MotoGP – GP Kataru już w ten weekend – Yamahy na czele

- Mick

Motocykliści MotoGP rozpoczęli już oficjalnie sezon 2013. Wczoraj odbyły się pierwsze treningi wolne przed niedzielnymi, nocnymi wyścigami o Grand Prix Kataru. Póki co na czele są zawodnicy Yamahy, ale dzisiaj wszystko może się zmienić.

Pustynny tor w Katarze znany jest z niskiej przyczepności i nawiewanego na asfalt piachu – szczególnie na początku wyścigowego weekendu, dlatego wyniki pierwszych treningów powinniśmy potraktować z lekkim, ale jednak przymrużeniem oka – ale czy aby na pewno?

Wczoraj zawodnicy królewskiej klasy MotoGP zaliczyli tylko jedną sesję treningową. Przez jej większość najszybszym zawodnikiem na torze był wracający na Yamahę Valentino Rossi, ale w ostatnich minutach jego czas poprawili najpierw Cal Crutchlow, a ostatecznie najszybszy w czwartek, obrońca tytułu, Jorge Lorenzo. Choć ostatecznie był wczoraj trzeci, Rossi pokazał, że w Katarze będzie się liczył w walce o zwycięstwo.

Dominacja Yamahy na czele stawki jest małym zaskoczeniem, podobnie jak drobne problemy Hondy. Debiutujący w MotoGP Marc Marquez był czwarty, po drodze ustanawiając rekordową na tym torze prędkość na prostej, 344km/h. Jego kolega z ekipy Repsol Honda i obok Lorenzo główny faworyt do tytułu, Dani Pedrosa, był wczoraj dopiero ósmy. Hiszpan narzekał na problemy na wejściach w zakręty. Z bólem złamanych podczas testów w Jerez palców prawej ręki zmagał się Alvaro Bautista, kończąc dzień na szóstej pozycji i wyprzedzając nieznacznie trapionego przez problemy podczas hamowania, Stefana Bradla.

Solidny, piąty czas ustanowił Andrea Dovizioso na Ducati, który choć jest pewny siebie jeśli chodzi o kwalifikacje, wciąż musi pracować nad wyścigowym tempem – szczególnie w pełnej długich zakrętów, drugiej połowie okrążenia.

Rozkład sił dzisiaj może się jednak znacząco zmienić. Przelotne opady deszczu zmyły dziś rano z toru cały piasek. Razem z rosnącą przyczepnością powinna także rosnąc szybkość zawodników Hondy, więc sobotnie kwalifikacje i niedzielny wyścig mogą przynieść wiele niespodzianek. Wygląda jednak na to, że o zwycięstwo walczyć będą nie tylko „czterej kosmici”, czyli Lorenzo, Rossi, Pedrosa i Marquez, ale także będący w świetnej dyspozycji, choć dosiadający nieco starszej Yamahy, Cal Crutchlow. Czy Brytyjczyk będzie w niedzielę czarnym koniem pierwszego wyścigu?

Zaskoczeniem dnia był Aleix Espargaro, który na motocyklu CRT uzyskał świetny, dziewiąty czas, wyprzedzając trzech zawodników Ducati i Bradleya Smitha. Hiszpan stracił do Lorenzo tylko 1,1 sekundy, pozostałych zawodników CRT wyprzedzając o prawie dwie!

To bardzo istotne osiągnięcie, ponieważ przed sezonem organizatorzy zmienili format kwalifikacji. Po trzech treningach wolnych najszybsza dziesiątka wchodzi automatycznie do drugiej części kwalifikacji. W pierwszej wystartuje pozostałych 14. zawodników. Najszybsza dwójka przejdzie do Q2, a pozostali zajmą pola startowe od 13 do 24. Dwaj najwolniejsi zawodnicy na prototypach będą mieć więc w tym roku trudne zadanie, bo najszybsi kierowcy CRT liczą na awans do Q2. Wczorajszy czas Espargaro jest tego najlepszym przykładem.

Kwalifikacje będą miały po 15 minut ale poprzedzi je 30-minutowy, czwarty trening wolny. Jego wyniki nie będą brane pod uwagę w ustalaniu pozycji do kwalifikacji, aby pozwolić zawodnikom na skupienie się na ustawieniach wyścigowych. Pierwsze kwalifikacje jutro, ale już dzisiaj dwa treningi wolne MotoGP i po jednej sesji Moto2 i Moto3, gdzie wczoraj także było bardzo ciasno i bardzo ciekawie. Cały weekend na żywo w Polsacie Sport News. Treningi ruszają dzisiaj o 17:00. Wyścig MotoGP w niedzielę o 21:00.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl