Silnik z przeźroczystą głowicą w slow-motion 4K: to trzeba zobaczyć

- Piotr Jędrzejak

Cudowny spektakl spalania mieszanki w czterosuwie!

Kiedyś pokazywaliśmy Wam film z silnikiem 2-suwowym posiadającym głowicę z plexi – można było podejrzeć jak wygląda spalanie mieszanki. Problem w tym, że o ile idea była zacna i godna szacunku, to film nagrany był dość amatorsko. Teraz zapraszamy Was na prawdziwe dzieło sztuki technicznej!

Pełny szacunek należy się twórcy kanału Warped Perception, który robi fajne eksperymenty, nagrywając je w ujęciach makro, w zwolnionym tempie, w jakości 4K. Tym razem wziął na warsztat 4-suwowy silnik Briggs and Stratton w układzie zwanym L-head lub flathead. Jest to układ SV, czyli SideValve. W uproszczeniu oznacza to, że zawory pracują równolegle z tłokiem, w bloku silnika. Otwierają się do góry, a sterowane są na dole, za pomocą wałka rozrządu pracującego obok wału korbowego. W głowicy nie ma więc niczego, poza świecą zapłonową. Wadami tego silnika są kiepski przepływ gazów, słaby kształt komory spalania i niski stopień sprężania, co skutkuje niską mocą. Silniki typu flathead wyszły z użytku w motoryzacji w latach ’50. Jednak dzięki niskim kosztom produkcji i prostocie konstrukcji, wciąż produkuje się je dla niedużych maszyn typu kosiarki.

Prosta konstrukcja oznacza, że głowicę można było zastąpić przeźroczystym materiałem, aby w pełni podziwiać piękno pracy silnika 4-suwowego. Idealnie widać, kiedy i jak przebiega suw ssania mieszanki, suw sprężania, wybuch i suw pracy (rozprężania) oraz suw wydechu spalin.

Aby uczynić spektakl jeszcze bardziej widowiskowym, autor najpierw używa zwykłej benzyny, ale później zastępuje ją izopropanolem, czyli spirytusem Okazuje się, że cylinder wypełnia się płynem, który ledwo co się spala – tak wygląda mieszanka bogata, gdy paliwa jest zbyt dużo w stosunku do powietrza. Kolejne paliwo to bardzo wybuchowy acetylen.

Rozsiądźcie się wygodnie i oglądajcie!

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl