MotoGP: Listy startowe na sezon 2012

- Mick

Międzynarodowa Federacja Motocyklowa, FIM, opublikowała w piątek wstępne listy startowe motocyklowych mistrzostw świata klas MotoGP, Moto2 i Moto3. Kogo zobaczymy na torze w tym sezonie?

MotoGP z zastrzykiem CRT
Stawka królewskiej klasy urosła na sezon 2012 aż do 21 nazwisk, głównie za sprawą nowych ekip CRT, w barwach których zobaczymy dziewięciu śmiałków. Zacznijmy jednak od czołówki, choć tutaj niespodzianek nie ma. Z numerem jeden, mistrzowskiego tytułu bronił będzie Australijczyk Casey Stoner, któremu w barwach zespołu Repsol Honda partnerował będzie Hiszpan Dani Pedrosa. Prototypowego modelu RC213V dosiądzie dwóch innych zawodników: debiutujący w MotoGP mistrz świata kategorii Moto2, Niemiec Stefan Bradl, reprezentujący barwy włoskiej ekipy LCR oraz były mistrz świata klasy 125ccm, Hiszpan Alvaro Bautista, który dołączył do zespołu Honda Gresini (co ciekawe z jej nazwy zniknął sponsor tytularny, włoski producent czipsów, San Carlo).

Cztery motocykle wystawi także Yamaha: dwa dla fabrycznego duetu; mistrza świata MotoGP z roku 2010, Hiszpana Jorge Lorenzo oraz Amerykanina Bena Spiesa. Prywatnych maszyn w barwach francuskiej ekipy Monster Yamaha Tech3 dosiądą: ubiegłoroczny drugi wicemistrz, Włoch Andrea Dovizioso oraz rozpoczynający swój drugi sezon w MotoGP, Brytyjczyk Cal Crutchlow. Fabryczny zespół Ducati reprezentować będą oczywiście Valentino Rossi i Nicky Hayden. Dwie pozostałe maszyny, w nieco innej specyfikacji, otrzymają: Czech Karel Abraham oraz Hiszpan Hector Barbera. Na tym kończy się lista zawodników na prototypach.

Dziewiątkę motocyklistów ścigających się na maszynach CRT; wykorzystujących prototypowe podwozia i ramy z drogowych motocykli, otwiera amerykański weteran, Colin Edwards. „Teksańskie Tornado” skorzysta z doskonale znanego z Moto2, szwajcarskiego Sutera z silnikiem BMW S1000RR. Drugim zawodnikiem w barwach Gresini Hondy, ale na maszynie CRT, będzie awansujący z Moto2, Włoch Michele Pirro, korzystający z ramy FTR i silnika Hondy CBR1000RR, przygotowanego przez holenderską firmę Ten Kate.

Brytyjską ramę FTR (oraz silniki Kawasaki ZX-10R) otrzyma także debiutujący z MotoGP zespół BQR, wystawiający Hiszpana, Ivana Silvę oraz widowiskowego Kolumbijczyka, Yonny Hernandeza. Kolejny debiutant, nie tylko w MotoGP, ale i serii Grand Prix w ogóle, Włoch Danilo Petrucci, jeszcze trzy lata temu kolega zespołowy Andrzeja Chmielewskiego w ME Superstock 600, reprezentował będzie barwy zespołu Ioda, prowadzonego przez byłego szefa sportowego Aprilii, Giampiero Sacchi.

Co prawda na liście startowej obok nazwiska zawodnika widnieje dopisek Ioda, jednak wszystko wskazuje na to, że 21-latek dosiądzie motocykla marki Aprilia. Producent z Noale przygotował konstrukcję CRT bazującą na silniku z doskonale znanego modelu RSV4 i wygląda na to, że to właśnie ona może wywołać największe zamieszanie w środku stawki. Takiej samej maszyny dosiądą także wracający do MotoGP; Australijczyk Anthony West (zespół Speed Master) oraz Brytyjczyk James Ellison (Paul Bird Racing) – w minionym roku partner Pawła Szkopka w zespole Bogdanka PTR Honda w MŚ Supersport – a także duet ekipy Aspar, zmieniającej prototypowe Ducati na konstrukcję CRT – Hiszpan Aleix Espargaro oraz Francuz Randy de Puniet. Pierwsze wspólne testy już wkrótce. 31 stycznia rozpoczną się trzydniowe jazdy na torze Sepang w Malezji.

Przetasowania w Moto2
W średniej klasie Moto2, w której wszyscy motocykliści korzystają z identycznych silników z modelu Honda CBR600RR oraz opon Dunlop, zobaczymy 33 zawodników. Z pierwszej dziesiątki poprzedniego sezonu stawkę opuściła tylko wspomniana dwójka; mistrz świata, Stefan Bradl, którego miejsce w zespole Kiefer Racing zajmie inny Niemiec, doświadczony Max Neukirchner oraz Włoch Michele Pirro, zastąpiony pod skrzydłami Fausto Gresiniego Brytyjczykiem Gino Rea. Walka o mistrzowski tytuł Moto2 zapowiada się więc szalenie interesująco, także z uwagi na duże przetasowania.

Drugi wicemistrz, Włoch Andrea Iannone, wraca na ramę brytyjskiej firmy FTR po problematycznym sezonie korzystania z maszyny Sutera. Na szwajcarski motocykl przesiada się z kolei Alex de Angelis, którego miejsce w zespole JiR zajmie ubiegłoroczny wicemistrz klasy 125ccm, Francuz Johann Zarco (dosiądzie MotoBI).

Jorge Martinez Aspar na Suterach wystawi dwóch mistrzów: Toniego Eliasa i Nico Terola, podczas gdy Julian Simon przechodzi do madryckiej ekipy BQR i dosiądzie maszyny FTR. Gresini wystawi na Moriwaki nie tylko Rea ale także pochodzącego z Tajlandii Ratthaparka Wilairota. Na miejsce tego ostatniego, pochodzący z Barcelony zespół SAG ściągnął Angela Rodrigueza, który dwa ostatnie lata spędził bez wyścigowej licencji z powodu dopingu.

Aż dziewięciu zawodników dosiądzie motocykli marki Suter. Pięciu, w tym duet ekipy Marc VDS, maszyn firmy Kalex (trzech kolejnych otrzyma maszyny „Pons Kalex”). FTR przygotuje pięć maszyn i dwie kolejne dla ekip MZ oraz Ioda. Jednego z czterech motocykli Moriwaki dosiądzie kobieta, Elena Rosell, która w minionym sezonie bez imponujących wyników trzy razy startowała z dziką kartą. Faworytem do mistrzostwa jest Marc Marquez, ubiegłoroczny wicemistrz. Hiszpan wciąż dochodzi jednak do siebie po wypadku i kontuzji, która doprowadziła do problemów ze wzrokiem. Hiszpan przeszedł właśnie operację jednego z mięśni prawej gałki ocznej. Czy wróci do formy na czas?

Moto3 – nowa klasa, znane twarze
W nowej kategorii zobaczymy motocykle napędzane jednocylindrowymi, czterosuwowymi silnikami o pojemności 250 ccm, wyprodukowanymi przez Hondę, KTM, MZ oraz włoską firmę Oral Engineering.

Honda przygotowała zarówno cały motocykl, jak i silnik, który można wcisnąć w ramę np. brytyjskiej firmy FTR – zrobi tak zespół BQR, wystawiający ubiegłorocznego debiutanta roku i drugiego wicemistrza, Mavericka Vinalesa. Austriacki KTM będzie rozwijał dwa projekty; całkowicie autorski z tradycyjną, kratownicową ramą stalową oraz z aluminiową ramą niemieckiej firmy Kalex.

W czołówce będą z pewnością zawodnicy Aspara, doświadczony Hector Faubel oraz były mistrz Hiszpanii, Alberto Moncayo (obaj dosiądą maszyn Kalex KTM). Sandro Cortese, Danny Kent oraz debiutant, Arthur Sissis, dosiądą fabrycznych KTM-ów. Włoski Oral połączył siły z zespołem Phonica Racing, do którego dołączył zdolny Czech, Miroslav Popov. Zawodnicy tej ekipy będą używali starego podwozia Aprilii 125ccm. Większość zespołów postawiła jednak na konstrukcję Hondy (15 z 32 zawodników), którą zresztą jest najtańsza. Pytanie, czy będzie wystarczająco konkurencyjna? Dowiemy się podczas pierwszego wyścigu – Grand Prix Kataru, które odbędzie się 8 kwietnia.

Listy startowe MotoGP
1 CASEY STONER AUS – HONDA TEAM, HONDA
4 ANDREA DOVIZIOSO ITA – YAMAHA TECH 3, YAMAHA
5 COLIN EDWARDS USA – FORWARD RACING, SUTER*
6 STEFAN BRADL GER – LCR HONDA MotoGP, HONDA
8 HECTOR BARBERA SPA – PRAMAC RACING TEAM, DUCATI
9 DANILO PETRUCCI ITA – IODA RACING PROJECT, IODA*
11 BEN SPIES USA – YAMAHA FACTORY RACING, YAMAHA
13 ANTHONY WEST AUS – SPEED MASTER, ART*
14 RANDY DE PUNIET FRA – ASPAR TEAM MotoGP, ART*
17 KAREL ABRAHAM CZE – CARDION AB MOTORACING, DUCATI
19 ALVARO BAUTISTA SPA – HONDA GRESINI, HONDA
20 ALEIX ESPARGARO SPA – ASPAR TEAM MotoGP, ART*
22 IVAN SILVA SPA – BQR, BQR-FTR*
26 DANI PEDROSA SPA – HONDA TEAM, HONDA
35 CAL CRUTCHLOW GBR – YAMAHA TECH 3, YAMAHA
46 VALENTINO ROSSI ITA – DUCATI TEAM, DUCATI
51 MICHELE PIRRO ITA – HONDA GRESINI, FTR*
68 YONNY HERNANDEZ COL – BQR, BQR-FTR*
69 NICKY HAYDEN USA – DUCATI TEAM, DUCATI
77 JAMES ELLISON GBR – PAUL BIRD RACING, ART*
99 JORGE LORENZO SPA – YAMAHA FACTORY RACING, YAMAHA
*CRT
Moto2
3 SIMONE CORSI ITA – IODA RACING PROJECT, IODA
4 RANDY KRUMMENACHER SWI – GP TEAM SWITZERLAND, SUTER
5 JOHANN ZARCO FRA – JIR Moto2, MOTOBI
7 ALEXANDER LUNDH SWE – MZ RACING TEAM MZ-RE, HONDA
8 GINO REA GBR – GRESINI RACING Moto2, MORIWAKI
9 KENNY NOYES USA – ARGUIÑANO RACING TEAM, TBA
12 THOMAS LUTHI SWI – INTERWETTEN-PADDOCK Moto2, SUTER
14 RATTHAPARK WILAIROT THA – GRESINI RACING Moto2, MORIWAKI
15 ALEX DE ANGELIS ITA – FORWARD RACING, SUTER
18 NICOLAS TEROL SPA – ASPAR TEAM Moto2, SUTER
19 XAVIER SIMEON BEL – TECH 3 RACING, TECH 3
24 TONI ELIAS SPA – ASPAR TEAM Moto2, SUTER
29 ANDREA IANNONE ITA – SPEED MASTER, FTR
30 TAKAAKI NAKAGAMI JAP – ITALTRANS RACING TEAM, KALEX
36 MIKA KALLIO FIN – MARC VDS RACING TEAM, KALEX
38 BRADLEY SMITH GBR – TECH 3 RACING, TECH 3
40 POL ESPARGARO SPA – PONS RACING PONS, KALEX
44 ROBERTO ROLFO ITA – TECHNOMAG-CIP, SUTER
45 SCOTT REDDING GBR – MARC VDS RACING TEAM, KALEX
47 ANGEL RODRIGUEZ SPA – SAG TEAM, FTR
49 AXEL PONS SPA – PONS RACING PONS, KALEX
57 ERIC GRANADO BRA – JIR Moto2, MOTOBI
60 JULIAN SIMON SPA – BQR, FTR
63 MIKE DI MEGLIO FRA – SPEED UP, FTR
71 CLAUDIO CORTI ITA – ITALTRANS RACING TEAM, KALEX
72 YUKI TAKAHASHI JAP – FORWARD RACING, SUTER
76 MAX NEUKIRCHNER GER – KIEFER RACING, KALEX
77 DOMINIQUE AEGERTER SWI – TECHNOMAG-CIP, SUTER
80 ESTEVE RABAT SPA – PONS RACING PONS, KALEX
82 ELENA ROSELL SPA – QMMF RACING TEAM, MORIWAKI
88 RICKY CARDUS SPA – QMMF RACING TEAM, MORIWAKI
93 MARC MARQUEZ SPA – MONLAU COMPETICION, SUTER
NAZWISKO ZAWODNIKA JESZCZE NIEZNANE – SAG TEAM, FTR
Moto3
3 LUIGI MORCIANO ITA – IODA RACING PROJECT, IODA
5 ROMANO FENATI ITA – TEAM ITALIA FMI, IODA
7 EFREN VAZQUEZ SPA – TEAM LAGLISSE, HONDA
8 JACK MILLER AUS – TECHNO RACING, HONDA
9 TONI FINSTERBUSCH GER – RACING TEAM GERMANY, HONDA
10 ALEXIS MASBOU FRA – TECHNO RACING, HONDA
11 SANDRO CORTESE GER – RED BULL KTM AJO, KTM
14 BRAD BINDER RSA – RW RACING GP KALEX, KTM
19 ALESSANDRO TONUCCI ITA – TEAM ITALIA FMI, IODA
23 ALBERTO MONCAYO SPA – ASPAR TEAM, KALEX KTM
25 MAVERICK VIÑALES SPA – BQR, FTR HONDA
26 ADRIAN MARTIN SPA – TEAM LAGLISSE, HONDA
27 NICCOLO ANTONELLI ITA – GRESINI RACING, HONDA
30 GIULIAN PEDONE SWI – PHONICA RACING, ORAL
31 NIKLAS AJO FIN – TT MOTION EVENTS RACING, KTM
32 ISAAC VIÑALES SPA – ONGETTA-CENTRO SETA, HONDA
39 LUIS SALOM SPA – RW RACING GP KALEX, KTM
42 ALEX RINS SPA – MONLAU COMPETICION, HONDA
44 MIGUEL OLIVEIRA POR – MONLAU COMPETICION, HONDA
51 KENTA FUJII JAP – TECHNOMAG-CIP, HONDA
52 DANNY KENT GBR – RED BULL KTM AJO, KTM
53 JASPER IWEMA HOL – MOTO FGR, FGR HONDA
55 HECTOR FAUBEL SPA – ASPAR TEAM, KALEX KTM
61 ARTHUR SISSIS AUS – RED BULL KTM AJO, KTM
63 ZULFAHMI KHAIRUDDIN MAL – AIRASIA-SIC-AJO, KTM
77 MARCEL SCHROTTER GER – MAHINDRA RACING, MAHINDRA
84 JAKUB KORNFEIL CZE – REDOX-ONGETTA-CENTRO SETA, HONDA
89 ALAN TECHER FRA – TECHNOMAG-CIP, HONDA
94 JONAS FOLGER GER – MZ RACING TEAM, MZ
95 MIROSLAV POPOV CZE – PHONICA RACING, ORAL
96 LOUIS ROSSI FRA – RACING TEAM GERY, HONDA
99 DANNY WEBB GBR – MAHINDRA RACING, MAHINDRA

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl