US GP na Laguna Seca i półmetek sezonu MotoGP – Zapowiedź

- Mick

Grand Prix Stanów Zjednoczonych na słynnym torze Laguna Seca wyznaczy w ten weekend półmetek tegorocznej rywalizacji w MotoGP. Czego spodziewać się możemy po zmaganiach motocyklistów w Kalifornii?

Po opuszczeniu niedzielnego wyścigu na niemieckim Sachsenringu, do akcji wracają wciąż poobijani faworyci, Jorge Lorenzo i Dani Pedrosa. Lorenzo ponownie uszkodził złamany dwa tygodnie wcześniej, lewy obojczyk i już w piątek wycofał się z Grand Prix Niemiec. Choć zapowiadał, że opuści także wyścig na Laguna Seca, przed weekendem zmienił zdanie i ma już za sobą spokojny udział w pierwszej sesji treningowej.

Swojej szansy na powiększenie przewagi w tabeli nie wykorzystał w Niemczech Pedrosa, który przewrócił się w pierwszym zakręcie Sachsenringu w sobotę rano, fundując sobie pęknięcie obojczyka i mocno uderzając się w głowę. To właśnie ten drugi aspekt wyeliminował go z udziału w wyścigu, kiedy podobno zemdlał w niedzielę w południe podczas decydującego badania przed startem. Przynajmniej jeśli chodzi o zawroty głowy i osłabienie, Pedrosa wrócił już do siebie, ale pęknięty lewy obojczyk będzie dla niego sporym utrudnieniem. Tak dużym, że Hiszpan z ekipy Repsol Honda postanowił opuścić pierwszy trening wolny w USA.

Niemieckiego pecha faworytów wykorzystał debiutujący w MotoGP Marc Marquez, który wygrał wyścig na Sachsenringu i awansował jednocześnie na fotel lidera tabeli. 20-letni reprezentant ekipy Repsol Honda co prawda nigdy wcześniej nie jeździł po torze Laguna Seca (choć plotkuje się, że widziano go tutaj na drogowym motocyklu kilka tygodni temu), ale w pierwszej sesji treningowej wykręcił świetny, trzeci czas i z pewnością będzie w ten weekend walczył o zwycięstwo. Podobnie jak Sachsenring, Laguna Seca to krótki tor, a to pozwala Hiszpanowi na przejechanie sporej liczby okrążeń podczas treningów i szybką naukę.

W świetnej sytuacji są w ten weekend także Valentino Rossi i Cal Crutchlow, którzy uzyskali najlepsze czasy w pierwszym treningu. Brytyjczyk wyprzedził w nim Rossiego o zaledwie 0,091 sekundy. Włoch, który w 2008 roku odniósł w Kalifornii jedno ze swoich najgłośniejszych zwycięstw, wyprzedzając Caseya Stonera po piaszczystej wewnętrznej słynnego zakrętu „korkociąg”, ma za sobą średnio udany wyścig w Niemczech. „Doktor” niby stanął na podium, ale był mocno rozczarowany zaledwie trzecim miejscem. Czy USA powtórzy sukces z Assen i znów stanie na szczycie podium? Aby tego dokonać, ekipa Rossiego musi uporać się z problemami z ustawieniami motocykla i poprawić tempo na zużytych oponach.

Ten weekend to także chyba największa szansa dla Cala Crutchlowa na wywalczenie swojego pierwszego zwycięstwa w MotoGP. Brytyjczyk potrzebuje go tym bardziej, że wciąż ważą się losy jego przyszłości; zostanie w ekipie Monster Yamaha Tech 3, skusi się na wielkie pieniądze, skazując się na cierpienia na niezbyt konkurencyjnym, fabrycznym Ducati, czy zaskakująco zastąpi Stefana Bradla w ekipie LCR Honda? Niemiec chyba boi się o posadę, bo w pierwszym treningu na Laguna Seca zanotował solidny, czwarty czas. Z nim sesję zakończyli Alvaro Bautista i Andrea Dovizioso z Ducati, które potwierdziło w ten weekend, że nie przedłuży umowy z drugim ze swoich zawodników, Nickym Haydenem. Jakby tego było mało, Haydena wyprzedził dzisiaj najszybszy z kierowców CRT, Aleix Espargaro, choć jego Aprilia zgasła na poboczu po zakończeniu sesji. Pierwszą dziesiątkę zamknęli Bradley Smith i Randy de Puniet.

Dziś o 23:05 polskiego czasu zawodników MotoGP czeka drugi trening wolny. Kolejne jutro, odpowiednio o 19:25 i 22:30. W sobotę o 23:10 rozpoczną się kwalifikację. W niedzielę o 20:05 rozgrzewka, a o 23:00 wyścig. Wszystkie sesje na żywo pokaże w ten weekend Polsat Sport News.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl