Jak brzmi kwadratowa czwórka? Dźwięk silnika Ariel Square Four z 1951 roku

- Piotr Jędrzejak

Pod koniec lat ’50 Ariel Square Four już nie nadążał za konkurencją z Japonii. Teraz jest motocyklem wyjątkowym.

Wiedzieliście, że istniały motocykle z silnikiem 4-cylindrowym w układzie kwadratowym? Brytyjczyk Edward Turner zaprojektował go w 1928 roku i swój pomysł zaprezentował kilku producentom motocykli. Ariel zaakceptował plan i tak w 1931 roku z fabryki wyjechał pierwszy Ariel Square Four. Motocykle te produkowane były przez 27 lat. Do 1959 roku powstało kilka różnych modeli o pojemnościach od 498 do 997 ccm.

Ariel Square Four (1_)

Silnik miał 4 tłoki ustawione na planie kwadratu. Dwa wały korbowe połączone były zębatymi kołami zamachowymi. Blok silnika, a także głowica, wykonano jako pojedyncze elementy. W pierwszych odmianach „kwadratowej czwórki” przegrzewały się tylne cylindry, powodując odkształcenie głowicy. Problem wyeliminowały kolejne ewolucje jednostki. Entuzjaści modeli Square Four chwalą silniki za gładką pracę i wyjątkowo niskie wibracje.

Wersja "Four Pipe".

Wersja „Four Pipe”.

Na filmie widzicie model MK I z 1951 roku. Pojemność skokowa to niespełna litr, a jest to pierwszy model, w którym blok silnika i głowicę wykonano z aluminium, zamiast z odlewu żelaza, co pozwoliło zaoszczędzić 14 kg. Ariel Square Four MK I ważył ok. 197 kg, produkował 35 KM mocy przy 5500 obr/min i mógł rozpędzić się do ok. 145 km/h.

Posłuchajcie jak brzmi:

W 1959 roku roku Ariel zawiesił produkcję. Silnik w układzie „kwadratowej czwórki” był zbyt drogi w produkcji, jednocześnie nie oferując osiągów znanych już z japońskich maszyn.

Film odkopał Tomek Kulik, dzięki!

Ariel Square Four (2)

Ariel Square Four (1)

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl