World Superbike – testy, roszady i nowe przepisy

- Mick

Choć oficjalnie sezon World Superbike dobiegł już końca, za kulisami wciąż sporo się dzieje. Zawodnicy testowali w tym tygodniu na hiszpańskim torze Motorland Aragon, organizatorzy ogłosili zmiany przepisów, a zespoły potwierdziły kolejne roszady.

Dwudniowe testy w Aragonii zakończyły się wczoraj. Autorem najlepszego czasu, na oponie kwalifikacyjnej, został Loris Baz z fabrycznej ekipy Kawasaki. Jego zespołowy kolega, świeżo upieczony mistrz World Superbike, Tom Sykes, także zamierzał wziąć udział w teście, jednak wkrótce po dotarciu do Hiszpanii musiał wrócić do Anglii. Powód? Jego żona, Amie, zaczęła rodzić! Sykes oficjalnie zakończył więc sezon z tytułem z pewnością jeszcze ważniejszym, niż mistrzostwo WSBK, tytułem… taty!

Drugi czas testów uzyskał Jonathan Rea, który już kilka tygodni temu, w Jerez, wrócił na tor po swojej wrześniowej kontuzji nogi z Nurburgringu. Irlandczyk zostaje w ekipie Hondy na kolejny sezon, podobnie jak Leon Haslam, który w Aragonii był od Rea o ponad sekundę wolniejszy.

Trzeci był Chaz Davies z Ducati. Włoski producent potwierdził przy okazji, że za jego fabryczny zespół w przyszłym roku odpowiadać będzie włoska firma Feel Racing, która przez lata wystawiała dla Ducati ekipę w World Superbike w przeszłości. Ostatnie sezony dla Feel Racing to starty w WSBK pod banderą BMW. Francis Batta, który w tym roku wystawiał fabryczne motocykle Panigale, najprawdopodobniej przeniesie swoją ekipę Alstare do British Superbike.

Wielkim nieobecnym w Aragonii był także trzeci w klasyfikacji generalnej tego sezonu Sylvain Guintoli. Francuz poddał się jednak operacji kontuzjowanego w połowie roku barku i na torze ponownie zobaczymy go dopiero po nowym roku. Model RSV4 kolejny raz przetestował jednak wciąż obolały Marco Melandri. Nowy zawodnik Aprilii w WSBK przejechał ponad sto okrążeń, kończąc testy z czasem o sekundę wolniejszym niż wynik Baza.

Testy w Aragonii utrudniała dość niska temperatura i silny wiatr, ale większość zespołów pod koniec listopada będzie miała jeszcze jedną okazję, aby przetestować swoje motocykle. Zawodników czekają bowiem trzydniowe jazdy w Jerez. Rezultaty najszybszego, Baza i najwolniejszego z testującej szóstki, Haslama, różniły się o zaledwie 1,6 sekundy, dlatego trudno wyciągać z wyników testów daleko idące wnioski.

Nowe przepisy

Organizatorzy cyklu World Superbike potwierdzili także kolejne zmiany przepisów. Już w przyszłym roku zniknie sesja Superpole, którą zastąpi dwuczęściowa kwalifikacja wzorowana na formacie znanym z MotoGP. Niedzielny harmonogram ma być bardziej kompaktowy, a wyścig skrócone o dwa okrążenia w przypadku deszczu. Wprowadzone zostaną także – znów wzorem MotoGP – punkty karne. Komisja Superbike spotka się 10 grudnia, kiedy potwierdzone zostaną ostateczne wersje przepisów sportowych i technicznych, z zamiarem wprowadzenia stabilnych, wieloletnich regulacji od roku 2015.

Zespołowe roszady

Kolejne zespoły World Superbike potwierdzają też swoje składy. Włoch Michel Fabrizio dołączy do Sheridana Moraisa w ekipie Grillini Kawasaki (motocykl EVO). Z kolei rosyjska ekipa Yakhnich Motorsport poinformowała wreszcie oficjalne o swoim awansie do WSBK razem z MV Agustą. W WSBK zespół wystawi jednego zawodnika. Dwóch kolejnych zobaczymy w World Supersport. Najważniejszą informacją ostatnich dni jest jednak chyba dołączenie Eugene’a Laverty do zespołu Fixi Crescent Suzuki. Irlandczyk liczył na przedłużenie umowy z Aprilią w barwach jednej z satelickich ekip, ale ostatecznie postawił na Suzuki licząc, że da mu to w dłuższej perspektywie szansę awansu do MotoGP.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl