Dane telemetryczne od Brembo z toru Jerez!
Piotr Jędrzejak
6 maja 2013

Zobacz jak długo i z jaką siłą hamują zawodnicy MotoGP!

Po wyścigowym weekendzie w Hiszpanii, czołowy producent układów hamulcowych udostępnił podstawowe dane telemetryczne z poszczególnych zakrętów toru Jerez. Może nie są to zbyt dokładne dane, ale całkiem dobitnie obrazują co dzieje się na torze…

Jak można przeczytać w opisie od Brembo, pod względem trudności dla układów hamulcowych, tor Jerez jest torem „średnim”. Zawodnicy hamują 8 razy w ciągu okrążenia i łącznie przejeżdżają 23% czasu na hamowaniu. Przypomnijmy, że tor w konfiguracji MotoGP ma 4423 metry i pokonywany jest 27 razy. Jerez jest jednym z ulubionych torów, jako że oferuje ciekawe możliwości wyprzedzania. Falistość nawierzchni wymaga motocykla dobrze zbalansowanego i stabilnego na hamowaniu, aby móc atakować w szybszych zakrętach. Tor charakteryzują dwie ostre nawrotki (zakręty 1 i 4), na których przeciążenie sięga -1,6 G. Są to jedne z najbardziej wymagających zakrętów w MotoGP.

Zakręt 1
Prędkość wejściowa: 276 km/h
Prędkość końcowa: 104 km/h
Długość hamowania: 223 m
Czas hamowania: 4,8 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,6 G
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 7,2 kg

Zakręt 2
Prędkość wejściowa: 185 km/h
Prędkość końcowa: 82 km/h
Długość hamowania: 134 m
Czas hamowania: 4 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,3 G
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 5,5 kg

Zakręt 3
Prędkość wejściowa: 253 km/h
Prędkość końcowa: 142 km/h
Długość hamowania: 198 m
Czas hamowania: 3,8 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,3 G
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 7 kg

Zakręt 4
Prędkość wejściowa: 286 km/h
Prędkość końcowa: 87 km/h
Długość hamowania: 243 m
Czas hamowania: 5,1 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,6 G
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 6,7 kg

Zakręt 5
Prędkość wejściowa: 233 km/h
Prędkość końcowa: 145 km/h
Długość hamowania: 177 m
Czas hamowania: 4 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,2 G
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 4,5 kg

Zakręt 6
Prędkość wejściowa: 225 km/h
Prędkość końcowa: 120 km/h
Długość hamowania: 142 m
Czas hamowania: 3,5 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,5 G
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 5,1 kg

Zakręt 7
Prędkość wejściowa: 223 km/h
Prędkość końcowa: 173 km/h
Długość hamowania: 132 m
Czas hamowania: 2,2 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1 G
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 3 kg

Zakręt 8
Prędkość wejściowa: 250 km/h
Prędkość końcowa: 75 km/h
Długość hamowania: 197 m
Czas hamowania: 5 sek
Max. przeciążenie przy hamowaniu: 1,4 G
Max. nacisk na dźwignię hamulca: 6 kg

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły