MotoGP – Lorenzo wygrywa Grand Prix Włoch na Mugello, Rossi i Marquez na deskach

- Mick

Jorge Lorenzo po raz trzeci z rzędu wygrał wyścig o Grand Prix Włoch kategorii MotoGP. Na torze Mugello, obrońca mistrzowskiego tytułu wyprzedził lidera tabeli, Daniego Pedrosę i Cala Crutchlowa. Faworyt włoskiej publiczności, Valentino Rossi oraz debiutant Marc Marquez, zaliczyli wywrotki i nie dojechali do mety.

Na szybkim i pełnym długich zakrętów torze Mugello w piątkowych treningach dominowali zawodnicy Yamahy, ale w sobotę – kiedy asfalt zrobił się bardziej przyczepny – po pole position sięgnął zwycięzca dwóch ostatnich wyścigów, Dani Pedrosa z ekipy Repsol Honda.

W niedzielę, po starcie Hiszpan wyjechał jednak nieco szeroko w pierwszym zakręcie – tłumacząc to później wciąż zimnymi hamulcami. Natychmiast wykorzystał to ruszający z drugiego pola Lorenzo, dość ostro atakując od wewnętrznej i prawie zderzając się z Pedrosą.

Na ogonie liderom natychmiast usiadł debiutujący w MotoGP Marc Marquez, który w ten weekend zaliczył aż trzy wywrotki podczas treningów wolnych; jedną z nich na końcu prostej startowej przy prędkości 337km/h!

W środku stawki słabo po problemach ze sprzęgłem ruszył startujący dopiero z siódmego pola Valentino Rossi, który na wyjściu z drugiego zakrętu zderzył się z Hiszpanem Alvaro Bautistą. Dla obu oznaczało to koniec Grand Prix Włoch, ale po wszystkim Dyrekcja Wyścigu ogłosiła, że żaden z zawodników nie ponosi winy za kolizję, uznaną za typowy „incydent wyścigowy”.

Lorenzo prowadził od startu do mety, ale Pedrosa i Marquez przez połowę wyścigu siedzieli mu na ogonie. Kiedy jednak na 13-tym okrążeniu zawodnik Yamahy nieco podkręcił tempo, duet Repsol Hondy zaczął wyraźnie zostawać z tyłu. Pedrosa tłumaczył to później bardzo sztywnymi oponami, którym brakowało przyczepności w pełnym złożeniu i na wyjściach z łuków. Firma Bridgestone, spodziewając się problemów z przegrzewaniem opon, przysłała bowiem na Mugello specjalne ogumienie o wzmocnionej konstrukcji – używanej do tej pory jedynie na szybkim i wymagającym torze Philip Island w Australii. Na kilka kółek przed metą Marc Marquez wyprzedził Pedrosę i także rozpoczął ucieczkę, ale chwilę później upadł po uślizgu tylnego koła na wyjściu z zakrętu Savelli.

W drugiej połowie wyścigu do duetu Repsol Hondy zbliżał się szybko Cal Crutchlow, który po słabym starcie stracił kilka kółek walcząc z Andreą Dovizioso. Brytyjczyk miał szansę na dogonienie Pedrosy, ale jak przyznał, kiedy zobaczył upadek Marqueza, odpuścił i wolał zadowolić się bezpiecznym trzecim miejscem.

Czwartą pozycję wywalczył Stefan Bradl, którego walka do samej mety z Andreą Dovizioso była ozdobą wyścigu. Kolejne miejsca zajęli Nicky Hayden i kierowca testowy Ducati, Michele Pirro, zaś ósmy był najszybszy z kierowców CRT, Aleix Espargaro, który obrobił się przed szybkim pod koniec wyścigu Bradleyem Smithem. Brytyjczyk ustawił się na starcie mimo dwóch bolesnych wywrotek, w których poważnie uszkodził mały palec lewej ręki.

Wyścig Moto2 wygrał lider tabeli, Brytyjczyk Scott Redding, mimo widowiskowego upadku w sobotnim treningu wolnym, zgarniając na Mugello zarówno pole position, jak i drugie zwycięstwo z rzędu. Podium uzupełnili Nico Terol i Johann Zarco, zaś czwarty był przedsezonowy faworyt, Pol Espargaro. Emocjonujące zmagania w Moto3 padły łupem drugiego w tabeli Hiszpana, Luisa Saloma, który o włos wyprzedził swoich rodaków, Alexa Rinsa i prowadzącego w tabeli Mavericka Vinalesa. Zdobywca pole position, Niemiec Jonas Folger, finiszował na szóstej pozycji.

Po pięciu z osiemnastu wyścigów na czele tabeli wciąż znajduje się Dani Pedrosa, o 12 punktów wyprzedzając Lorenzo i o 26 Marca Marqueza. Czwarty jest Cal Crutchlow, zaś Andrea Dovizoso awansował na piąte miejsce, spychając Valentino Rossiego na szóstą pozycję. Szósta runda MotoGP, Grand Prix Katalonii, już za dwa tygodnie.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl