Spis treści
Ekipa Repsol Honda przygotowała zestawienie czasów wyścigowych z czterech torów, które nie zmieniły swojej konfiguracji w ostatnich blisko 25 latach. O ile motocykle przyspieszyły?
Motocykle ścigające się w MotoGP znajdują się na szczycie łańcucha pokarmowego, jeżeli chodzi o rozwój technologii wyścigów asfaltowych na dwóch kołach. Sytuacja ta jest niezmienna od wielu lat – zespoły wyścigowe opracowują prototypowe rozwiązania, a część z nich po kilku latach trafia do zwykłych motocykli, które każdy z nas może kupić sobie w salonie.
Po co opracowywane są coraz to nowe pomysły? Oczywiście, aby motocykle stawały się coraz bardziej skuteczne w szybkiej jeździe po zakrętach. Czy istnieje sposób, aby zmierzyć stopień postępu technologicznego?
O wykonanie porównania pokusił się zespół Repsol Honda Team. Ekipa ta obecna jest w MotoGP (kiedyś GP 500) od 25 lat. Ktoś z marketingu przeprowadził wnikliwą analizę. Udało się znaleźć tory, które nie zmieniły swojej konfiguracji, aby porównanie miało sens. Zestawione ze sobą zostały okrążenia pole position, najszybsze okrążenia wyścigu oraz całkowity czas wyścigu.
Tor Phillip Island, Australia
Tor powrócił do światowej serii w 1997 roku, dwa lata po stworzeniu Repsol Honda Team. W czasie pierwszej wizyty zespołu na tym obiekcie, Honda triumfowała, najlepsze czasy zgarnęli zawodnicy w pomarańczowych barwach.
W dzisiejszych czasach na Phillip Island wieje od oceanu wciąż tak samo mocno, a Marc Marquez w pomarańczowych barwach jest właścicielem najszybszego czasu okrążenia w wyścigu, który wykręcił w roku 2013.
Phillip Island | ||
Pole position | 1:33,135 1997 Alex Crivillé | 1:28,386 2017 Marc Marquez |
Najszybsze okrążenie wyścigu | 1:34,113 1997 Mick Doohan | 1:28,108 2013 Marc Marquez |
Czas zwycięzcy wyścigu | 27 okrążeń 42 min 53,362 sek 1997 Alex Crivillé | 27 okrążeń 40 min 49,772 sek 2017 Marc Marquez |
Można zauważyć, że czas okrążenia wyścigowego spadł o około 6 sekund w stosunku do roku 1997. Zdobycie pole position wymagało skrócenia czasu o 4,75 sekundy, a cały wyścig skrócił się o około 2 minuty.
Tor Mugello, Włochy
Pod względem kształtu i długości, włoski obiekt pozostał niemalże bez zmian od momentu swojego debiutu w GP Narodów w 1976 roku. Wciąż ma oryginalne 5245 metrów długości, a szybkie sektory pozwoliły osiągnąć rekordową prędkość 356,5 km/h. W inauguracyjnym sezonie zespołu Repsol Honda, Australijczyk Mick Doohan zgarnął na Mugello nagrodę Grand Slam, czyli zwycięstwo, pole position i najszybsze okrążenie wyścigu.
Najlepszy czas wyścigu w czasach nowożytnych ponownie wykręcił Marquez, ponownie w swoim debiutanckim sezonie.
Mugello | ||
Pole position | 1:53,524 1995 Mick Doohan | 1:46,208 2018 Valentino Rossi |
Najszybsze okrążenie wyścigu | 1:54,381 1995 Mick Doohan | 1:47,639 2013 Marc Marquez |
Czas zwycięzcy wyścigu | 23 okrążenia 44 min 20,790 sek 1995 Mick Doohan | 23 okrążenia 41 min 43,230 sek 2018 Jorge Lorenzo |
Czas pole position na przestrzeni wielu lat skrócił się znacznie, aż o 7,3 sekundy, podczas gdy najlepsze okrążenie wyścigu jest szybsze o 6,7 sekundy. Pomimo tej samej liczby okrążeń i dystansu, całkowity czas wyścigu spadł o ponad 2,5 minuty.
Tor Jerez, Hiszpania
W roku 1995 na torze Jerez wygrał nikt inny, jak aktualny kierownik zespołu Hondy: Alberto Puig. Pomimo, że nie był członkiem fabrycznej ekipy, to miał sponsoring Repsola oraz jechał na Hondzie. Pole position zgarnął Mick Doohan.
Aktualny, rekordowy czas okrążenia w wyścigu wykręcony został w 2015 roku przez Jorge Lorenzo.
Jerez | ||
Pole position | 1:44,086 1995 Mick Doohan | 1:37,653 2017 Cal Crutchlow |
Najszybsze okrążenie wyścigu | 1:44,995 1995 Alberto Puig | 1:38,735 2015 Jorge Lorenzo |
Czas zwycięzcy wyścigu | 27 okrążeń 47 min 45,720 sek 1995 Alberto Puig | 27 okrążeń 45 min 26,827 sek 2017 Dani Pedrosa |
Po raz kolejny czasy okrążeń spadły o około 6,5 sekundy, a cały wyścig na tej samej liczbie okrążeń był krótszy o blisko 2,5 minuty.
Tor Brno, Czechy
W swojej aktualnej formie czeski tor obecny jest w wyścigach MotoGP od 1996 roku. Właśnie wtedy po raz pierwszy na tym torze wygrała Honda. Alex Crivillé pokonał kolegę zespołowego, Micka Doohana o zaledwie 2 tysięczne sekundy.
Sezon 2017 był ostatnim, w którym wyścig na torze Brno miał 22 okrążenia, a zakończył się zwycięstwem Marqueza.
Brno | ||
Pole position | 2:02,834 1996 JM Bayle | 1:54,596 2016 Marc Marquez |
Najszybsze okrążenie wyścigu | 2:02,791 1996 Alex Crivillé | 1:56,027 2014 Dani Pedrosa |
Czas zwycięzcy wyścigu | 22 okrążenia 45 min 38,880 sek 1996 Alex Crivillé | 22 okrążenia 44 min 15,974 sek 2017 Marc Marquez |
Około 20 lat postępu technologicznego skutkowało obcięciem aż 8,2 sek z czasu pole position oraz 6,8 sek z czasu okrążenia wyścigowego. Sam wyścig był krótszy o blisko półtorej minuty.
Blisko 25 lat i ponad 6 sekund
Ekipa Repsol Honda została stworzona w 1995 roku, blisko 25 lat temu. Dziś podsumowała czasy, które reprezentują postęp technologiczny. Oczywiście nie można zapomnieć o kilku innych zmiennych, jak chociażby regulamin, który zezwala lub zabrania inżynierom rozwinąć skrzydła – na przykład jak to miało miejsce z lotkami i spojlerami w ostatnich latach.
Podsumowując – czasy okrążeń przez blisko 25 lat spadły o niewiele ponad 6 sekund. Cały postęp oznacza, że przy tym samym dystansie wyścigi trwały krócek o średnio 2 minuty i 9,337 sekundy.
Co będzie za następne 25 lat? Czy jest jeszcze miejsce na rozwój?