Od strupa do… laleczki! Przedsezonowe odświeżanie motocykla

- Eliasz Davidson

Gdy za oknem taka pogoda, aż żal nie odpalić swojego motocykla i wybrać się w teren. Co zrobić, gdy fura po ciężkim sezonie niezbyt się do tego nadaje? Dzięki małej pomocy KTM oraz uprzejmości KTM Olsztyn, Eliasz pokazuje na przykładzie swojej setki, jak odbudować motocykl.

Po sezonie, szczególnie takim, gdy chęć do jazdy jest większa niż stan konta, motocykl zazwyczaj prosi się o remont. Mój KTM SX 125 silnikowo – dzięki regularnym serwisom – przeżył bez problemu końcówkę zeszłego roku. Jednak ogólny stan techniczny motocykla nie powalał, a raczej wyciskał łzy i powodował ból serca. Za każdym razem przepraszałem Katie M. i obiecywałem, że niedługo będę mógł się nią zająć i powoli zakupowałem części potrzebne do jej odbudowy. Niezwykle pomocna w tym okazała się paczka od KTM, którą dostałem za swoją pracę (dzięki Basia!). Cieszyłem się jak dzieci w Afryce podczas deszczu, gdy przyszedł upragniony dzień, a raczej tydzień, gdy mogłem zająć się moją setą. Dzięki uprzejmości salonu KTM Olsztyn, miałem okazję o nią zadbać w jednym z najlepiej zaopatrzonych serwisów offroadowych w Polsce oraz liczyć na pomoc Piotra – mechanika, którego moim nieskromnym zdaniem uważam za czołowego znawcę tematu pomarańczowych motocykli.

Mniej więcej w ten sposób moja setka była traktowana jeszcze przed zafundowaniem jej serwisu:

Aby motocykl znowu zaczął być sexy wystarczył worek nowych części, trochę chemii, czasu i fachowych rad.

KTM SX 125 2012 odbudowa (67)

Pomarańczowy mikołaj przysłał prezenty, a teraz czas zabrać się do roboty.

KTM SX 125 2012 odbudowa (74)

No to jedziemy!

KTM SX 125 2012 odbudowa (70)

Nawet po gruntownym myciu, sprzęt nie wygląda to za dobrze…

KTM SX 125 2012 odbudowa (52)

Zardzewiała „grucha”…

KTM SX 125 2012 odbudowa (59)

… i podnóżki.

KTM SX 125 2012 odbudowa (61)

Wytarty dekiel…

KTM SX 125 2012 odbudowa (57)

… z dźwigni biegów też nie dużo zostało.

KTM SX 125 2012 odbudowa (58)

Kto by pomyślał, że na takiej zębatce da się dojeździć trening w piasku?

KTM SX 125 2012 odbudowa (54)

„Tuningowe” klamki na jeden palec.

KTM SX 125 2012 odbudowa (81)

Pora wjechać na serwis!

KTM SX 125 2012 odbudowa (82)

W wolnej chwili czas na relaks przy tematycznej lekturze.

KTM SX 125 2012 odbudowa (14)

Bike Porn – jedziemy dalej! Do tego stopnia prac każdy laik będzie potrafił dotrzeć. Wystarczy korzystać z serwisówki lub po prostu zapamiętywać (i najlepiej fotografować) kolejne etapy rozbiórki.

KTM SX 125 2012 odbudowa (2)

Do gruntownej odbudowy jeszcze daleko, ale przy okazji wymiany uszczelki sprzęgła, możemy sprawdzić stan tarcz i przekładek. Stopień trudności: super lajt.

KTM SX 125 2012 odbudowa (7)

Przydałoby się to wszystko wyczyścić!

KTM SX 125 2012 odbudowa (8)

Przed…

KTM SX 125 2012 odbudowa (9)

… i po spotkaniu z chemią. „Strażak Sam” przyniósł specjalny środek do czyszczenia aluminium. Po polaniu rdza po prostu spłynęła. Sorry Artur za zużycie twojego „miodku”. Jeszcze tylko pół godziny grzania palnikiem i efekt „factory” gwarantowany!

KTM SX 125 2012 odbudowa (13)

Chłodnice „wielokrotnego prostowania”
Na szczęście KTM wie, jak zrobić mocne „żeberka”!

KTM SX 125 2012 odbudowa (15)

Już mi się nie chciało robić zdjęć, ale praca wciąż wre!

KTM SX 125 2012 odbudowa (83)

Typowe dla pomarańczowych setek: obrobione zabezpieczenie bolca zaworu wydechowego i o-ring puszczający nagar.

KTM SX 125 2012 odbudowa (47)

Na szczęście tanie i łatwe w naprawie. Za kilkanaście złotych kupujemy o-ring z nowym zabezpieczeniem i cieszymy się czystym cylindrem. Przynajmniej przez kilkanaście mth…

KTM SX 125 2012 odbudowa (62)

Pocenie spod „dużego” dekla od strony sprzęgła. Najczęściej spowodowane złym założeniem uszczelki, zastosowaniem taniego zamiennika lub dostaniem się brudu podczas montażu. Ja chciałem przyoszczędzić i wykorzystać ją drugi raz. Niestety, nie udało się. Najprostsze rozwiązanie? Założyć nową, oryginalną!

KTM SX 125 2012 odbudowa (40)

Nit, końcówka za 60 zł i dźwignia jak nowa!

KTM SX 125 2012 odbudowa (32)

Nowy dekiel. Aż szkoda jeździć w butach crossowych…

KTM SX 125 2012 odbudowa (39)

DID ERT2 powinien trochę wytrzymać.

KTM SX 125 2012 odbudowa (45)

Szczególnie w zestawie z Supersproxem! <3

KTM SX 125 2012 odbudowa (36)

Nowe klameczki i gumeczki! 😀

KTM SX 125 2012 odbudowa (29)

Wypalony, ręcznie robiony „puzon”.
Czy może być coś piękniejszego w 2t?

KTM SX 125 2012 odbudowa (26)

Efekt końcowy powala!

KTM SX 125 2012 odbudowa (27)

Z każdej strony…

KTM SX 125 2012 odbudowa (20)

… i perspektywy.

KTM SX 125 2012 odbudowa (23)

Piotrek, dzięki za pomoc!

KTM SX 125 2012 odbudowa (21)

Oskar, dzięki za wpuszczenie nas na serwis!

KTM SX 125 2012 odbudowa (24)

I dzięki KTM za części!

KTM SX 125 2012 odbudowa (19)

Dat ass! Aż kusi, żeby przepalić…

Ja z efektu jestem niesamowicie dumny, dlatego tym bardziej boli mnie serce na myśl, że czas się pożegnać. Katie M. teraz szuka nowego, kochającego właściciela… Wszystko jednak ku wyższym celom. Czas wsiąść na coś większego!

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl