Honda SH300i – mistrzowski kompromis

- Barry

Testujemy najnowszą odsłonę uniwersalnego skutera. Honda SH300i C-ABS

Poprzedni model Hondy SH300i na naszym teście wypadł znakomicie. Maszyna okazała się być niezwykle uniwersalnym pojazdem, który łączy w sobie zalety dużego i wygodnego maxi-skutera z małym i zwinnym skuterem typowo miejskim. Ten sprzęt jest najlepszym kompromisem pomiędzy skuterami takimi, jak Suzuki Burgman 400, czy Yamaha Majesty 400, a klasą skuterów napędzanych jednostkami o pojemności 125 ccm. Z jednej strony wygodny i zaskakująco dynamiczny, z drugiej niewielki i zwrotny. Na rok 2011 Honda odświeżyła swojego przedstawiciela w klasie 300 ccm. Postanowiliśmy sprawdzić, czy wprowadzone zmiany wyszły skuterowi na dobre…

Kropka nad i

Design SH300i można opisać jednym zdaniem. Maksimum elegancji, maksimum dobrego smaku i zero kiczu. Kształty nadwozia są stylowe i klasyczne. Podobnie z kolorystyką. Jednolite malowanie jest wykończone chromowanymi dodatkami, które stawiają „kropkę nad i” w pojeździe przeznaczonym specjalnie dla „klasy biznes”. W testowanym modelu zamontowano dodatkowo akcesoryjną, wysoką szybę oraz duży kufer z oparciem dla pasażera. Do kufra można zmieścić kask, na który miejsca zabraknie w schowku pod siedzeniem. Tam wciśniemy za to rękawice, pas nerkowy i okulary przeciwsłoneczne. Kolejny schowek mamy pod kierownicą, jednak do tego można zmieścić najwyżej portfel i dokumenty. Zaglądając w głąb najmniejszego ze schowków dostrzegamy gniazdo 12V. To bardzo przydatny drobiazg. Jego obecność docenisz, gdy zechcesz naładować telefon lub zimą, gdy zajdzie potrzeba podłączenia elektrycznie podgrzewanej odzieży. Na pulpicie znajdujemy ergonomiczny zestaw wskaźników i kontrolek. Po środku mamy duży i czytelny prędkościomierz, a po bokach wskaźnik poziomu paliwa oraz temperatury cieczy chłodzącej. Oczywiście jest także wyświetlacz z licznikiem kilometrów oraz zegarkiem. Parkując mamy do dyspozycji stabilną podstawkę centralną oraz podstawkę boczną.

Wrażenia

Pozycja za kierownicą SH300i jest wyprostowana i należy zdecydowanie do wygodnych. Miejsca na nogi nie zabraknie nawet kierowcom hojnie obdarzonych wzrostem. Kanapa jest komfortowa i posiada istotną zaletę – nie pozwala, aby nasze cztery litery ślizgały się po jej powierzchni. Dźwięk jednostki napędowej nie budzi specjalnego respektu. Jest równy i cichy od pierwszych sekund pracy. Do czynienia mamy tu z tym samym silnikiem, który napędzał Hondę SH300i w poprzedniej odsłonie. Jest to czterosuwowa jednostka o pojemności dokładnie 279 ccm i mocy ponad 27 KM. Silnik jest chłodzony za pośrednictwem cieczy. Odkręcenie rollgazu powoduje szybką reakcję. Skuter doskonale się rozpędza od samego startu aż do prędkości pozwalającej złamać większość ograniczeń… Powyżej 90 km/h przyspieszenie nieco słabnie, ale w i tak niezłym tempie osiągamy po chwili prędkość maksymalną. Ta według teorii wyłożonej na stronie internetowej producenta wynosi 131 km/h. W praktyce wskazówka licznika testowanej SH300i zatrzymała się tuż przed wartością 140 km/h. Osiągi naprawdę zaskakują, szczególnie kierowców samochodów oraz większych motocykli. Współpraca precyzyjnego sprzęgła odśrodkowego z jeszcze bardziej precyzyjnym elektronicznym wtryskiem paliwa daje nam znakomitą wrażliwość skutera na wszystkie komendy wydawane za pośrednictwem nadgarstka. Podobnie jest z układem hamulcowym. Precyzja na najwyższym poziomie objawia się tu w możliwości dokładnego dozowania siły hamowania. Odnośnie samej siły hamowania to jest ona kolejnym atutem tej maszyny… Przy mocnym wciśnięciu dwóch klamek jednocześnie trzeba mocno zapierać się rękoma o kierownicę. Skuter staje jak wryty, a Ty jesteś zaskoczony, że można w takim tempie wytracać prędkość na niepozornym, klasycznym rollerze. Testowy model jest o 2 tys. zł droższy od podstawowej wersji ze względu na zastosowany w nim układ C-ABS. Możecie oszczędzać na wodzie, prądzie, czy cukrze, ale oszczędzania na systemie wspomagającym hamowanie i mającym ogromny wpływ na bezpieczeństwo nie polecamy. Współczesnemu skuterowi o takich osiągach nie wypada nie posiadać ABS-u. Dodatkowo system C-ABS poza samym ratowaniem nas z opresji w przypadku uślizgu koła zwiększa także stabilność hamowania. Zawdzięczamy to odpowiedniemu rozłożeniu siły hamowania na dwa koła, nawet wtedy, gdy użyjemy tylko jednej klamki. Gdy jednak jakimś cudem przyczepności zacznie dla któregoś z kół brakować, do akcji wkracza układ antypoślizgowy ze swoją zaskakująco skuteczną pulsacją. SH300i z doskonałym układem hamulcowym daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa.

Podwozie

Zawieszenie dobrze radzi sobie z pokonywaniem nierówności. SH300i bez problemu „połyka” torowiska, pokrywy studzienek kanalizacyjnych wystające ponad poziom jezdni, czy najzwyczajniejsze „dziury” w jezdni nieusunięte jeszcze po zimie. Skuter szybko zmienia kierunek jazdy i chętnie pokonuje zakręty. Slalom między samochodami przy prędkości blisko 100 km/h przypomina łatwą, sprawnościową grę komputerową. Prześwit jest na tyle duży, że pozwala na pokonywanie wysokich krawężników oraz całkiem przyzwoite złożenia w zakrętach. Pełną stabilność mamy do prędkości około 110-120 km/h. Gdy zaczynamy zbliżać się do prędkości maksymalnej robi się nieco bardziej nerwowo. Jazda w korkach nie sprawia najmniejszego problemu dzięki niewielkim gabarytom pojazdu. Całkowita szerokość wynosząca jedynie 730 mm pozwala na łatwe przeciskanie się pomiędzy samochodami. Dodatkowym atutem jest znakomity promień skrętu.

Akcesoria

Dzięki odpowiednio zaprojektowanym owiewkom nogi kierowcy są dobrze chronione przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Górną część ciała chroni z kolei akcesoryjna szyba. Ta będzie znakomita dla osób o wzroście do 180-185 cm. U wyższych kierowców górny rant szyby znajdzie się dokładnie przed oczami, co może nieco utrudniać widoczność, ale przede wszystkim mocno denerwować… Bardzo wygodną pozycję ma tu pasażer. Rozkładane podnóżki zapewniają stabilne podparcie. Akcesoryjny kufer stanowi z kolei wygodne oparcie.

Werdykt

Najnowsza Honda SH300i to wciąż znakomity skuter, który w zatłoczonym mieście trudno pokonać jakimkolwiek innym pojazdem. Maszyna idealna na codzienne dojazdy do pracy i weekendowe wypady za miasto. Po ostatnim teście SH300i odradzaliśmy na tym skuterze turystykę. Teraz, po tym, jak przekonaliśmy się o skuteczności wysokiej szyby i ładowności tylnego kufra, bylibyśmy skłonni pokusić się o dalszy, majówkowy wypad na SH300i. Nie można jednak zapominać, że jest to przede wszystkim szybki skuter miejski do ekspresowego przemieszczania się pomiędzy domem, biurem i klientami. W takich zadaniach ta maszyna jest niezastąpiona.

Dane techniczne

Silnik
Typ 279 ccm, 4-suwowy, jednocylindrowy
Średn. x skok tłoka 72 x 68,6 [mm]
Stopień sprężania 10,5:1
Zasilanie paliwem elektroniczny wtrysk PGM-FI
Moc maks. 27,2 KM przy 8500 obr./min.
Mom. obr. 26,5 Nm przy 6000 obr./min.

Podwozie
Rama stalowa, rurowa
Zawieszenie przód widelec teleskopowy 35 mm
Zawieszenie tył wahacz wleczony, dwa amortyzatory
Hamulec przód tarczowy, ABS
Hamulec tył tarczowy, ABS

Wymiary
Rozstaw osi 1420 mm
Wys. siedzenia 785 mm
Masa sucha 163 kg
Poj. zbiornika paliwa 9,1 l

Cena
Wersja bez ABS 19.300 zł
Wersja z ABS 21.300 zł

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl