Wunderlich pokazuje elektryczny napęd na przednie koło do R1200GS

- Piotr Jędrzejak

2WD w motocyklu to żadna nowość. Tym razem napęd na przednie koło jest elektryczny i został przeznaczony do ciężkiego enduraka. To może mieć sens!

System napędu na przednie koło w motocyklach ma swoje zalety. Można na przykład palić gumę przednim kołem lub dwoma kołami na raz. Ma też swoje wady, dlatego seryjna produkcja Yamahy WR450 2-Track nie potrwała zbyt długo. Zdążyliśmy ten motocykl przetestować i na własnej skórze przekonać się, że w zastosowaniu wyścigowym przedni napęd powoduje wynoszenie z zakrętów. Przydaje się natomiast na podjazdach oraz w przeprawach w trudnym terenie. Właśnie dlatego motocykle 2WD miały swój całkiem udany epizod w Rajdzie Dakar.

Jedną z firm specjalizujących się w napędach 2WD jest Christini. Najczęściej są to jednak skomplikowane Wunderlich X2 Electric 2WD - hybrydowe BMW R1200GS (1)konstrukcje złożone z wielu łańcuchów i przekładni, wymagające sporej ingerencji w konstrukcję motocykla. Niemiecka firma Wunderlich znana z akcesoriów turystyczno-przeprawowych zaprezentowała właśnie nowe podejście do tematu 2WD. Razem z włoską firmą Evolt dostarczającą większość elektryki, opracowali elektryczny napęd przedniego koła.

Ich rozwiązanie jest proste, a podstawą konstrukcji jest silnik elektryczny zamontowany w przedniej feldze oraz bateria, w tym przypadku umieszczona pod przednią owiewką. Bez przerabiania połowy motocykla i bez skomplikowanych systemów przeniesienia napędu – co może okazać się największą zaletą pomysłu Wunderlich X2 Electric 2WD - hybrydowe BMW R1200GS (8)Wunderlicha. Silnik ma 10 KM mocy i samodzielnie jest zdolny rozpędzić ciężkiego GSa do około 20 km/h. Ma też funkcję biegu wstecznego (przydatne przy parkowaniu tego kolosa na pochyłym terenie) oraz potrafi odzyskiwać energię przy hamowaniu. O ile na torze 2WD jest kiepskim pomysłem, to jadąc w terenie (szczególnie trudnym i błotnistym) na ciężkim enduraku, napęd na przód może okazać się zbawienny.

Nie jest jeszcze jasne, ile kilogramów dodaje ten system – również do masy nieresorowanej. Nie wiadomo też, jak system rozpoznaje kiedy i z jaką mocą pracować. Przede wszystkim nie wiadomo, czy ten koncepcyjny wynalazek firmy Wunderlich w ogóle wejdzie do produkcji i sprzedaży…

Myślicie, że fani ciężkich, przeprawowych enduraków byliby zainteresowani takim rozwiązaniem?

Wunderlich X2 Electric 2WD - hybrydowe BMW R1200GS (3)

Wunderlich X2 Electric 2WD - hybrydowe BMW R1200GS (9)

Wunderlich X2 Electric 2WD - hybrydowe BMW R1200GS (7)

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl