MotoGP – Grand Prix Hiszpanii w Jerez w ten weekend – Powrót Rossiego?

- Mick

Najszybsi motocykliści świata majówkę tradycyjnie spędzają w Jerez de la Frontera, gdzie w ten weekend odbędzie się trzecia runda MotoGP, Grand Prix Hiszpanii. Czy Yamaha i Valentino Rossi wrócą na szczyt podium po fatalnym weekendzie w USA?

Choć dwa tygodnie temu swoje pierwsze zwycięstwo w MotoGP odniósł debiutujący w królewskiej klasie Marc Marquez, a Hondy zdominowały weekend w teksańskim Austin, w Jerez – na torze o zupełnie innej charakterystyce, sytuacja może się dramatycznie zmienić.

Marcowe, zimowe testy były popisem zawodników Yamahy. Zarówno Jorge Lorenzo, jak i Valentino Rossi i Cal Crutchlow, notowali na krętym i technicznym torze w Andaluzji najlepsze czasy, utrzymując jednocześnie bardzo równe tempo.

Valentino Rossi nie wygrał co prawda wyścigu MotoGP od Grand Prix Malezji 2010, ale w niedzielę może się to zmienić. Włoch uwielbia Jerez i spodziewa się udanego weekendu. Z trzynastu startów w Andaluzji w królewskiej klasie, 34-latek kończył na podium aż dziewięć, z czego osiem na jego najwyższym stopniu. 9-krotny mistrz świata jest zdeterminowany, aby wrócić do czołówki po tym, jak problemy z ustawieniami motocykla i odłamany kawałek przedniej tarczy hamulcowej, mocno utrudniły mu jazdę podczas wyścigu w Teksasie, gdzie finiszował na szóstej pozycji.

Mocno zmotywowany będzie także zwycięzca wyścigu otwarcia w Katarze, Jorge Lorenzo, który w sobotę będzie świętował w Jerez swoje 26. urodziny. To właśnie tutaj Hiszpan debiutował w MŚ przed jedenastoma laty, kiedy na tor mógł wyjechać dopiero w sobotę, w dniu swoich 15. urodzin. Z sześciu startów w Jerez w MotoGP Lorenzo dwa kończył tutaj na pierwszej pozycji, a dwa kolejne niższych stopniach na podium. Dwa tygodnie temu w USA, Hiszpan wywalczył swoje setne podium w MŚ, a w sobotę jego nazwiskiem nazwany zostanie ostatni zakręt toru.

Na swoje trzecie podium w MotoGP liczy w ten weekend także Cal Crutchlow, który był najszybszym zawodnikiem zimowych testów w Jerez. Na wolnym i krętym torze jego prywatna Yamaha nie powinna mieć problemów z dotrzymaniem kroku fabrycznym maszynom. Rok temu Brytyjczyk finiszował tutaj na czwartej pozycji, 2,5 sekundy za zwycięzcą, Caseyem Stonerem. Jeśli Crutchlow może gdzieś w tym roku wygrać, to właśnie tutaj, ale będzie to niezwykle trudne zadanie. 27-latek z Coventry nie może pozwolić sobie na kolejny błąd na początkowych okrążeniach wyścigu.

Dani Pedrosa kończył wszystkie swoje starty w MotoGP w Jerez na podium, ale tylko raz, w sezonie 2008, finiszował tutaj na jego najwyższym stopniu. Mimo wszystko podczas testów zawodnik Repsol Hondy utrzymywał się w ścisłej czołówce i nie należy spodziewać się takich problemów, jakie miał podczas pierwszej rundy w Katarze. Pedrosa będzie w niedzielę bardzo groźny, ale czy w przeciwieństwie do Austin, gdzie posłuszeństwa odmówił lewy triceps, wytrzyma kondycyjnie?

Inaczej może być z kolei z jego kolegą z ekipy Repsol Honda. Debiutujący w MotoGP Marc Marquez wygrał w swoim zaledwie drugim starcie w królewskiej klasie, na torze w Austin zostając najmłodszym zwycięzcą w historii MotoGP. Choć 20-latek zrównał się z Lorenzo punktami na czele klasyfikacji generalnej, w Jerez czeka go dość trudny weekend. Podczas testów Marquez miał sporo problemów w wolnych zakrętach, w których jak sam wyjaśniał, zbyt dużo czasu spędzał w pełnym złożeniu i za mało agresywnie prostował motocykl na wyjściach z łuków. Marc podobno wiele się pod tym względem nauczył jadąc za Danim Pedrosą podczas wyścigu w Katarze. Przyglądanie się jego postępom będzie w ten weekend niezwykle ciekawym doświadczeniem. Czy poprawi się na tyle, aby powalczyć o podium, a może nawet o zwycięstwo, czy tak jak podczas testów nie będzie w stanie utrzymać się z opisaną powyżej piątką? Marquez może okazać się największym zaskoczeniem, ale też największym rozczarowaniem hiszpańskiej majówki.

Wielką ciekawostką będzie z kolei Ducati, które co prawda bardzo intensywnie testowało zimą w Andaluzji, ale nigdy nie radziło sobie dobrze na hiszpańskim torze. W akcji zabraknie leczącego kontuzję Bena Spiesa, ale z dziką kartą wystartuje Michele Pirro. Kierowca testowy Ducati dosiądzie „laboratoryjnej” wersji Desmosedici, z zupełnie inną ramą i szeregiem modyfikacji. Jego wyniki mogą dać nam namiastkę tego, na co stać będzie Bolończyków w drugiej połowie sezonu. Na przyczepnym Jerez możemy spodziewać się dobrej dyspozycji Andrei Dovizioso i Nicky’ego Haydena w kwalifikacjach, ale wyścig, szczególnie przy wysokiej temperaturze, może być dla nic bardzo trudny z uwagi na mocne zużycie opon – kolejny słaby punkt Ducati obok podsterowności i nerwowego oddawania mocy.

Do podium zbliżyć się będzie chciał Stefan Bradl, który nieźle spisał się w Jerez podczas testów i może zaskoczyć w niedzielę. Jeszcze ciekawsza będzie walka zawodników CRT, którzy na wolnym i krętym torze, dysponując nieco bardziej miękkimi oponami niż kierowcy prototypów, mogą namieszać, nie tylko w kwalifikacji, choć o walce w pierwszej piątce nie może być oczywiście mowy.

Na czele tabeli w klasie Moto2 znajduje się Brytyjczyk Scott Redding, ale w Jerez mocni będą Hiszpanie. Uważajcie przede wszystkim na Pola Espargaro i Nico Terola, ale zaskoczyć mogą również Esteve Rabat i – być może Toni Elias i Julian Simon. Podobnie będzie w kategorii Moto3, gdzie dominują Alex Rins, Luis Salom i Maverick Vinales, ale w Andaluzji groźny będzie też Jonas Folger. Bardzo ciekawe jak bardzo do zawodników z silnikami KTM zbliżą się na krętym torze kierowcy nieco wolniejszej Hondy. W końcu rok temu wyścig wygrał tutaj, z przewagą 36 sekund, Włoch Romano Fenati.

Wszystkie sesje Grand Prix Hiszpanii, od piątkowych treningów wolnych, kwalifikacji przez rozgrzewki i aż po same wyścigi, na żywo pokaże Polsat Sport Extra – także w HD!

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl