Zawodnik MotoGP w polskim zespole

- Mick

Barwy polskiego Wójcik Racing Teamu podczas wyścigu 24-godzinnego w Le Mans zasili w kwietniu wieloletni filar austriackiej ekipy YART w FIM EWC i były zawodnik MotoGP, Australijczyk Broc Parkes.

Może i na papierze sezon spędzony w MotoGP w 2014 nie był dla Parkesa specjalnie udany, ale nie zmienia to faktu, że po raz drugi w historii do ekipy z Polski dołącza zawodnik, który ma na swoim koncie starty w królewskiej klasie, a to wydarzenie bez precedensu.

Parkes spędził w MotoGP rok, dosiadając motocykla ART (bazującym na Aprilii RSV4) w podkategorii CRT w barwach kontrowersyjnego zespołu Paula Birda. Co prawda Broc wywalczył wówczas tylko dziewięć punktów, ale naprawdę nie miał amunicji, aby walczyć z czołówką. Wystarczy jednak rzucić okiem na nazwiska, jakie otaczały go wówczas w tabeli. Tyle samo punktów zdobył zespołowy kolega, Michael Laverty, ceniony przez ekspertów, starszy brat znanego z WorldSBK Eugene’a oraz Mike di Meglio, mistrz świata klasy 125 oraz FIM EWC. Tylko dwa oczka więcej (mimo lepszego motocykla) zdobył Colin Edwards, dwukrotny mistrz świata Superbike’ów i wieloletni fabryczny zawodnik Yamahy w MotoGP.broc parkes wiki

W 2017 roku Parkes także dosiadł zresztą M1-ki, w swoim domowym Grand Prix Australii zastępując na torze Phillip Island Jonasa Folgera, który przedwcześnie zakończył sezon z powodów zdrowotnych, które zresztą później przekreśliły jego karierę w królewskiej klasie. Startując w barwach Monster Yamahy Tech 3 Broc finiszował wtedy co prawda poza punktowaną piętnastką, ale biorąc pod uwagę brak wcześniejszych testów, miał przed sobą wyjątkowo trudne zadanie… i zebrał bezcenne doświadczenie. W końcu niewielu jest na świecie zawodników, którzy mogą powiedzieć, że ścigali się prawdziwym prototypem MotoGP.

38-latek, który na swoim koncie ma także dwa tytuły wicemistrza świata Supersportów i wicemistrzostwo Azji, jeszcze dwa lata temu był jednym z najbardziej rozchwytywanych nazwisk w padoku FIM EWC. Przed sezonem 2018 Yamaha musiała się mocno postarać, aby przebić ofertę fabrycznego zespołu Hondy i utrzymać go w swoich szeregach. Nic dziwnego. To jeden z najrówniej jeżdżących zawodników w stawce.

Brokes w akcji w MotoGP - Walencja 2014

Brokes w akcji w MotoGP – Walencja 2014

Parkes dołączy do Wójcik Racing Teamu na motocyklu z numerem 77, a na którym zastąpi Szweda Chrisa Bergmana, który w tym samym czasie będzie reprezentował zespół Grzegorza Wójcika podczas rundy World Supersport w holenderskim Assen. Australijczyk będzie dzielił R1-kę z Gino Reą, kolejnym zawodnikiem znanym z padoku Grand Prix i startującym wcześniej w Moto2 oraz Francuzem Axelem Maurinem. Na na maszynie z nr. 777 zobaczymy Marka Szkopka, Adriana Paska i Artura Wielebskiego. Ze startu w Le Mans zrezygnował Piotr Biesiekirski, który tydzień później rozpocznie w Portimao sezon ME Moto2 i to na tej serii postanowił skupić się w tym roku. W stawce FIM EWC zobaczymy także ekipę LRP Poland oraz Pawła Szkopka w barwach Maco Racing.

Możliwe, że Parkesa zobaczymy także w polskim zespole podczas Bol d’Or, ponieważ wrześniowe zmagania również pokrywają się z kolejnym startem Bergmana w World Supersport.

Jak już wspomnieliśmy, Parkes w Wójcik Racing Teamie to drugi przypadek, kiedy w barwach polskiego zespołu zobaczymy zawodnika z doświadczeniem w MotoGP. Wcześniej w zespole Bogdanka PTR Honda w pełnym cyklu World Supersport startował James Ellison, który wcześniej ścigał się w MotoGP przez dwa lata, najpierw w ekipie WCM a następnie właśnie w Tech 3 Yamasze. W drugą stronę potoczyła się kariera Sama Lowesa, który po startach w Bogdance wywalczył tytuł mistrza świata Supersportów na R6-ce rosyjskiego zespołu Yakhnich, po czym trafił do Moto2, a ostatecznie do MotoGP jako fabryczny zawodnik Aprilii. Dziś nadal ściga się w Moto2.

Nie można także zapominać o przypadku Austriaka Andy’ego Meklaua, który w 1993 ścigał się w kategorii 500, którą MotoGP zastąpiło w 2002 roku. Meklau mniej więcej dekadę temu z sukcesami ścigał się w mistrzostwach Polski i Alpe Adria w barwach zespołu Suzuki Grandys Duo.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl