Bosch MSC: nowy system anty-lowside debiutuje w KTM 1190 Adventure 2014

- Piotr Jędrzejak

W grudniu tego roku w fabrykach KTMa rozpocznie się produkcja modelu 1190 Adventure 2014 i będą to pierwsze motocykle z nowoczesnym systemem Boscha łączącym kontrolę trakcji i ABS.

Motorcycle Stability Control jest najnowszym wynalazkiem Boscha, wprowadzającym bezpieczeństwo na motocyklu na wyższy poziom. Do tej pory 1190 Adventure (tak jak wiele innych motocykli) miał dwa oddzielne systemy bezpieczeństwa – połączony ABS działający na oba koła (C-ABS) oraz motocyklową kontrolę trakcji (MTC). Teraz oba te wynalazki zostały zintegrowane, dając coś, co można nazwać ABSem do zakrętów.

W praktyce wygląda to tak, że dzięki czujnikom prędkości obu kół, czujnikom przechyłu, kilku innym wynalazkom oraz danym o wielkości kół i położeniu czujników, komputer oblicza fizycznie dostępny limit siły hamowania. Dzięki temu, hamując w zakręcie nie włącza się zwykły ABS, ale ABS dopasowany dokładnie do sytuacji, w której znajduje się motocykl. System pomaga też w redukowaniu siły prostującej motocykl, a więc prawdopodobieństwo przestrzelenia zakrętu jest zdecydowanie mniejsze.

Przede wszystkim jednak, system MSC skrupulatnie zapobiega zablokowaniu kół przy pochyleniu w zakręcie, a więc drastycznie obniża ryzyko lowside! Obejrzyjcie prezentację:

Kluczowe przewagi Motorcycle Stability Control nad standardowym ABSem oraz kontrolą trakcji to według Boscha:
– MSC zapobiega uślizgowi kół przy pochyleniu
– MSC minimalizuje siłę prostującą przy hamowaniu w trakcie pochylenia
– MSC zapobiega obrotowi przy awaryjnym hamowaniu
– MSC zapobiega uślizgom tylnego koła przy przyspieszaniu w pochyleniu
– MSC zapobiega unoszeniu się przedniego koła przy przyspieszaniu

Nowy system Boscha to przede wszystkim tylko mały komputer, który integruje wszelkie czujniki już obecne w 1190 Adventure i wygląda tak, jak widzicie na zdjęciu w galerii poniżej. W praktyce może się jednak okazać, że to przełomowe rozwiązanie pozostanie już w motocyklach na stałe – tak samo jak klasyczny ABS i klasyczna kontrola trakcji. 1190 Adventure na 2014 jest pierwszym seryjnie produkowanym motocyklem z Bosch MSC, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby to rozwiązanie przeszczepić do innych motocykli. Identycznie, jak w przypadku systemu ABS Bosch 9+ME. No i jeszcze jedno – każdy posiadacz 1190 Adventure z roku 2013 może już od grudnia udać się do ASO, aby za 399 Euro wyposażyć swój motocykl w MSC.

Niecierpliwie czekamy na pierwsze testy Adventure z nowym systemem!

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl