KTM pracuje nad aktywnym tempomatem i automatycznym hamowaniem przed kolizją [+ video]

- Piotr Jędrzejak

Kiedyś motocykliści nie mogli pogodzić się z wprowadzeniem ABSu. Teraz w motocyklach zaczną pojawiać się systemy, które same dostosują prędkość, a nawet będą hamowały przed możliwą kolizją.

Całkiem niedawno informowaliśmy Was, że Ducati już za dwa lata wprowadzi do swoich motocykli system radarów z przodu i z tyłu, które umożliwią zastosowanie adaptacyjnego tempomatu oraz podniosą bezpieczeństwo czynne.

Teraz dowiadujemy się, że KTM pracuje nad podobnym systemem o nazwie KTM Advanced Rider Assist. Czujniki znajdą się z przodu oraz z tyłu pojazdu.

KTM adaptacyjny tempomat radary przod i tyl (4)

Tylny czujnik wykrywał będzie pojazdy znajdujące się w martwym polu widzenia. O obecności zagrożenia lub przeszkody poinformuje za pomocą pomarańczowych ikonek w bocznych lusterkach, a także komunikatem na wyświetlaczu TFT.

Przedni radar przede wszystkim użyty zostanie do aktywnego tempomatu. Kierowca będzie miał możliwość określenia odległości od poprzedzającego pojazdu, a zadaniem KTMa będzie utrzymanie jego prędkości i odległości. Motocykl będzie samodzielnie przyspieszał i zwalniał. Dokładnie tak, jak w samochodach.

KTM adaptacyjny tempomat radary przod i tyl (6)

Dodatkowo przedni czujnik będzie wykrywał ryzyko kolizji – wtedy zareaguje wcześniej i zahamuje mocniej.

Gerald Matschl, Vice President działu R&D w KTMie, powiedział, że technologia jest „wciąż w fazie rozwoju” oraz że „nie jest na najbliższy rok”. Można więc spodziewać się, że pojawi się na sezon 2020, dokładnie tak jak w przypadku Ducati.

[Aktualizacja]
W opublikowanym przez KTMa kilka dni temu filmie możecie zobaczyć, jak w praktyce działa aktywny tempomat oraz wykrywanie pojazdów znajdujących się za motocyklem. Gerald Matschl mówi także, że system wymaga idealnego dopracowania, a więc KTM Advanced Rider Assist na rynku pojawi się prawdopodobnie dopiero w 2021 roku.

https://www.youtube.com/watch?v=gUMRfhAEIy4

Nie ma wątpliwości, że automatyczne hamowanie przed kolizją to świetny wynalazek… w samochodach. Ale w motocyklach? Charakterystyka jazdy jednośladem jest zdecydowanie inna. Czy automatyczne hamowanie nie sprawi dodatkowego niebezpieczeństwa? Mamy też nadzieję, że system będzie można deaktywować w czasie dynamicznej jazdy w mieście pomiędzy samochodami.

Będziemy bacznie przyglądali się rozwojowi technologii bezpieczeństwa czynnego w motocyklach.

KTM adaptacyjny tempomat radary przod i tyl (2)

KTM adaptacyjny tempomat radary przod i tyl (1)

KTM adaptacyjny tempomat radary przod i tyl (3)

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl