Czytelnik zapytał nas, czy na motocyklu można montować odblaski. Oraz czy można zastosować odblaski niebieskie oraz napis POLSKA, aby upodobnić się do Policji… Odpowiadamy!
Michał pyta: „Czy jakiekolwiek odblaski są w ogóle legalne na motocyklu? Chociażby na kufrach? Paski na felgach? Jakie są wyjątki?”
Instruktor nauki i techniki jazdy, Marcin Kukawka, jak zwykle odpowiada rozwiewając wszelkie wątpliwości:
Kwestię używania i wyposażania pojazdów w określony rodzaj oświetlenia reguluje rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów i zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Jest tam również mowa o światłach odblaskowych w motocyklach. Analizując przepisy po kolei dowiemy się co następuje:
• § 12 ust. 1 pkt 8 – Pojazd (…) wyposaża się w światła odblaskowe tylne inne niż trójkątne – pojazd samochodowy
• § 12 ust. 3 – Ponadto dopuszcza się wyposażenie w następujące światła: pkt 5 odblaskowe boczne – dot. pojazdu samochodowego; pkt 6 odblaskowe przednie – pojazdu samochodowego
• § 13 ust. 3 – Światła i oznakowanie odblaskowe powinny ponadto odpowiadać warunkom szczegółowym, określonym w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz treść załącznika nr 6, wnioski są następujące:
1. Każdy motocykl musi być obowiązkowo wyposażony w tylne światło odblaskowe i musi ono mieć inny kształt niż trójkątny (trójkątne światła odblaskowe zarezerwowane są dla przyczep). Z załącznika do rozporządzenia wynika, że świateł odblaskowych tylnych może być 1 lub 2.
2. Motocykl można wyposażyć w światła odblaskowe przednie i znów mogą być 1 lub 2 oraz światła odblaskowe boczne – 1 lub 2 po każdej stronie.
3. Przepisy określają również w odniesieniu do wszystkich świateł odblaskowych, że spełniają normę, jeżeli są widoczne z odległości co najmniej 150 metrów w przypadku oświetlenia światłami drogowymi innego pojazdu. Stąd też trzeba wysnuć wniosek, że ważny jest nie tylko materiał z którego zostały wykonane, ale również wysokość ich zamontowania. Trzeba pamiętać, że światła innych pojazdów świecą im dalej, tym niżej. W związku z tym warto światła odblaskowe instalować możliwie nisko.
4. Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że liczby świateł odblaskowych (podane powyżej) zgodnie z przepisami nie powinno się przekraczać. Oczywiście zdrowy rozsądek może podpowiadać różne warianty, ale przepis to przepis.
5. Ustalono też kolorystykę świateł instalowanych w pojazdach. Czerwone – widoczne tylko z tyłu, białe – widoczne tylko z przodu pojazdu oraz barwy pomarańczowej – widoczne z boku. Na tej podstawie ciężko określić, do którego rodzaju świateł miałyby zaliczać się np. opaski odblaskowe zamontowane na wysięgnikach kierunkowskazów w motocyklu.
W mojej ocenie należy instalować światła w sposób rozsądny i zgodny z przepisami. Nadmierna ilość świateł odblaskowych na pojeździe (motocyklu) może wprowadzać innych kierujących w błąd.
Czytelnik pytał nas również o zastosowanie w motocyklu świateł o barwie niebieskiej (odblaskowych) i stylizowaniu go na pojazd należący do Policji. Oczywiście bez użycia słowa „Policja”, ale zamiast tego „Polska” zarówno jako napis na owiewce, jak i na kamizelce.
Należy pamiętać, że katalog pojazdów uprzywilejowanych, czyli tych, które mogą być wyposażone w światła barwy niebieskiej jest zamknięty i szczegółowo określony Art. 53 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Odrębne przepisy regulują również to w jaki sposób ma wyglądać pojazd należący do Policji, Straży Pożarnej i innych służb. O ile nie widzę większego powodu dla którego nie miałoby być zgodne z przepisami umieszczenie na motocyklu napisu POLSKA to osobiście uważam, że umieszczanie niebieskich świateł (nawet odblaskowych) jest niezgodne z przepisami.