MotoGP 2013 – nowy format kwalifikacji

- Piotr Jędrzejak

Aby uatrakcyjnić weekend wyścigowy, od najbliższego sezonu biegi kwalifikacyjne przyjmą format knock-out.

Do tej pory piątek i sobota upływały na trzech treningach wolnych (po 45 minut) i jednym treningu kwalifikacyjnym (60 minut). Od roku 2013 wyścigi MotoGP zmienią się na wzór F1 oraz WSBK, czyli styl przypominający knock-out, dodając do tego jednak jeszcze jedną nowinkę – czasy z treningów wolnych też będą się brane pod uwagę, a sesje kwalifikacyjne będą dwie

Licząc czasy z pierwszych trzech treningów (FP1-3), dziesięciu najlepszych zawodników przejedzie do drugiej sesji kwalifikacyjnej (QP2) trwającej 15 minut. Cała reszta zawodników walczyła będzie w QP1 (również 15 minut), a dwóch najlepszych z nich, awansuje do QP2. To oznacza, że w QP2 przydzielone zostaną miejsca startowe od 1 do 12.

Te zmiany to równocześnie znacznie mniej czasu na trening przed wyścigiem i ustawienie motocykla. Zdecydowana większość (nie licząc dwójki awansującej z QP1 do QP2) spędzi na torze o 45 minut mniej. Dlatego też wprowadzona została nowa, czwarta wolna sesja treningowa. Potrwa 30 minut, odbędzie się przed kwalifikacjami, ale czasy z niej nie będą liczone. Niedzielna rozgrzewka przed wyścigiem (WUP – Warm Up Practice) pozostaje bez zmian.

 

Treningi niewątpliwie zyskają na atrakcyjności. W razie kiepskich warunków, zawodnicy nie będą mogli bez konsekwencji przeczekać ich w boksach – trzeba będzie wykręcić taki czas, żeby dostać się do QP2. Podzielone kwalifikacje to zaleta dla zespołów CRT oraz wszystkich spoza czołówki, ponieważ z braku czołówki, kamery w pierwszej sesji będą skierowane właśnie na nich. Szybcy zawodnicy też zyskają; już nie będziemy słuchać narzekań, że wolniejszy kierowca przyblokował lub jechał „na holu” – w QP2 będzie tylko dwunastu najszybszych.

Jak FIM tłumaczy nowe zasady:

Nowa procedura kwalifikacji

1. Trzy aktualne wolne sesje treningowe pozostaną bez zmian, jednakże połączone czasy z tych sesji będą określały przydział w finałowych sesjach kwalifikacyjnych.

2. Dziesięciu najszybszych zawodników zostanie rozstawionych w sesji kwalifikacyjnej 2 (QP2 – Qualifying Practice 2).

3. Wszyscy pozostali zawodnicy wezmą udział w sesji kwalifikacyjnej 1 (QP1).

4. Dwóch najszybszych zawodników z QP1 awansuje do QP2, dając w sumie 12 zawodników walczących o pierwsze 12 pozycji startowych.

5. Zawodnicy spoza najszybszej dwójki w QP1 zajmą pozycje startowe rozpoczynając od 13., adekwatnie do uzyskanych czasów.

Nowy harmonogram treningów i kwalifikacji

Dzień pierwszy:
Wolny trening 1 (FP1): 45 minut (bez zmian) – liczony do sesji kwalifikacyjnych
Wolny trening 2 (FP2): 45 minut (bez zmian) – liczony do sesji kwalifikacyjnych

Dzień drugi:
Wolny trening 3 (FP3): 45 minut (bez zmian) – liczony do sesji kwalifikacyjnych
Wolny trening 4 (FP4): 30 minut (nowość) – nieliczony do sesji kwalifikacyjnych
Przerwa 10 minut
Sesja kwalifikacyjna 1 (QP1): 15 minut (nowość)
Przerwa 10 minut
Sesja kwalifikacyjna 2 (QP2): 15 minut (nowość)

 

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl