Na światło dzienne wypłynęły pierwsze patenty dotyczące hybrydowego skutera od Suzuki. Ewolucja!
Jeszcze kilka lat temu hybrydowy napęd w samochodach był czymś niesamowitym. Teraz samochody odziane w znaczek „hybrid” nie są nawet najmniejszym zaskoczeniem w codziennym ruchu ulicznym. Auta napędzane jedynie prądem też zyskują na popularności. Przemysł motocyklowy zawsze był o kilka etapów wstecz za samochodami i tak samo jest teraz. Hybrydowe jednoślady do produkcji seryjnej dopiero zaczynają pojawiać się na deskach kreślarskich.
Amerykańska redakcja Motorcycle.com namierzyła całkiem ciekawy patent. Został złożony w amerykańskim urzędzie patentowym w październiku 2016, ale opublikowano go dopiero teraz. Dotyczy on skutera z napędem na oba koła, w którym przednie koło posiada silnik elektryczny oraz zawieszenie z wahaczem pchanym.
Patent skupia się przede wszystkim na sposobie montażu przedniego silnika elektrycznego (w kolejnych akapitach) oraz sposobie montażu tylnego silnika spalinowego (do ramy lub zintegrowany z wahaczem). Nie mówi nic na temat sposobu współpracy obu silników – czy mają pracować jednocześnie, czy może elektryczny da napęd w powolnym ruchu ulicznym w korku, a spalinowy przy szybszej jeździe. Nie wiadomo też w jaki sposób silnik elektryczny będzie zasilany (hybryda typu plug-in ładowana z gniazdka, czy hybryda samowystarczalna ładowana przy hamowaniu). To są tematy do rozwiązania w późniejszych patentach. Nie jest też przesądzone, czy napęd 2WD trafi do skutera czy do innego typu jednośladu. Skuter wydaje się jednak najbardziej logiczną opcją – służy do przemieszczania się w mieście, a jakość prowadzenia i dodatkowa masa nie są aż tak istotne.
Skupmy się więc na najważniejszym – silnik elektryczny. Jest on zamocowany w piaście przedniego koła, które posiada specyficzne zawieszenie. Jest ono oparte na wahaczu i konstrukcji na pierwszy rzut oka przypominającej zawieszenie trapezowe.
Wahacz (nr 50 na diagramach) zamontowany jest do sztywnego widelca (44) w puncie mocowania/obrotu (nr 47). Amortyzator zamontowany jest w górnej części prawego widelca oraz do piasty/silnika tuż nad osią koła. Silnik znajduje się po lewej stronie, natomiast amortyzator oraz hamulec są po prawej stronie, co zapewnia równy rozkład masy oraz dobry dostęp do każdego podzespołu. Silnik elektryczny, za pomocą wałka połączonego z zębatkami planetarnymi, przekazuje napęd przednie koło.
Na diagramach 12, 13 i 14 widzimy drugą opcję przedniego zawieszenia. Silnik elektryczny jest węższy, a wirnik zlokalizowany jest wewnątrz stojana, zamiast na zewnątrz. W drugiej wersji widzimy również, że zacisk hamulcowy zamontowano na nieobecnych wcześniej dźwigienkach zawieszenia (nr 85 na diagramie 13), zamiast do wahacza.
Nie jest jasne czy i kiedy Suzuki wyjedzie na drogi i wystawy z modelem koncepcyjnym, ale mamy wrażenie, że nie są to rysunki patentowe, które trafią do szuflady i nigdy z niej nie wyjdą. Obstawiamy, że hybrydowy skuter z napędem na dwa koła trafi do produkcji prędzej, niż później. Ewolucja!