1024x576.jpg)
Wyścigi uliczne są i prawdopodobnie będą elementem ich tradycji narodowej. Odwiedziłem jedną z takich imprez w maju tego roku.
Znajdujemy się w miejscowości Horice, niespełna dziewięciotysięcznym miasteczku na północy Czech. Od piątku 20.05.2022 do niedzieli 22.05.2022 staje się ono areną rywalizacji „riderów” z całej Europy, w 59tej edycji „300 zatacek Gustava Havla”. Ulice miasta stają się nitką wyścigową, garaże mieszkańców zostają przemianowane na „budki z piwem”, a pola na obrzeżach miasta to teraz paddock. Wszystko perfekcyjnie przygotowane i dopięte na ostatni guzik.
Zawodnicy rywalizują w dziesięciu klasach, podzielonych na pojemności. Na trasie wyścigu mamy możliwość zobaczenia wszystkiego, co ma 2 koła i silnik spalinowy (warto w tym momencie wspomnieć, że w klasie Supersport 600 startuje reprezentant Polski – Krystian Paluch, wielokrotny uczestnik wyścigów ulicznych w całej Europie).
![](https://motormania.com.pl/wp-content/uploads/2022/12/p1400230-1024x576.jpg)
![](https://motormania.com.pl/wp-content/uploads/2022/12/p1410212-1024x576.jpg)
Zawody rozpoczynają się już w piątek. Zawodnicy zapoznają się z torem podczas treningów wolnych. Wcześniej instalują swoje namioty w paddocku, przechodzą przez krótką biurokrację, obowiązkowy briefing oraz przegląd techniczny motocykli. W sobotę robi się poważniej: zwiększa się napięcie imprezy, ponieważ jest to dzień kwalifikacji do niedzielnych wyścigów. W trakcie dwóch sesji, która trwają 25 minut każda, zawodnicy walczą o najlepszy czas.
Niedziela to już to, na co wszyscy czekają – wyścigi. Zawodnicy ustawiają się na polach startowych według uzyskanych czasów w kwalifikacjach. Jest kolorowo, szybko i momentami skrajnie niebezpiecznie, ale pewnie to powoduje, że „zataczki” cieszą się tak dużym zainteresowaniem. Wzdłuż trasy stoją kibice, którym kompletnie nie przeszkadza, ze miasteczko jest zamknięte – przecież trzeba dopingować, a po zakończonym wyścigu obowiązkowa „klaczka”, czyli oklaski dla zawodników podczas rundy honorowej. Każdy wyścig podsumowuje podium oraz wręczenie pucharów. Wszystko przy dźwięku owacji kilku tysięcznego tłumu.
![](https://motormania.com.pl/wp-content/uploads/2022/12/p1410728-1024x576.jpg)
![](https://motormania.com.pl/wp-content/uploads/2022/12/p1410815-1024x576.jpg)
Atmosfera nie do opisania. To trzeba przeżyć osobiście. Tym bardziej, że w 2023 „zatacki” odbędą się po raz 60ty i organizatorzy już teraz przygotowują specjalny program właśnie na tę rocznicowe wydarzenie.
Po wszelkie szczegóły techniczne odsyłam na stronę:
Tam znajdziemy informacje na temat biletów, dojazdu, bazy noclegowej, itd., itp.
Zachęcam również do obejrzenia galerii oraz relacji filmowej z tegorocznej edycji, zapraszając jednocześnie na przyszłoroczne wyścigi, które odbędą się w dniach 20-21 maja.
To z kim się widzimy na miejscu w 2023 roku ?
![](https://motormania.com.pl/wp-content/uploads/2022/04/google-news-motormania-1024x554.png)