Nowe przepisy w WSBK – pit stopy, brak balastu dla Ducati oraz…
Piotr Jędrzejak
18 października 2012

Od nowego sezonu w WSBK pojawi się nowy, ekscytujący element!

Dla Infront Motorsports niedawne zebranie Komisji Superbike było ostatnim w karierze – od nowego roku rolę zarządcy World Superbike przejmuje Dorna. Na wspomnianym zebraniu zapadło jednak kilka kluczowych decyzji, a dotyczyły one zmian, które już znamy oraz które do tej pory otoczone były plotkami.

Po pierwsze oficjalnie zniesiony został balast dla motocykli dwucylindrowych (Ducati). Kwestię tą już omówiliśmy, a reasumując: od nowego sezonu wszystkie motocykle będą mogły wżyć 165 kilogramów. Max Biaggi z miejsca określił tą zmianę jako nie fair, mówiąc że bez balastu Ducati ma już połowę tytułu mistrzowskiego w kieszeni. W nowych przepisach jest jednak adnotacja, że dla wspomnianych motocykli z silnikiem dwucylindrowym o pojemności 1200 ccm, w razie potrzeby minimalna waga może być podnoszona dwukrotnie o 3 kg – motocykl będzie ważył wtedy odpowiednio 168 kg, a później 171 kg. Jeżeli to nie wystarczy, kolejny balast nie jest dozwolony – wtedy wprowadzona będzie zwężka w dolocie powietrza.

Kolejna zmiana dotyczy pit stopów. W minionym sezonie zmiana warunków pogodowych zbyt wiele razy była powodem do anulowania wyścigów, a więc zamiast wywieszania czerwonej flagi, w najbliższym roku zawodnicy będą mogli zjechać do boksów na zmianę opon i ustawień. Oglądaliście kiedyś F1 lub wyścigi Endurance? Strzelamy w ciemno, że pit-stopy będą jednym z najciekawszych elementów wyścigu!

Jak czytamy w regulaminie: Zasada 1.23 Pit Stopy

Wyścig Superbike nie będzie przerywany ze względu na pogodę, poza przypadkami nadzwyczajnymi, a więc zawodnicy, którzy będą chcieli zmienić opony lub dokonać modyfikacji ustawień, będą musieli zjechać do boksów (w dowolnym momencie) i dokonać zmian w trakcie wyścigu.

Tankowanie jest ściśle zabronione, a procedura pit stopu przebiegała będzie następująco:

– Zawodnicy, którzy będą chcieli zmienić opony lub dokonać modyfikacji ustawień muszą zatrzymać się przed swoim garażem, wyłączyć silnik i zejść z motocykla. Wyłącznie trzech mechaników, wyraźnie identyfikowanych przez oficjalną opaskę na ramieniu, będzie mogło dotykać motocykla i pracować przy nim w trakcie pit stopu.

– Tych trzech mechaników nie może otrzymywać żadnej zewnętrzej pomocy w pitlane (np. podawanie narzędzi z garażu, itp), ale pomóc im może kierowca jeżeli będzie chciał. Sędziowie będą monitorowali sytuację i raportowali o naruszeniu zasad, co przez Dyrekcję Wyścigu będzie karane przejazdem przez boksy.

– Użycie elektronarzędzi (maksymalnie dwa w jednym momencie, elektryczne lub pneumatyczne) jest dozwolone.

– Podstawki lub podnośniki motocyklowe muszą być obsługiwane manualnie – nie mogą być zasilane.

– Użycie zewnętrznego startera i/lub dodatkowego akumulatora do uruchomienia silnika jest dozwolone.

Poza tym wprowadzonych zostało kilka innych zmian do regulaminu. Na polach startowych w jednym rzędzie będą stały teraz tylko trzy motocykle. W warunkach ograniczonej widoczności używane będzie tylne, czerwone światło bezpieczeństwa. Na kierownicy zamontowane zostaną osłony klamki hamulca przedniego – tak jak w MotoGP. Na przednich owiewkach muszą znaleźć się grafiki imitujące światła używane w drogowych wersjach motocykli – ta zmiana tak spodobała się Kawasaki, że ich motocykle mają „światła” już dawno. Ostatnia modyfikacja w regulaminie to wprowadzenie 17-calowych (zamiast 16,5) felg, aby motocykle były bliższe seryjnym.

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły