Honda SH300i – miejski, modny i skuteczny!

- Barry

Duży motocykl za dużo pali, a pięćdziesiątka to niekoniecznie to, czego szukasz? Honda SH300i być może jest Twoim rozwiązaniem! Przeczytaj jej test! 

zdjęcia: Jakub Alaborski

Kraje zachodnie oszalały na punkcie skuterów wagi średniej już przed wieloma laty. Moda coraz śmielej przychodzi również do Polski, choć nasz zapał do skuterów jest nieco studzony przez przeciętne warunki pogodowe. Podczas testowania śnieżnobiałego modelu Hondy dopisało nam jednak pełne słońce! SH300i zabraliśmy na test do centrum zatłoczonego miasta. Badaliśmy jej użyteczność w gęstym ruchu, a następnie wyjechaliśmy na długą prostą, aby sprawdzić osiągi…

Doskonałe przyspieszenie w połączeniu z klasycznym wyglądem mocno zaskakuje innych użytkowników dróg.

Podstawowymi zasadami przy tworzeniu wizerunku SH300i było zachowanie klasycznej, „nieprzekombinowanej” sylwetki. Tradycyjne kształty owiewek oraz zwyczajna, płaska podłoga pod nogami – wszystko jak najmniej skomplikowane. Prostota rządzi również na desce rozdzielczej. Mamy tam duży, czytelny prędkościomierz, wskaźnik poziomu paliwa i informację o temperaturze cieczy chłodzącej. Jest także mały wyświetlacz ciekłokrystaliczny. Skuter zapewnia kierowcy wystarczająco dużo miejsca na nogi oraz wygodną, wyprostowaną pozycję. Pasażer ma do dyspozycji rozkładane podnóżki. Pod siedzeniem usytuowano niewielki schowek, który jednak nie pomieści nawet najmniejszego kasku. Takie są już uroki skuterów na dużych kołach. Dla osób potrzebujących więcej przestrzeni bagażowej, Honda przygotowała akcesoryjny kufer, który można dokupić i zamontować na masywnym bagażniku. W układzie hamulcowym pracują dwie tarcze. Testowany model został wyposażony w kombinowany układ C-ABS.

Do napędu zastosowano czterosuwową jednostkę o pojemności blisko 300 ccm. Jest to cichy i oszczędny silnik zasilany elektronicznym wtryskiem paliwa. Napęd przenosi wzorowo działające sprzęgło odśrodkowe oraz bezstopniowa przekładnia pasowa. Reakcja na ruch manetki jest natychmiastowa i bardzo precyzyjna. Po błyskawicznym starcie Honda szybko nabiera prędkości. Doskonałe przyspieszenie w połączeniu z klasycznym wyglądem mocno zaskakuje innych użytkowników dróg… W sprincie od 0 do 80 km/h żaden „zwyczajny” samochód nie ma z SH300i najmniejszych szans! Maszyna pod względem przyspieszeń mogłaby z powodzeniem konkurować z maxi-skuterami takimi, jak np. Suzuki Burgman 400. Powyżej 80-90 km/h rozpędzamy się już trochę spokojniej. Producent podaje, że prędkość maksymalna pojazdu wynosi 131 km/h. W praktyce zapewnienia sprawdzają się w 100 procentach. Oczywiście pędzenie z prędkościami tego rzędu wiąże się z silnym strumieniem wiatru, który przy braku jakiejkolwiek owiewki uprzykrza życie kierowcy. Komfortowo i przyjemnie jest do prędkości około 100 km/h. Przy obecnych cenach paliw bardzo cieszy niskie spalanie SH300i, które przy oszczędnej jeździe może spaść nawet do 3 l/100 km.

Komfortowo i przyjemnie jest do prędkości około 100 km/h

Zawieszenie zestrojono w taki sposób, aby zapewnić kierowcy pełen komfort. Poza miękkim zawieszeniem, skuter został przecież wyposażony również w duże koła, które sprawnie pokonują nierówności. Z przodu mamy tradycyjny widelec teleskopowy, natomiast z tyłu dwa amortyzatory z regulacją napięcia wstępnego sprężyn. Plastiki nie generują nieprzyjemnego trzeszczenia nawet podczas jazdy po nierównych, wybrukowanych uliczkach. Skuter prowadzi się stabilnie, zarówno na prostej, jak i w zakrętach. Pewne problemy pojawiają się przy prędkościach powyżej 100 km/h. Miękkie zawieszenie na dużych nierównościach zamienia skuter w kołyskę i utrudnia kontrolę nad jednośladem. W miejskim ścisku maszyna czuje się jak ryba w wodzie. Zwinnie przemyka między lusterkami samochodów aż pod sam sygnalizator.

Układ hamulcowy SH300i działa bez zarzutu. Hamulce są doskonale dozowalne i bardzo wydajne. W zasadzie wystarczający jest już sam przedni hamulec – tarcza o średnicy 256 mm współpracująca z 3-tłoczkowym zaciskiem zapewnia stabilne oraz sprawne wytracanie prędkości. Szczególnie, że przy aplikacji przedniego hebla, C-ABS uruchamia dodatkowo tylny hamulec (oraz na odwrót). To rozwiązanie nie tylko skraca drogę hamowania, ale i stabilizuje skuter, a sytuacje podbramkowe powodowane uślizgami w zasadzie się nie zdarzają.

Jeżeli myślisz o jeżdżeniu SH300i w trasę, od razu o tym zapomnij. To typowy skuter miejsko-podmiejski, który na pewno nie jest specjalistą od dalszych wypraw. W swoim żywiole będzie dowożąc Cię codziennie do pracy na dystansie 20 czy 30 km. Chętnie potowarzyszy również na spotkaniu biznesowym. Weekendowy wypad z dziewczyną lub żoną nad jezioro też będzie dobrym pomysłem, o ile do owego jeziora masz nie dalej niż 60 km.

Honda SH300i to kolejny dopracowany, precyzyjnie działający jednoślad, który ma wiele do zaoferowania. Nie posłuży do „lansu”, ani do dalekich, turystycznych wypraw. Stanowi jednak znakomite narzędzie do walki z ulicznymi korkami, zapewnia zaskakująco dobre osiągi, a przy tym wygląda elegancko i klasycznie. Biznesmenom z wielkich miast nie pozostaje teraz nic innego, jak tylko wybrać się do salonów Hondy!

Dane techniczne Honda SH300i:

Silnik
Typ 279 ccm, 4-suwowy, jednocylindrowy
Średn. x skok tłoka 72 x 68,6 [mm]
Stopień sprężania 10,5:1
Zasilanie paliwem elektroniczny wtrysk PGM-DSFI
Moc maks. 27,2 KM przy 8000 obr./min.
Mom. obr. 25,5 Nm przy 6000 obr./min.

Podwozie
Rama stalowa, rurowa
Zawieszenie przód widelec teleskopowy 35 mm
Zawieszenie tył wahacz wleczony, dwa amortyzatory
Hamulec przód tarczowy, ABS
Hamulec tył tarczowy, ABS

Wymiary
Rozstaw osi 1425 mm
Wys. siedzenia 785 mm
Masa sucha 165 kg
Poj. zbiornika paliwa 9,1 l

Cena
Rocznik 2012, wersja z C-ABS – 19600 zł
Rocznik 2010, wersja bez C-ABS – 16400 zł

Silnik
Skuter napędza silnik o pojemności 279 ccm chłodzony za pośrednictwem cieczy. Jednostka pracuje w rytm czterotaktu. Maksymalną moc wynoszącą nieco ponad 27 KM rozwija przy 8000 obr./min. Największy moment obrotowy równy 25,5 Nm jest osiągany przy 6000 obr./min. Paliwo jest dostarczane do cylindra za pośrednictwem elektronicznego wtrysku PGM-DSFI. W głowicy mamy czterozaworowy układ rozrządu SOHC. Napęd przenosi automatyczne, odśrodkowe sprzęgło oraz bezstopniowa przekładnia pasowa. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi dokładnie 131 km/h. Deklarowane zużycie paliwa to 3,2 l/100 km (wg WMTC).

Podwozie
Kręgosłup skutera stanowi stalowa, rurowa rama. Kąt nachylenia główki ramy wynosi 27° 30′. Z przodu zamontowano widelec teleskopowy o skoku 102 mm. Z tyłu mamy wahacz wleczony oraz dwa amortyzatory o skoku 95 mm. Honda SH300i została osadzona na 16-calowych felgach. Z przodu zastosowano tarczowy hamulec z 3-tłoczkowym zaciskiem. Z tyłu pracuje tarcza z zaciskiem jednotłoczkowym. Obie tarcze mają średnicę 256 mm. Honda wyposażyła swój pojazd w układ ABS zapobiegający poślizgowi. SH300i w stanie gotowym do jazdy waży 172 kg.

zdjęcia: Jakub Alaborski

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl