Blisko 25 lat i ponad 6 sekund: o ile szybsze są nowoczesne motocykle MotoGP od dwusuwowych GP500?

- Piotr Jędrzejak

Ekipa Repsol Honda przygotowała zestawienie czasów wyścigowych z czterech torów, które nie zmieniły swojej konfiguracji w ostatnich blisko 25 latach. O ile motocykle przyspieszyły?

Motocykle ścigające się w MotoGP znajdują się na szczycie łańcucha pokarmowego, jeżeli chodzi o rozwój technologii wyścigów asfaltowych na dwóch kołach. Sytuacja ta jest niezmienna od wielu lat – zespoły wyścigowe opracowują prototypowe rozwiązania, a część z nich po kilku latach trafia do zwykłych motocykli, które każdy z nas może kupić sobie w salonie.

Po co opracowywane są coraz to nowe pomysły? Oczywiście, aby motocykle stawały się coraz bardziej skuteczne w szybkiej jeździe po zakrętach. Czy istnieje sposób, aby zmierzyć stopień postępu technologicznego?

Marc Marquez, Mick Doohan i Tadayuki Okada.

Marc Marquez, Mick Doohan i Tadayuki Okada.

O wykonanie porównania pokusił się zespół Repsol Honda Team. Ekipa ta obecna jest w MotoGP (kiedyś GP 500) od 25 lat. Ktoś z marketingu przeprowadził wnikliwą analizę. Udało się znaleźć tory, które nie zmieniły swojej konfiguracji, aby porównanie miało sens. Zestawione ze sobą zostały okrążenia pole position, najszybsze okrążenia wyścigu oraz całkowity czas wyścigu.

 

Tor Phillip Island, Australia

Tor powrócił do światowej serii w 1997 roku, dwa lata po stworzeniu Repsol Honda Team. W czasie pierwszej wizyty zespołu na tym obiekcie, Honda triumfowała, najlepsze czasy zgarnęli zawodnicy w pomarańczowych barwach.

W dzisiejszych czasach na Phillip Island wieje od oceanu wciąż tak samo mocno, a Marc Marquez w pomarańczowych barwach jest właścicielem najszybszego czasu okrążenia w wyścigu, który wykręcił w roku 2013.

Phillip Island
Pole position1:33,135
1997
Alex Crivillé
1:28,386
2017
Marc Marquez
Najszybsze okrążenie wyścigu1:34,113
1997
Mick Doohan
1:28,108
2013
Marc Marquez
Czas zwycięzcy wyścigu27 okrążeń
42 min 53,362 sek
1997
Alex Crivillé
27 okrążeń
40 min 49,772 sek
2017
Marc Marquez

Można zauważyć, że czas okrążenia wyścigowego spadł o około 6 sekund w stosunku do roku 1997. Zdobycie pole position wymagało skrócenia czasu o 4,75 sekundy, a cały wyścig skrócił się o około 2 minuty.

Alex Criville i Takuma Aoki na Phillip Island

Alex Criville i Takuma Aoki na Phillip Island

 

Tor Mugello, Włochy

Pod względem kształtu i długości, włoski obiekt pozostał niemalże bez zmian od momentu swojego debiutu w GP Narodów w 1976 roku. Wciąż ma oryginalne 5245 metrów długości, a szybkie sektory pozwoliły osiągnąć rekordową prędkość 356,5 km/h. W inauguracyjnym sezonie zespołu Repsol Honda, Australijczyk Mick Doohan zgarnął na Mugello nagrodę Grand Slam, czyli zwycięstwo, pole position i najszybsze okrążenie wyścigu.

Najlepszy czas wyścigu w czasach nowożytnych ponownie wykręcił Marquez, ponownie w swoim debiutanckim sezonie.

Mugello
Pole position1:53,524
1995
Mick Doohan
1:46,208
2018
Valentino Rossi
Najszybsze okrążenie wyścigu1:54,381
1995
Mick Doohan
1:47,639
2013
Marc Marquez
Czas zwycięzcy wyścigu23 okrążenia
44 min 20,790 sek
1995
Mick Doohan
23 okrążenia
41 min 43,230 sek
2018
Jorge Lorenzo

Czas pole position na przestrzeni wielu lat skrócił się znacznie, aż o 7,3 sekundy, podczas gdy najlepsze okrążenie wyścigu jest szybsze o 6,7 sekundy. Pomimo tej samej liczby okrążeń i dystansu, całkowity czas wyścigu spadł o ponad 2,5 minuty.

Marqeuz i Pedrosa

Marqeuz i Pedrosa

 

Tor Jerez, Hiszpania

W roku 1995 na torze Jerez wygrał nikt inny, jak aktualny kierownik zespołu Hondy: Alberto Puig. Pomimo, że nie był członkiem fabrycznej ekipy, to miał sponsoring Repsola oraz jechał na Hondzie. Pole position zgarnął Mick Doohan.

Aktualny, rekordowy czas okrążenia w wyścigu wykręcony został w 2015 roku przez Jorge Lorenzo.

Jerez
Pole position1:44,086
1995
Mick Doohan
1:37,653
2017
Cal Crutchlow
Najszybsze okrążenie wyścigu1:44,995
1995
Alberto Puig
1:38,735
2015
Jorge Lorenzo
Czas zwycięzcy wyścigu27 okrążeń
47 min 45,720 sek
1995
Alberto Puig
27 okrążeń
45 min 26,827 sek
2017
Dani Pedrosa

Po raz kolejny czasy okrążeń spadły o około 6,5 sekundy, a cały wyścig na tej samej liczbie okrążeń był krótszy o blisko 2,5 minuty.

Alberto Puig oraz Alex Criville na podium w Jerez.

Alberto Puig oraz Alex Criville na podium w Jerez.

 

Tor Brno, Czechy

W swojej aktualnej formie czeski tor obecny jest w wyścigach MotoGP od 1996 roku. Właśnie wtedy po raz pierwszy na tym torze wygrała Honda. Alex Crivillé pokonał kolegę zespołowego, Micka Doohana o zaledwie 2 tysięczne sekundy.

Sezon 2017 był ostatnim, w którym wyścig na torze Brno miał 22 okrążenia, a zakończył się zwycięstwem Marqueza.

Brno
Pole position2:02,834
1996
JM Bayle
1:54,596
2016
Marc Marquez
Najszybsze okrążenie wyścigu2:02,791
1996
Alex Crivillé
1:56,027
2014
Dani Pedrosa
Czas zwycięzcy wyścigu22 okrążenia
45 min 38,880 sek
1996
Alex Crivillé
22 okrążenia
44 min 15,974 sek
2017
Marc Marquez

Około 20 lat postępu technologicznego skutkowało obcięciem aż 8,2 sek z czasu pole position oraz 6,8 sek z czasu okrążenia wyścigowego. Sam wyścig był krótszy o blisko półtorej minuty.

Marc Marquez w Brnie

Marc Marquez w Brnie

 

Blisko 25 lat i ponad 6 sekund

Ekipa Repsol Honda została stworzona w 1995 roku, blisko 25 lat temu. Dziś podsumowała czasy, które reprezentują postęp technologiczny. Oczywiście nie można zapomnieć o kilku innych zmiennych, jak chociażby regulamin, który zezwala lub zabrania inżynierom rozwinąć skrzydła – na przykład jak to miało miejsce z lotkami i spojlerami w ostatnich latach.

Podsumowując – czasy okrążeń przez blisko 25 lat spadły o niewiele ponad 6 sekund. Cały postęp oznacza, że przy tym samym dystansie wyścigi trwały krócek o średnio 2 minuty i 9,337 sekundy.

Co będzie za następne 25 lat? Czy jest jeszcze miejsce na rozwój?

Źródło: boxrepsol.com

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl