WSBK Donington Park – Wyniki – Sensacyjna niedziela w Wielkiej Brytanii

- Mick

Niedziela na torze brytyjskim torze Donington Park upłynęła pod znakiem pierwszego zwycięstwa Sama Lowesa w World Supersport, pierwszej wygranej BMW w MŚ i przede wszystkim, dramatycznego drugiego wyścigu WSBK. Oto relacja i wyniki piątej rundy World Superbike.

World Supersport: Pierwsze zwycięstwo Lowesa

Po starcie na czoło stawki wystrzelił zwycięzca ostatniego wyścigu we Włoszech, Francuz Jules Cluzel, jednak Lowes wyprzedził go już na ósmym z 22 okrążeń i nie oddał prowadzenia do mety. 21-latek wystartował w wyścigu choć dzień wcześniej przewrócił się podczas kwalifikacji i złamał mały palec lewej ręki. Wczoraj do wieczora lekarze zastanawiali się nawet, czy konieczna nie będzie amputacja.

Na drugiej pozycji, tuż za plecami Lowesa, finiszował Turek Kenan Sofuoglu. Dosiadający Kawasaki lider tabeli nie był jednak w stanie ani razu zaatakować Brytyjczyka, który wywalczył pierwsze zwycięstwo nie tylko dla siebie, ale także dla lubelskiego zespołu Bogdanka PTR Honda. Tym sposobem w tabeli prowadzenie Sofuoglu nad Lowesem stopniało do zaledwie pięciu punktów.

Podium uzupełnił Cluzel, podczas gdy drugi z zawodników Bogdanki, Mathew Scholtz RPA, upadł, walcząc o szóstą pozycję, na dziewiątym okrążeniu. Zastępujący kontuzjowanego Pawła Szkopka, Brytyjczyk Kieran Clarke, finiszował na siedemnastej pozycji.

Szósta runda World Supersport odbędzie się dopiero za miesiąc, w drugi weekend czerwca w San Marino. Mniejsza klasa MS tradycyjnie nie udaje się bowiem pod koniec maja na amerykański tor Miller Motorsports Park.

Pierwszy wyścig Superbike: Melandri wygrywa dla BMW

Pole position, już czwarty raz w tym sezonie, wywalczył w sobotę dosiadający Kawasaki Tom Sykes, jednak genialnym manewrem po zewnętrznej pierwszego zakrętu, prowadzenie po starcie objął Leon Haslam na BMW.

Haslam, Sykes i Melandri szybko odskoczyli reszcie stawki, podczas gdy lider tabeli, dosiadający Aprilii Max Biaggi, po trzech okrążeniach wysunął się na czoło drugiej grupy i rozpoczął pogoń za liderami, doganiając pierwszą trójkę trzy kółka później.

Na czwartym okrążeniu Haslam popełnił drobny błąd, co wykorzystał Sykes, obejmując prowadzenie na kolejnych dziesięć kółek. Prawdziwa walka rozpoczęła się jednak na kilka okrążeń przed metą.

Haslam wrócił na czoło stawki na czternastym kółku, jednak od tego momentu regularnie atakował go Melandri, skutecznie wyprzedzając Brytyjczyka na dziewiętnastym okrążeniu. Haslam próbował skontrować, ale popełnił spory błąd i wyjechał poza tor w szykanie Fogarty’ego, spadając jednocześnie na trzecie miejsce, za plecy Sykesa.

Od tego momentu Melandri jechał po zwycięstwo niezagrożony, ale za jego plecami działy się prawdziwe cuda. Haslam i Sykes walczyli jak szaleni, w ostatnim sektorze przedostatniego okrążenia wyprzedzając się praktycznie w każdym zakręcie. Na ostatnim kółku Leon nieco odskoczył, dowożąc do mety drugie miejsce przed Sykesem, podczas gdy Biaggi popełnił błąd, spadając na piątą pozycję.

Włocha wyprzedził dosiadający Hondy Jonathan Rea, który dogonił liderów po zaciętym pojedynku z Carlosem Checą w połowie wyścigów. Irlandczyk finiszował na czwartej pozycji, tuż za Sykesem, podczas gdy Checa był szósty.

Mimo piątej pozycji na mecie, Max Biaggi nadal prowadzi w klasyfikacji generalnej z przewagą zaledwie jednego punktu. Checa i Sykes zamienili się jednak miejscami. Hiszpan spadł na trzecie miejsce i traci do Włocha trzy oczka. Włoch awansował na drugą pozycję. Zwycięstwo Melandriego awansowało go jednocześnie na czwarte miejsce w tabeli, ze stratą jedenastu oczek do lidera.

„Na początku wyścigu nie byłem zbyt szybki, ale wiedziałem, że mam dobre tempo, a opony wytrzymają do mety, dlatego starałem się kontrolował sytuację” – powiedział Marco Melandri, który wygrał także pierwszy z wyścigów na Donington Park rok temu, co było jego pierwszym zwycięstwem podczas debiutanckiego sezonu w World Superbike.

Dzisiejszy triumf Włocha jest także pierwszym zwycięstwem niemieckiej marki BMW, która razem z modelem S 1000 RR zadebiutowała w serii cztery lata temu. Przez trzy sezony czołowym zawodnikiem ekipy był australijski weteran i trzykrotny mistrz świata, Troy Corser, którego po przejściu na emeryturę BMW zastąpiło w tym sezonie właśnie Melandrim.

Leon Haslam, syn słynnego Rona Haslama, brytyjskiej gwiazdy wyścigów sprzed lat, dołączył do niemieckiego zespołu już rok temu (zastąpił startującego w BMW przez dwa lata Hiszpana, Rubena Xausa), jako świeżo upieczony wicemistrz świata, jednak w pierwszym sezonie nie udało mu się stanąć na najwyższym stopniu podium.

Drugi wyścig Superbike: Dramatyczne zderzenie w ostatnim zakręcie

To był chyba jeden z najbardziej zaciętych i dramatycznych wyścigów w 25-letniej historii World Superbike. Zaczęło się już w pierwszym zakręcie, kiedy błąd popełnił Carlos Checa. Obrońca mistrzowskiego tytułu uderzył w tylne koło Aprilii Eugene’a Laverty i upadł, zabierając ze sobą na pobocze Jakuba Smrza.

Na czele stawki jechała piątka w składzie: Tom Sykes (Kawasaki), Max Biaggi (Aprilia), Jonathan Rea (Honda) oraz Leon Haslam i Marco Melandri (obaj BMW). Zawodnicy walczyli jak szaleni, ale wszystko rozstrzygnęło się w dramatycznych okolicznościach w ostatnim zakręcie. Prowadził Haslam, którego zbyt optymistycznym manewrem zaatakował zwycięzca pierwszego wyścigu, Marco Melandri.

Włoch przestrzelił hamowanie i wyjechał bardzo szeroko, daleko poza optymalną linię. Haslam także nieco opóźnił hamowanie i złożył się w zakręt bardzo szeroko. Wykorzystał to Rea, pakując się Brytyjczykowi pod łokieć dość ostro, choć trudno go winić, że przyjął zaproszenie do ataku. Niestety, pomiędzy Reą i Haslamem doszło do mocnego kontaktu. Leon upadł, a jego motocykl zgarnął jeszcze będącego na zewnętrznej po błędzie Melandriego. Włoch zakończył wyścig na poboczu, podczas gdy Haslam dopchał swoje BMW do mety, zgarniając jeden punkt.

Zwycięstwo zgarnął tymczasem Rea, na mecie o włos wyprzedzając Biaggiego i Sykesa. W tabeli Max ma pięć punktów przewagi nad Sykesem i 20 nad Reą, który awansuje na trzecie miejsce. Checa jest czwarty, 23 punkty za liderem, zaś Melandri piąty, ze stratą 31 oczek.

Za dwa tygodnie, podczas szóstej rundy serii, na amerykańskim torze Miller Motorsports Park wystartują tylko zawodnicy klasy Superbike, a wyścigi tradycyjnie odbędą się tam w poniedziałek. W drugi weekend czerwca w akcji pojawią się już wszyscy, z motocyklistami pucharów Superstock 1000 i European Junior Cup włącznie.

Już jutro, w poniedziałek, na stronach portalu MotoRmania.com.pl znajdziecie za to dokładną analizę i podsumowanie weekendu na torze Donington Park, z wypowiedziami zawodników i reakcjami na kontrowersje z ostatniego zakrętu włącznie.

Wyniki wyścigu Supersport:

1. Sam Lowes (Bogdanka PTR Honda) Honda CBR600RR 33’43.603
2. Kenan Sofuoglu (Kawasaki DeltaFin Lorenzini) Kawasaki ZX-6R 33’44.281
3. Jules Cluzel (PTR Honda) Honda CBR600RR 33’47.590
4. Broc Parkes (Ten Kate Racing Products) Honda CBR600RR 33’51.691
5. Glen Richards (Smiths Gloucester) Triumph Daytona 675 33’55.389
6. Sheridan Morais (Kawasaki DeltaFin Lorenzini) Kawasaki ZX-6R 34’04.452
7. Ronan Quarmby (PTR Honda) Honda CBR600RR 34’07.398
8. Valentine Debise (SMS Racing) Honda CBR600RR 34’07.697
9. Billy McConnell (Smiths Gloucester) Triumph Daytona 675 34’10.266
10. Fabien Foret (Kawasaki Intermoto Step) Kawasaki ZX-6R 34’10.409
11. Roberto Tamburini (Team Lorini) Honda CBR600RR 34’13.435
12. Alex Baldolini (Power Team by Suriano) Triumph Daytona 675 34’17.358
13. Jed Metcher (Rivamoto Junior Team) Yamaha YZF R6 34’17.638
14. Massimo Roccoli (Bike Service – WTR TEN 10) Yamaha YZF R6 34’17.914
15. Luke Mossey (Smiths Gloucester) Triumph Daytona 675 34’18.204
16. Martin Jessopp (Riders PTR Honda) Honda CBR600RR 34’30.456
17. Kieran Clarke (Bogdanka Honda PTR) Honda CBR600RR 34’30.736
18. Ilario Dionisi (PRORACE) Honda CBR600RR 34’32.109
19. Romain Lanusse (Kawasaki Intermoto Step) Kawasaki ZX-6R 34’33.732
20. Luca Marconi (VFT Racing) Yamaha YZF R6 34’36.760
21. David Linortner (Gerin-Skm Racing Team) Yamaha YZF R6 34’36.835
22. Andrea Antonelli (Team Lorini) Honda CBR600RR 34’43.849
23. Dino Lombardi (Team PATA by Martini) Yamaha YZF R6 34’47.455
24. Fabio Menghi (VFT Racing) Yamaha YZF R6 34’53.108
25. Thomas Caiani (KUJA Racing) Honda CBR600RR 34’46.082
26. Eduard Blokhin (Rivamoto) Yamaha YZF R6 35’18.596
RT. Roberto Anastasia (KUJA Racing) Honda CBR600RR 23’03.351
RT. Raffaele De Rosa (Team Lorini) Honda CBR600RR 18’55.741
RT. Vittorio Iannuzzo (Power Team by Suriano) Triumph Daytona 675 17’22.882
RT. Mathew Scholtz (Bogdanka PTR Honda) Honda CBR600RR 16’29.080
RT. Yves Polzer (Team MRC Austria) Yamaha YZF R6 16’46.760
RT. Imre Toth (Racing Team Toth) Honda CBR600RR 12’53.376
RT. Joshua Day (Team GOELEVEN) Kawasaki ZX-6R 6’31.388
RT. Balazs Nemeth (Racing Team Toth) Honda CBR600RR

 

Wyniki pierwszego wyścigu Superbike:

1. Marco Melandri (BMW Motorrad Motorsport) BMW S1000 RR 34’26.736
2. Leon Haslam (BMW Motorrad Motorsport) BMW S1000 RR 34’27.464
3. Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 34’28.345
4. Jonathan Rea (Honda World Superbike Team) Honda CBR1000RR 34’28.555
5. Max Biaggi (Aprilia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 34’28.838
6. Carlos Checa (Althea Racing) Ducati 1098R 34’31.556
7. Davide Giugliano (Althea Racing) Ducati 1098R 34’34.256
8. Sylvain Guintoli (Team Effenbert Liberty Racing) Ducati 1098R 34’34.663
9. Leon Camier (FIXI Crescent Suzuki) Suzuki GSX-R1000 34’41.880
10. Michel Fabrizio (BMW Motorrad Italia GoldBet) BMW S1000 RR 34’42.801
11. Ayrton Badovini (BMW Motorrad Italia GoldBet) BMW S1000 RR 34’46.541
12. Chaz Davies (ParkinGO MTC Racing) Aprilia RSV4 Factory 34’46.906
13. Maxime Berger (Team Effenbert Liberty Racing) Ducati 1098R 34’48.010
14. Jakub Smrz (Liberty Racing Team Effenbert) Ducati 1098R 34’48.253
15. Eugene Laverty (Aprilia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 34’53.656
16. Loris Baz (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 35’01.761
17. Hiroshi Aoyama (Honda World Superbike Team) Honda CBR1000RR 35’05.929
18. Lorenzo Zanetti (PATA Racing Team) Ducati 1098R 35’09.070
19. Niccolò Canepa (Red Devils Roma) Ducati 1098R 35’10.290
NC. Mark Aitchison (Grillini Progea Superbike Team) BMW S1000 RR 35’50.353
NC. Peter Hickman (FIXI Crescent Suzuki) Suzuki GSX-R1000 35’17.985
RT. Gary Mason (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 22’08.892
RT. Leandro Mercado (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R
Wyniki drugiego wyścigu Superbike:
1. Jonathan Rea (Honda World Superbike Team) Honda CBR1000RR 34’31.847
2. Max Biaggi (Aprilia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 34’32.355
3. Tom Sykes (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 34’33.876
4. Leon Camier (FIXI Crescent Suzuki) Suzuki GSX-R1000 34’36.092
5. Sylvain Guintoli (Team Effenbert Liberty Racing) Ducati 1098R 34’38.442
6. Ayrton Badovini (BMW Motorrad Italia GoldBet) BMW S1000 RR 34’49.316
7. Chaz Davies (ParkinGO MTC Racing) Aprilia RSV4 Factory 34’49.635
8. Loris Baz (Kawasaki Racing Team) Kawasaki ZX-10R 34’52.940
9. Peter Hickman (FIXI Crescent Suzuki) Suzuki GSX-R1000 34’53.713
10. Hiroshi Aoyama (Honda World Superbike Team) Honda CBR1000RR 34’54.467
11. Niccolò Canepa (Red Devils Roma) Ducati 1098R 34’58.611
12. Lorenzo Zanetti (PATA Racing Team) Ducati 1098R 34’58.890
13. Michel Fabrizio (BMW Motorrad Italia GoldBet) BMW S1000 RR 35’00.237
14. Mark Aitchison (Grillini Progea Superbike Team) BMW S1000 RR 35’28.465
15. Leon Haslam (BMW Motorrad Motorsport) BMW S1000 RR 35’52.043
RT. Marco Melandri (BMW Motorrad Motorsport) BMW S1000 RR 33’01.692
RT. Leandro Mercado (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 32’32.764
RT. Gary Mason (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R 22’13.920
RT. Maxime Berger (Team Effenbert Liberty Racing) Ducati 1098R 19’16.663
RT. Davide Giugliano (Althea Racing) Ducati 1098R 21’55.720
RT. Eugene Laverty (Aprilia Racing Team) Aprilia RSV4 Factory 15’05.980
RT. Carlos Checa (Althea Racing) Ducati 1098R
RT. Jakub Smrz (Liberty Racing Team Effenbert) Ducati 1098R

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl