Regulamin MotoGP – koniec Rookie Rule, zamrożenie silników i małe zmiany

- Piotr Jędrzejak

Przy okazji minionego Grand Prix na torze Assen odbyły się rozmowy na temat regulaminu MotoGP.

Komisja Grand Prix, bo było ostatnio najgorętszym tematem, z dniem 1. stycznia 2013 zniesie tak zwaną „rookie rule”. Według tej zasady każdy nowicjusz w MotoGP musiał przez rok jeździć poza zespołem fabrycznym. Kiedyś było to słuszne posunięcie, ale aktualnie generuje niepotrzebne zamieszanie oraz przede wszystkim dodatkowe koszty. Dzięki temu Marc Marquez będzie mógł od razu wsiąść na Hondę w malowaniu Repsol. Oczywiście na zniesienie naciskała Honda, ale też satelickie zespoły San Carlo Gresini oraz LCR. Gdyby Marc musiał przez rok jeździć u nich, zachwiałoby to całą strategią współpracy z obecnymi kierowcami i sponsorami. Więcej na ten temat znajdziecie w całkiem prawdopodobnej teorii spiskowej Micka.

Poza tym, odrzucono kilka innych niezbyt entuzjastycznie witanych przepisów. Z powodu sprzeciwu zespołów nie przeszła zasada jednego motocykla, która panuje w Moto2, Moto3 oraz w WSBK. Nie zastał też wprowadzony zakaz używania karbonowych hamulców, po tym jak przyciśnięci do muru Brembo i Nissin obiecali pomyśleć nad swoją polityką cenową.

Na początku następnego roku w życie wejdzie natomiast ograniczenie liczby motocykli – każdy producent może wystawić maksymalnie cztery sprzęty. Dwa we własnym teamie oraz kolejne dwa w zespole satelickim. Nie ma jednak słowa o ich specyfikacji, więc w teorii wszystkie cztery mogą być pełnymi maszynami fabrycznymi (na takiej jeździł Marco Simoncelli w San Carlo Honda Gresini).

Od 1 stycznia 2013 ograniczona zostanie też liczba dostępnych przełożeń. W praktyce jednak maszyny o pojemności 1000 ccm są na tyle elastyczne, że zespoły nie korzystają ze zbyt wielu ustawień skrzyń biegów. Mimo tego na wszelki wypadek wożą ze sobą ciężkie pudła z kołami zębatymi, co generuje dodatkowe koszty transportu – teraz zostały one ukrócone.

Jednym z najważniejszych wpisów do regulaminu jest zamrożenie silników w MotoGP – ze skutkiem natychmiastowym. To oznacza, że aktualne wartości średnicy i skoku tłoka muszą zostać podane dyrekcji i nie mogą być zmienione aż do końca sezonu 2014! Oczywiście służy to ograniczeniu kosztów, ale po części trafia w Ducati. Włosi najprawdopodobniej nie wykorzystują pełnych 1000 ccm, a teraz nawet gdyby chcieli, to już nie mogą – mają obowiązek pozostać przy aktualnych wymiarach. Nie jest jasne, czy ta zasada dotyczy zespołów CRT, jednak jeżeli nie, to będą one miały możliwość zmniejszyć stratę do prototypów.

Kolejne ograniczenie ze skutkiem natychmiastowym pojawiło się w Moto3. Zawodnicy, którzy przekroczą liczbę dozwolonych silników, startują z boksów 10 sekund po zapaleniu się zielonego światła. Tak jak w MotoGP.

W czasie odłożone zostały rozmowy o kolejnych, palących kwestiach, a mianowicie limitu obrotów silnika oraz ujednoliconego ECU. Na wyniki rozmów pomiędzy producentami czeka też rozmowa o ustandaryzowanej specyfikacji felg.

Tak brzmi oryginalny skrót z posiedzenia Komisji Grand Prix:

The Grand Prix Commission, composed of Messrs. Carmelo Ezpeleta (Dorna, Chairman), Ignacio Verneda (FIM Executive Director, Sport), Herve Poncharal (IRTA) and Takanao Tsubouchi (MSMA) in the presence of Javier Alonso (Dorna) and Mike Trimby (IRTA, Secretary of the meeting), in a meeting held on 28 June in Assen, decided the following:

Sporting Regulations

Effective immediately:
– The same penalty that exists in the MotoGP class for exceeding the permitted number of engines used, will also apply in the Moto3 class. A rider, who has exceeded his maximum, will start the race 10 seconds after the green light is turned on at the pit lane exit.

Effective 01 January 2013:
– „Rookie” riders will be permitted to ride for a factory team.
– In the MotoGP class, manufacturers are restricted to two direct entries per manufacturer and may provide material for a maximum of two entries per manufacturer operated by Independent teams. This results in two factory and two satellite machines.

Technical Regulations

Effective Immediately:
– Machines entered in the MotoGP class are restricted to using unchanged bore and stroke dimensions throughout 2012-2014. Current dimensions must be notified to the Technical Director.
– Minor changes to the regulations concerning Moto3 parts supply were approved. The effect is to ensure that upgrades are available to all entries at the same time.

Effective 01 January 2013:
– In the MotoGP class machines may use a maximum of 24 possible gear ratios and four possible ratios for the primary gear.

Other Proposals:
– A proposal to restrict riders in the MotoGP class to the use of one machine was rejected.
– A proposal to ban the use of non-ferrous materials for MotoGP class brake discs was rejected, hence carbon brakes will still be allowed.
– A proposal to mandate the use of wheels with a standard specification for strength and durability, applicable to all classes, was postponed pending further discussions between factories and wheel suppliers.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl