Listy startowe MotoGP, Moto2 i Moto3 na sezon 2014

- Mick

Organizatorzy motocyklowych mistrzostw świata opublikowali dzisiaj wstępne listy startowe na sezon 2014. Oto, co zmienia się w stawce:

W królewskiej kategorii MotoGP zobaczymy aż 24 zawodników, z których jedenastu wystartuje na maszynach fabrycznych, a trzynastu na motocyklach w specyfikacji open. Tytułu bronić będzie Marc Marquez, który jednak nie wystartuje z jedynką, a – wzorem Valentino Rossiego, którego firma produkuje zresztą wszystkie gadżety nowego mistrza świata – ze swoim charakterystycznym numerem 93.

Jeśli chodzi o „fabryczną” jedenastkę, lista startowa nie zawiera żadnych niespodzianek. Na Hondach wystartują Marquez, Dani Pedrosa, Alvaro Bautista i Stefan Bradl. Motocykli Yamahy dosiądą Jorge Lorenzo, Valentino Rossi, Bradley Smith i debiutujący w MotoGP Pol Espargaro, zaś Ducati wystawi trzy fabryczne prototypy, dla Andrei Dovizioso, Andrei Iannone i przeskakującego z Yamahy Cala Crutchlow. U boku Iannone w ekipie Pramac znów zobaczymy Kolumbijczyka Yonny’ego Hernandeza, którego Desmosedici przygotowane jednak będzie w specyfikacji Open.

Na czym polega różnica pomiędzy maszynami fabrycznymi a Open? Te pierwsze będą mogły używać własnego – z pewnością bardziej zaawansowanego – oprogramowania elektroniki, ale wiąże się to z koniecznością zastosowania mniejszych zbiorników paliwa. Do tej pory mieściły one 21 litrów. Od sezonu 2014 będzie to zaledwie 20 litrów. Kierowcy motocykli Open będą zmuszeni do korzystania z udostępnionej przez organizatorów, takiej samej dla wszystkich i dużo tańszej elektroniki Magneti Marelli, ale aby wyrównać szanse, ich motocykle otrzymają dużo większe zbiorniki, w których zmieszczą się aż 24 litry paliwa.

Wszystko to ma wyrównać sytuację w stawce i uatrakcyjnić widowisko, ale nie oszukujmy się, najprawdopodobniej aż połowa z motocykli Open będzie tak naprawdę maszynami znanymi do tej pory jako CRT, korzystającymi z prototypowych podwozi i drogowych, dużo słabszych silników.

Pięć maszyn klasy Open ma jednak potencjał, aby nieco namieszać. Nicky Hayden, Hiroshi Aoyama i Karel Abraham dosiądą produkcyjnych Hond, z niemal identyczną ramą i trochę słabszym silnikiem niż ten z fabrycznego modelu RC213V. Dwaj najszybsi kierowcy CRT tego sezonu, Aleix Espargaro i Colin Edwards, otrzymali z kolei silniki z Yamahy M1 w podwoziu FTR. Póki co cała piątka walczy jeszcze z elektroniką Magneti Marelli, ale kto wie, takie nazwiska może będą w stanie zbliżyć się do pierwszej dziesiątki.

Wstępna lista startowa MotoGP zawiera także kilka niespodzianek i znaków zapytania. Do MotoGP wraca młody Włoch Niccolo Canepa, który dołączy do Danilo Petrucciego w ekipie Ioda Racing, ale nadal nie wiadomo jakich dosiądą motocykli. Najprawdopodobniej będą to albo Aprilie CRT, albo maszyny FTR z drogowym silnikiem z Kawasaki ZX-10R (być może z pneumatycznym rozrządem). Canepa jeździł już w MotoGP w 2009 roku, ale do królewskiej klasy trafił zdecydowanie za wcześnie. Czy drugie podejście będzie dla niego bardziej owocne?

Do MotoGP awansuje także Francuz Mike di Meglio. Choć były mistrz świata klasy 125ccm nie pokazał w tym roku nic specjalnego w Moto2, jego paszport otworzył mu drogę do ekipy Avintia Blusens, w której dołączy do Hectora Barbery. Ze startów zrezygnował bowiem Randy de Puniet, który skupi się na roli kierowcy testowego Suzuki (licząc na powrót do stawki w sezonie 2015). Z uwagi na m.in. wyścig na torze Le Mans, organizatorzy potrzebują jednak w stawce Francuza, stąd zaskakujące pojawienie się Di Meglio, ale trudno spodziewać się po tym zawodniku fajerwerków.

Na liście MotoGP jest tylko jedna niewiadoma. Wciąż nie jest znane nazwisko drugiego zawodnika brytyjskiej ekipy PBM UK, która póki co potwierdziła tylko starty Irlandczyka Michaela Laverty. Zespół Paul Birda liczy na nawiązanie bliskiej współpracy z Aprilią. Jeśli do niej nie dojdzie, Bird grozi wycofaniem się z MotoGP.

Zaskoczenia w Moto2

Do klasy Moto2 wstępnie zgłoszono 35 zawodników, choć dwa nazwiska pozostają jeszcze zagadką. Ciekawostką jest nowy – znany z Formuły 1 – zespół Caterham, który na Suterach wystawi Johanna Zarco i tegorocznego mistrza USA klasy Superbike, Josha Herrina. Miejsce Zarco w ekipie Ioda zajmie Randy Krummenacher, którego z kolei w teamie Technomag zastąpi młody Robin Mulhauser, jeszcze do niedawna rywalizujący z Patrykiem Kosiniakiem w niemieckim pucharze Yamaha R6.

Dzięki sponsorom z Tajlandii z Sutera ekipy Gresiniego na Kalexa zespołu SAG przeskoczy Thitipong Warokorn, który końcówkę tego sezonu spędził na poboczu z powodu kontuzji. Jego team-partnerem będzie zdolny Francuz Louis Rossi. Miejscami z Warokornem zamieni się Xavier Simoen, do którego dołączy awansujący z Moto3, młody Lorenzo Baldassarri. Na Sutera wraca także Alex de Angelis, który dołączył do awansującego z klasy Moto3 zespołu Tasca Racing. Zawodnik z San Marino korzystał już rok temu ze szwajcarskiego podwozia i był tak niezadowolony z wibracji przodu, że w połowie sezonu przesiadł się na ramę FTR. Jak będzie tym razem?

Swój własny zespół ponownie wystawi też włoski producent podwozi, Speed Up. W jego barwach zobaczymy tegorocznego mistrza świata Supersportów, Sama Lowesa oraz zaledwie 16-letniego wicemistrza Europy Superstock 600, Alessandro Nocco. Być może do Moto2 trafi także tegoroczny mistrz Europy Superstock 600, Franco Morbidelli, który miał co prawda wystartować w World Supersport, ale być może otrzyma szansę od ekipy Italtrans.

Włoski zespół w ostatniej chwili opuścił bowiem Takaaki Nakagami, podkupiony przez Hondę do ekipy Tady’ego Okady, Idemitsu. Miejsce u boku Juliana Simona jest więc wciąż wolne. Drugim znakiem zapytania na liście startowej Moto2 jest nazwisko kolegi zespołowego Anthony’ego Westa w zespole QMMF. Katarski skład w tym roku wystawiał niedoświadczonego, wolnego i często upadającego Rafida Topana Sucipto z Indonezji, ale być może w przyszłym roku postawi na jednego z młodych Katarczyków, którzy pod okiem Westa szkolą się w mistrzostwach Hiszpanii.

Drugim zawodnikiem ekipy Idemitsu będzie Malezyjczyk Azlan Shah, który drugą połowę tego sezonu spędził zastępując Yukiego Takahasiego. O ile Nakagami nadal dosiadać będzie Kalexa, być może Shah pozostanie na maszynie Moriwaki, z uwagi na zaangażowanie w projekt, także finansowe, japońskiej firmy. Póki co marka motocykla dla Shaha nie jest jeszcze oficjalnie potwierdzona.

Nakagami nie będzie jednak jedynym Japończykiem w stawce. Włoska ekipa JiR wystawi bowiem czołowego japońskiego zawodnika, Kohtę Nozane, ale z uwagi na wątpliwej jakość podwozie Motobi, jego potencjalne szanse stoją pod znakiem zapytania.

Roszady w czołowych ekipach są już dobrze znane. Do zespołu Sito Ponsa dołączą szybcy debiutanci z Moto3, mistrz świata Maverick Vinales i trzeci w tabeli Luis Salom. Do Miki Kallio w ekipie Marc VDS dołączy z kolei Esteve Rabat, podczas gdy Thomas Luthi pozostanie w zespole Interwetten Paddock Moto2. Simone Corsi i Mattia Pasini zostają w Forward Racing. Z zespołu znika przyjaciel Jorge Lorenzo, Ricky Cardus, którego plany nie są znane. Czy jest szansa, że ponownie dołączy do ekipy QMMF? Nico Terol i Jordi Torres pozostają w Mapfre Aspar.

Duże zmiany czekają za to ekipę słynnego hiszpańskiego kucharza, Carlos Arginano. Do jego zespołu dołączą Axel Pons i awansujący z Moto3 Jonas Folger, którzy dosiądą motocykli Kalex. Na uwagę zasługuje szczególnie ten drugi. Niemiec testował już w przeszłości motocykle Moto2, a sezon Moto3 zakończył na piątym miejscu.

Do MŚ awansuje też z mistrzostw Hiszpanii imponujący Malezyjczyk Hafish Syahrin, który dosiądzie Kalexa w barwach petrochemicznego giganta Petronas oraz Alex Marinelarena, który drugą połowę sezonu spędził w ekipie Avintia (ten team znika z mniejszych klas i skupi się na MotoGP). Hiszpan dołączy do ekipy Tech 3 u boku Niemca Marcela Schrottera.

W stawce zobaczymy aż 13 motocykli Kalex, 11 Suterów, 4 Speed Upy, 3 FTRy, 2 maszyny Tech 3 i jedną Motobi. Niewiadomą pozostaje nadal marka motocykla dla Azlana Shaha.

Gwiazdy przyszłości w Moto3

W Moto3 zobaczymy 33 nazwiska, z których 4 pozostają jeszcze niepotwierdzone. Niewiadomą wciąż jest skład holenderskiej ekipy RW, którą opuszcza Czech Jakub Kornfeil. Były triumfator pucharu Red Bulla zastąpi tegorocznego mistrza, Mavericka Vinalesa, w zespole Calvo. W RW pozostać chce Holender o polskich korzeniach, Jasper Iwema, ale niezbędne jest do tego wsparcie sponsorów. Podobnie wygląda sytuacja Any Carrasco, która mimo świetnego finiszu w ostatnim wyścigu w Walencji, także nie domknęła jeszcze budżetu. Czy pozostanie w Calvo na kolejny rok?

Zaskoczeniem jest także znak zapytania przy drugim zawodniku zespołu Fausto Gresiniego. W końcu jeszcze niedawno umowę z włoskim teamem potwierdził kuzyn tegorocznego mistrza, Isaac Vinales, którego managerem jest były mentor Joge Lorenzo, Dani Amartian. Czyżby mimo wykreowanego niedawno, medialnego szumu, zawodnikowi jednak zabrakło wsparcia sponsorów? Przekonamy się o tym niedługo.

Co w takim razie wiemy o przyszłorocznej stawce Moto3? Zobaczymy w niej aż 11 maszyn KTM, 8 Kalex KTM, 8 motocykli Mahinda i 6 – najprawdopodobniej zupełnie nowych – Hond. Japońska marka pragnie zbudować pogromcę KTMa. Motocykli dosiądą: Alex Rins, Alex Marquez, Efren Vazquez, John PcPhee, Aleix Masbou i Zulfahmi Khairuddin. Czy faktycznie wszyscy dostaną nowe motocykle, czy niektórzy będą musieli obejść się smakiem na tegorocznych, mało konkurencyjnych maszynach? Tego dowiemy się chyba dopiero po nowym roku.

Do fabrycznego składu Mahindry i włoskiego zespołu Ambrogio, dołączą dwie kolejne ekipy na hindusko-szwajcarskich maszynach; Team Italia i CIP. Fabryczny zespół wystawi Portugalczyka Miguela Oliveirę i Australijczyka Arthura Sissisa. W Ambrogio zobaczymy Brada Bindera z RPA i debiutującego na pełen etat, młodego Francuza, Julesa Danilo. CIP to utytułowany ale debiutujący na pełen etat w MŚ Holender Bryan Schouten i doświadczony już Włoch Alessandro Tonucci, zaś Team Italian wystawi Matteo Ferrariego (mistrz Europy sprzed roku) i Andreę Locatelli (tegoroczny mistrz Włoch Moto3).

Niemiecki zespół Kiefer znów wystawi dwa Kalexy, których dosiądą, płacący za swoje starty Wenezuelczyk Gabriel Ramos i zdolny Niemiec Luca Grunwald. Wciąż zaledwie 16-letni Livio Loi pozostaje w ekipie Marc VDS, zaś Aspar wystawi Brazylijczyka Erica Granado i Hiszpana Juanfrana Guevarę. Zdolny Phillip Oettl pozostaje w zespole Interwetten Paddock. Dwa Kalexy wystawi chce także ekipa RW. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jednego z nich dosiądzie Jasper Iwema.

Najliczniejsi i najgroźniejszy znów będą jednak zawodnicy na motocyklach KTM. Fabryczny zespół wystawi szybką trójkę: Australijczyka Jacka Millera, wracającego do Moto3 Danny’ego Kenta i debiutującego w mistrzostwach świata mistrza Europy, Karela Hanikę (w tym roku wygrał ME oraz puchar Red Bulla). Nowy zespół Valentino Rossiego postawił na Romano Fenatiego i Francesco Bagnaię, którzy w tym roku nie pokazali zbyt wiele na FTR Hondach ekipy Italia. Jeszcze groźniejszy może być Niccolo Antonelli z teamu Fausto Gresiniego. Avant Tecno wystawi aż dwóch zawodników. Do Niklasa Ajo dołączy bowiem Malezyjczyk Hafiq Azmi. Po sięgnięciu po tytuł razem z Maverickiem Vinalesem, ekipa Calvo celuje równie wysoko podpisując umowę z Jakubem Kornfeilem, ale Czech nie pokazał w tym roku zbyt wiele na Kalexie teamu RW.

Kogo możemy więc nazwać faworytem Moto3? Wszystko zależy od tego, jak na nowej Hondzie poradzą sobie Alex Rins i Alex Marquez. Po awansie do Moto2 Vinalesa, Saloma i Folgera, to dwaj zdecydowanie najszybsi zawodnicy w stawce.

Niektórych motocyklistów czekają jeszcze pod koniec listopada symboliczne, prywatne testy w Hiszpanii. Po nich rozpocznie się dwumiesięczny okres objęty zakazem testowania. W komplecie zawodnicy wrócą więc na tor dopiero w lutym. Pierwsza runda sezonu 2014, Grand Prix Kataru, już 23 marca. Wszystkie relacje znów obejrzycie na sportowych antenach Polsatu.

 

Wstępna lista startowa MotoGP:

 

4 ANDREA DOVIZIOSO – ITALIAN – DUCATI TEAM – DUCATI *

5 COLIN EDWARDS – USA – NGM MOBILE FORWARD RACING – FTR YAMAHA

6 STEFAN BRADL – GERMAN – LCR HONDA MotoGP – HONDA *

7 HIROSHI AOYAMA – JAPANESE – POWER ELECTRONICS ASPAR – HONDA

8 HECTOR BARBERA – SPANISH – AVINTIA BLUSENS – FTR

9 DANILO PETRUCCI – ITALIAN – IODARACING PROJECT – TBA

17 KAREL ABRAHAM – CZECH – CARDION AB MOTORACING – HONDA

19 ALVARO BAUTISTA – SPANISH – GO&FUN HONDA GRESINI – HONDA *

26 DANI PEDROSA – SPANISH – REPSOL HONDA TEAM – HONDA *

29 ANDREA IANNONE – ITALIAN – PRAMAC RACING – DUCATI *

35 CAL CRUTCHLOW – BRITISH – DUCATI TEAM – DUCATI *

38 BRADLEY SMITH – BRITISH – MONSTER YAMAHA TECH 3 – YAMAHA *

41 ALEIX ESPARGARO – SPANISH – NGM MOBILE FORWARD RACING – FTR YAMAHA

44 POL ESPARGARO – SPANISH – MONSTER YAMAHA TECH 3 – YAMAHA *

45 SCOTT REDDING – BRITISH – GO&FUN HONDA GRESINI – HONDA

46 VALENTINO ROSSI – ITALIAN – YAMAHA FACTORY RACING – YAMAHA *

59 NICCOLÒ CANEPA – ITALIAN – IODARACING PROJECT – TBA

63 MIKE DI MEGLIO – FRENCH – AVINTIA BLUSENS – FTR

68 YONNY HERNANDEZ – COLOMBIAN – PRAMAC RACING – DUCATI

69 NICKY HAYDEN – USA – POWER ELECTRONICS ASPAR – HONDA

70 MICHAEL LAVERTY – BRITISH – PAUL BIRD MOTORSPORT – PBM/ART

93 MARC MARQUEZ – SPANISH – REPSOL HONDA TEAM – HONDA *

99 JORGE LORENZO – SPANISH – YAMAHA FACTORY RACING – YAMAHA *

NIEPOTWIERDZONY – PAUL BIRD MOTORSPORT – PBM/ART

* = motocykl fabryczny

Wstępna lista startowa Moto2

2 JOSH HERRIN – USA – CATERHAM MOTO RACING – SUTER

3 SIMONE CORSI – ITALIAN – NGM MOBILE FORWARD RACING – FTR

4 RANDY KRUMMENACHER – SWISS – IODARACING PROJECT – SUTER

5 JOHANN ZARCO – FRENCH – CATERHAM MOTO RACING – SUTER

7 LORENZO BALDASSARRI – ITALIAN – GRESINI Moto2 – SUTER

8 GINO REA – BRITISH – AGT-REA RACING – FTR

10 THITIPONG WAROKORN – THAI STOP AND GO RACING TEAM – KALEX

11 SANDRO CORTESE – GERMAN – DYNAVOLT INTACT GP – KALEX

12 THOMAS LUTHI – SWISS – INTERWETTEN PADDOCK Moto2 – SUTER

15 ALEX DE ANGELIS – SAN MARINO – LA FONTE TASCA RACING – SUTER

18 NICOLAS TEROL – SPANISH – MAPFRE ASPAR TEAM Moto2 – SUTER

19 XAVIER SIMEON – BELGIAN – FEDERAL OIL GRESINI Moto2 – SUTER

22 SAM LOWES – BRITISH – SPEED UP – SPEED UP

23 MARCEL SCHROTTER – GERMAN – TECH 3 – TECH 3

25 AZLAN SHAH – MALAYSIAN – IDEMITSU HONDA TEAM ASIA – TBA

30 TAKAAKI NAKAGAMI – JAPANESE – IDEMITSU HONDA TEAM ASIA – KALEX

31 KOHTA NOZANE – JAPANESE – JIR Moto2 – MOTOBI

36 MIKA KALLIO – FINNISH – MARC VDS RACING TEAM  – KALEX

40 MAVERICK VINALES – SPANISH – TUENTI HP 40 PONS – KALEX

49 AXEL PONS – SPANISH – ARGIÑANO & GINÉS RACING – KALEX

53 ESTEVE RABAT  – SPANISH – MARC VDS RACING TEAM – KALEX

54 MATTIA PASINI – ITALIAN – NGM MOBILE FORWARD RACING – FTR

55 HAFIZH SYAHRIN – MALAYSIAN – PETRONAS RACELINE MALAYSIA – KALEX

60 JULIAN SIMON  – SPANISH – ITALTRANS RACING TEAM – KALEX

70 ROBIN MULHAUSER – SWISS – TECHNOMAG carXpert – SUTER

77 DOMINIQUE AEGERTER – SWISS – TECHNOMAG carXpert – SUTER

80 LUIS SALOM – SPANISH – TUENTI HP 40 PONS – KALEX

81 JORDI TORRES – SPANISH – MAPFRE ASPAR TEAM Moto2 – SUTER

88 ALESSANDRO NOCCO – ITALIAN – SPEED UP – SPEED UP

92 ALEX MARINELARENA – SPANISH – TECH 3 – TECH 3

94 JONAS FOLGER – GERMAN – ARGIÑANO & GINÉS RACING – KALEX

95 ANTHONY WEST – AUSTRALIAN – QMMF RACING TEAM – SPEED UP

96 LOUIS ROSSI – FRENCH – STOP AND GO RACING TEAM – KALEX

NIEPOTWIERDZONY – QMMF RACING TEAM – SPEED UP

NIEPOTWIERDZONY – ITALTRANS RACING TEAM – KALEX

Wstępna lista startowa Moto3

3 MATTEO FERRARI – ITALIAN – SAN CARLO TEAM ITALIA – MAHINDRA

4 GABRIEL RAMOS – VENEZUELAN – KIEFER RACING – KALEX KTM

5 ROMANO FENATI – ITALIAN – TEAM SKY-VR46 – KTM

7 EFREN VAZQUEZ – SPANISH – CARETTA TECHNOLOGY – RTG – HONDA

8 JACK MILLER – AUSTRALIAN – RED BULL KTM AJO – KTM

10 ALEXIS MASBOU – FRENCH – ONGETTA-RIVACOLD – HONDA

11 LIVIO LOI – BELGIAN – MARC VDS RACING TEAM – KALEX KTM

12 ALEX MARQUEZ – SPANISH – ESTRELLA GALICIA 0,0 – HONDA

14 FRANCESCO BAGNAIA – ITALIAN – TEAM SKY-VR46 – KTM

15 BRYAN SCHOUTEN – DUTCH – CIP Moto3 – MAHINDRA

17 JOHN McPHEE – BRITISH – CARETTA TECHNOLOGY – RTG – HONDA

19 ALESSANDRO TONUCCI – ITALIAN – CIP Moto3 – MAHINDRA

23 NICCOLO ANTONELLI – ITALIAN – GO&FUN GRESINI Moto3 – KTM

31 NIKLAS AJO – FINNISH – AVANT TECNO – KTM

41 BRAD BINDER – SOUTH AFRICAN – AMBROGIO RACING – MAHINDRA

42 ALEX RINS – SPANISH – ESTRELLA GALICIA 0,0 – HONDA

43 LUCA GRUNWALD – GERMAN – KIEFER RACING – KALEX KTM

44 MIGUEL OLIVEIRA – PORTUGUESE – MAHINDRA RACING – MAHINDRA

52 DANNY KENT – BRITISH – RED BULL KTM AJO – KTM

55 ANDREA LOCATELLI – ITALIAN – SAN CARLO TEAM ITALIA – MAHINDRA

57 ERIC GRANADO – BRAZILIAN – MAPFRE ASPAR TEAM Moto3 – KALEX KTM

58 JUANFRAN GUEVARA – SPANISH – MAPFRE ASPAR TEAM Moto3 – KALEX KTM

61 ARTHUR SISSIS – AUSTRALIAN – MAHINDRA RACING – MAHINDRA

63 ZULFAHMI KHAIRUDDIN – MALAYSIAN – ONGETTA-AIRASIA – HONDA

65 PHILIPP OETTL – GERMAN – INTERWETTEN PADDOCK Moto3 – KALEX KTM

80 HAFIQ AZMI – MALAYSIAN – AVANT TECNO      – KTM

84 JAKUB KORNFEIL – CZECH – TEAM CALVO – KTM

95 JULES DANILO – FRENCH – AMBROGIO RACING – MAHINDRA

98 KAREL HANIKA – CZECH – RED BULL KTM AJO – KTM

NIEPOTWIERDZONY – GO&FUN GRESINI Moto3 – KTM

NIEPOTWIERDZONY – RW RACING GP – KALEX KTM

NIEPOTWIERDZONY – RW RACING GP – KALEX KTM

NIEPOTWIERDZONY – TEAM CALVO – KTM

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl