Jaki mają rozmiar, powierzchnię roboczą oraz ile ważą tarcze hamulcowe z włókna węglowego w MotoGP?
Twin Ring Motegi, na którym odbywa się MotoGP w ten weekend, to trudny tor typu stop&go. Między innymi dlatego, że jest tam aż 7 stref bardzo mocnego hamowania, w których przeciążenie przy hamowaniu przekracza 1,4g. To nie tylko ogromny wysiłek fizyczny i psychiczny dla zawodników, ale także poważne obciążenie dla układu hamulcowego.
Konstruktorom zależy na jak najniższej masie, szczególnie tej nieresorowanej, jak na przykład masa tarcz hamulcowych. Jednak ze względu na przegrzania materiału, regulamin nakazuje używanie większych tarcz na japońskim torze. Rozmiary, masy oraz optymalny zakres temperatur wytłumaczy krótki film od MotoGP.
Omówione są tu wyłącznie tarcze hamulcowe z włókna węglowego. W mokrych warunkach temperatury są znacznie niższe i często stosuje się stalowe tarcze.