MotoGP i World Superbike – Zima w Wyścigach – Tydzień 11

- Mick

Zmiany w kalendarzu MotoGP, pierwsze testy Moto2 i Moto3 oraz ostatnie jazdy World Superbike. Niby to jeszcze zima, ale robi się bardzo gorąco. W ten weekend pierwsza runda WSBK!

Marquez szuka przyczepności, Pedrosa agresji

Ciekawe wywiady z szefami mechaników zawodników Repsol Hondy opublikowała oficjalna strona motogp.com. Ramon Aurin, nowy crew chief Daniego Pedrosy, przyznał, że Hiszpanowi brakuje nieco agresji. „Nie jest zbyt agresywny na początku wyścigu, a do tego jest lekki i trudniej mu rozgrzać opony. Potrzebuje na to czterech, pięciu okrążeń, podczas gdy inni robią to w dwa kółka”powiedział Aurin, który skończył w minionym tygodniu 50 lat.

Santi Hernandez, szef mechaników Marca Marqueza, powiedział z kolei, że nowy silnik HRC jest nieco bardziej nerwowy, stąd problemy w zakrętach, szczególnie tych szybkich. „Naszą mocną stroną jest hamowanie i wejście w zakręt, ale musimy poprawić zachowanie tyłu w zakrętach, a szczególnie na wyjściu z szybkich łuków”przyznał crew chief obrońcy tytułu. Jak poradzi sobie z tym Honda? Przekonamy się już za tydzień, podczas drugich testów MotoGP w Malezji.

MotoGP wraca na Silverstone

Już w połowie poprzedniego sezonu organizatorzy MotoGP zapowiedzieli, że Grand Prix Wielkiej Brytanii przeniesie się z toru Silverstone do Walii, gdzie wkrótce rozpocznie się budowa nowego obiektu, Circuit of Wales. Jego włodarze zdobyli prawa do organizacji rundy MŚ, ale z uwagi na brak toru, „dogadali” się z obiektem Donington Park, który gościł Grand Prix do 2009 roku.

W minionym tygodniu szefostwo Donington Park ogłosiło jednak, że nie otrzymało od Circuit of Wales wymaganych pieniędzy, aby wylać nową nitkę toru – warunek niezbędny do organizacji wyścigu. Stąd zerwanie umowy. W odpowiedzi Circuit of Wales poinformował, że formalna umowa z winy drugiej strony nigdy nie została podpisana. Stąd brak przelewu.

W efekcie Circiut of Wales musiał dogadać się z Silverstone, na które MotoGP wraca jednak na dwa kolejne lata, zanim zakończy się budowa CoW (najpierw niech w ogóle się rozpocznie). Trochę to skomplikowane, ale efekt jest taki, że tegoroczny kalendarz MotoGP wygląda dokładnie tak, jak rok temu. Data tegorocznej rundy w Wielkiej Brytanii pozostaje bez zmian. Wyścig odbędzie się 29. sierpnia.

Moto2 i Moto3 testują w Walencji

Tydzień temu, od wtorku do czwartku, w Walencji testowały ekipy Moto2 i Moto3. Pierwsze w tym roku jazdy upłynęły pod znakiem kapryśnej aury. Pierwszego dnia było sucho, ale zimno i wietrznie. Drugiego dnia lało, a trzeciego jazdę uniemożliwił przesychający tor, na dodatek zalany olejem z jednej z Mahindr z Moto3. Tak czy inaczej możemy wyciągnąć pierwsze, ostrożne wnioski.

Szybki w Moto2 będzie z pewnością Johann Zarco, za to duże problemy ma póki co debiutant Moto2 i aktualny mistrz Moto3, Alex Marquez. Jednocześnie niemal wszyscy zawodnicy przesiadający się na Kalexy chwalą nie tylko ich łatwość prowadzenia, ale również znalezienia odpowiednich, bazowych ustawień. Niestety, niektórzy nie mogą dogadać się z wersją 2015. Aktualny mistrz Tito Rabat zaliczył pierwszego dnia aż trzy wywrotki. Podobne problemy miał również wicemistrz, Fin Mika Kallio. Bardzo szybki był za to Sam Lowes, w którego Speed Upie zmieniono wahacz (z karbonowego na aluminiowy) i zawieszenie (z Ohlins na WP).

W Moto3 tempo narzucał debiutant, Fabio Quartararo, a najszybszą czwórkę zdominowali zawodnicy na Hondach. Jednocześnie postępy wydaje się robić Mahindra. KTM wcale nie zamierza jednak składać broni. Uważajcie przede wszystkim na Miguela Oliveirę. Więcej o testach w Walencji przeczytacie TUTAJ. Dzisiaj z kolei rozpoczęły się już kolejne jazdy, tym razem w Jerez. Relacja wkrótce.

Yamaha wraca do World Superbike!

Yamaha zaprezentowała w minionym tygodniu swoje wyścigowe plany na sezon 2015. Razem z debiutem nowej wersji R1M założenia są ambitne. Ekipa MRS wystawi w ME Superstock 1000 szybki duet; Francuza Floriana Marino i Szkota Keva Coghlana. Obrońcy tytułu World Endurance, GMT94 wystawią tam wersję R1, podobnie jak ekipa YART, zaś w mistrzostwach krajowych model R1M wystawią teamy; Milwaukee Yamaha w BSB (Josh Brookes i Broc Parkes), Yamaha MGM w IDM (Damian Cudlin i Max Neukirchner).

Jednocześnie Yamaha Motor Europe zmienia nieco swoją wyścigową strukturę, którą od teraz kierować będzie Andrea Dosoli. Włoch ma na swoim koncie pracę z Marco Melandrim w MotoGP (ekipa Hayate w 2009 roku), wystawianie własnego teamu Moto2 oraz pracę jako szef techniczny zarówno w BMW, jak i Yamasze w WSBK. Dosoli będzie także osobiście odpowiadał w Niemczech za rozwój nowej R1-ki. Cel jest jasny: powrót do World Superbike – niestety dopiero w sezonie 2016.

Rosja wypada z kalendarza WSBK

Runda na torze w Moskwie już drugi rok z rzędu wypada z kalendarza World Superbike – z tych samych zresztą powodów. To oczywiście pokłosie konfliktu na Ukrainie. Promotorem zmagań był, powiązany podobno z Kremlem, Alexander Yakhnich, który podpisał z Dorną dziesięcioletnią umowę na organizację wyścigu w Moskwie, wystawiając jednocześnie w klasie Supersport własny zespół (w jego barwach dwa lata temu Sam Lowes wywalczył mistrzostwo świata). Według Dorny promotor „nie był w stanie zapewnić niezbędnych gwarancji kontraktowych”. W efekcie zmagania znikają z kalendarza, który liczył będzie w tym roku tylko 13 rund, a rosyjska ekipa znika ze stawki.

Ostatnie testy World Superbike

Co prawda to już news z tego tygodnia, ale nie mogliśmy go pominąć. Zawodnicy World Superbike zakończyli w Australii ostatnie testy przed zaplanowanymi na ten weekend wyścigami pierwszej rundy cyklu. Na torze Phillip Island sezon rozpoczął się bardzo pechowo dla Davide Giugliano z Ducati. Włoch złamał dwa kręgi w kręgosłupie i czeka go aż 90-dniowy odpoczynek od wyścigów. Jego miejsce zajmie najprawdopodobniej kierowca testowy, Michele Pirro. Z bólem pleców po wypadku do szpitala trafił także Randy de Puniet z Suzuki, ale w jego przypadku obyło się bez poważniejszej kontuzji. Drugi dzień testów w klasie Supersport opuścił z kolei Gino Rea, w którego nodze… poluzowała się śrubka przytrzymująca przy piszczeli tytanową płytkę i prawie przebiła skórę!

Wyniki pierwszego dnia testów WSBK znajdziecie TUTAJ, a drugiego TUTAJ. Wyścigi World Superbike z Australii już w niedzielę!

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl