Rajd Dakar 2018: Orlen Team gotowy do startu!

- MotoRmania

Już tylko kilkanaście godzin pozostało do startu jubileuszowej, czterdziestej edycji rajdu Dakar. Po raz osiemnasty z najtrudniejszą próbą terenową na świecie zmierzą się zawodnicy Orlen Team. Kuba Przygoński z pilotem Tomem Colsoulem oraz motocyklista Maciek Giemza razem z zespołem dotarli do stolicy Peru – Limy. Zawodnicy są już po testach oraz odbiorach technicznych i korzystają z ostatniego wolnego dnia przed rozpoczęciem rywalizacji.

informacja prasowa

Lista zgłoszeń tegorocznego Dakaru obejmuje 142 motocykle, 49 quadów, 92 samochody, 13 pojazdów typu buggy i 44 ciężarówki. Na starcie stanie jedenastu Polaków, a wśród nich zawodnicy ORLEN Team: Kuba Przygoński pilotowany przez Toma Colsoula oraz motocyklista Maciek Giemza.

Dla Kuby Przygońskiego (numer startowy #312) będzie to już dziewiąty start w Dakarze. Zawodnik ORLEN Team rozpoczął swoją przygodę z rajdem w 2009, rywalizując na motocyklu KTM. W edycji 2014 wywalczył 6. miejsce – najwyższe w historii startów polskich motocyklistów. W 2016 roku zadebiutował w kategorii samochodów i od razu zajął 15. miejsce. Rok temu poprawił swój wynik, zdobywając 7. lokatę. W tym roku po raz trzeci pojedzie samochodem, tym razem nową, lżejszą i szybszą wersją Mini John Cooper Works Rally, która pozwoli na walkę o najwyższe pozycje. Zaczęło się z przygodami.

„Pierwszy dzień testów zakończyliśmy przedwcześnie, bo okazało się, że skrzynia biegów ma awarię. Po całonocnej pracy mechaników udało ją się wymienić na nową. Drugi dzień prób był już bardziej udany i samochód sprawował się doskonale. Jeździliśmy po wydmach i mogliśmy optymalnie skonfigurować ustawienia na pierwsze etapy rajdu”. – mówi Kuba Przygoński i dodaje: „Cały czas się aklimatyzujemy, bo sześciogodzinna różnica czasu jest jednak odczuwalna. Poza tym czujemy się bardzo dobrze, a Tom wydaje się być w wyśmienitej formie. Wiem, że tak jak ja ciężko pracował, aby teraz powalczyć o najwyższe cele”.

Dakar2018 ORLEN_Team Przygonski_Colsoul_6_fiszka_small

W Ameryce Południowej zadebiutuje młody wychowanek Akademii ORLEN Team – jadący KTM Maciek Giemza (numer startowy #58), który start w Dakarze bez opłat wpisowych zapewnił sobie, wygrywając rywalizację Dakar Challenge podczas rajdu Merzouga, a cały sezon może zaliczyć do wyjątkowo udanych. Zdobył m.in. swoje pierwsze Mistrzostwo Polski w Enduro, a zajmując czołowe miejsca w kolejnych rundach mistrzostw świata cross country wywalczył pierwsze miejsce w klasyfikacji końcowej juniorów.

„Motocykl dopłynął w całości (śmiech). Testy wypadły bardzo dobrze i udało się w końcu przejść przez dość długotrwałe odbiory techniczne. Łapiemy ostatnie chwile odpoczynku i poznajemy Limę, która robi ogromne wrażenie, a korki nie mają sobie równych” – opowiada Maciek Giemza.

Start Giemzy wspiera swoim doświadczeniem Jacek Czachor, uczestnik piętnastu rajdów Dakar.

„Bardzo solidnie przepracowaliśmy z Maćkiem cały sezon, w jego trakcie zrobił niesamowite postępy. Liczę na to, że dojedzie do mety, a jeśli wyląduje w okolicach 20. pozycji, to będzie to jego wielki sukces w debiucie. Pamiętajmy, że jest utalentowanym, ale wciąż młodym zawodnikiem i walka o czołowe miejsca to nie jest cel na tegoroczny start” – ocenia Jacek Czachor i dodaje: „Trasa tegorocznego rajdu jest bardzo selektywna, moim zdaniem bardzo «fajna». Pierwsze etapy prowadzą dość trudnymi wydmami i jeśli ktoś chce walczyć o zwycięstwo, to musi od początku jechać na maksa, bo straty z Peru trudno będzie odrobić na kolejnych odcinkach w Boliwii i Argentynie”.

Czterdziesta, jubileuszowa edycja rajdu Dakar wystartuje w sobotę, 6 stycznia w Limie. Od godziny 8 rozpocznie się ceremonia startu z rampy ustawionej na Avenida San Borja Norte. Następnie zawodnicy przejadą do Pisco, zaliczając po drodze 31-kilometrowy odcinek specjalny.

Po kilku dniach na peruwiańskich wydmach uczestnicy zmierzą się z bezdrożami w Boliwii, aby następnie przenieść się do Argentyny, gdzie 20 stycznia zakończą rywalizację na mecie w Córdobie. Na liście zgłoszeń znalazło się łącznie 337 załóg, które będą miały do zaliczenia 14 etapów. Załogi samochodowe pokonają 8792 km, z czego 4339 km stanowią odcinki specjalne. Dla motocyklistów i quadowców zaplanowano 4134 km oesów.

Dakar2018 ORLEN_Team Przygonski_Colsoul_1_fiszka_small

Zmagania zawodników ORLEN Team podczas Dakaru 2018 można śledzić na antenach Telewizji Polskiej, w relacjach Polskiego Radia (PR1 i PR3) i Radia Eska, na Onecie oraz w Przeglądzie Sportowym.

Trasa 40. edycji rajdu Dakar:

Peru
6.01 Lima – Pisco 272 km (OS 31 km)
7.01 Pisco – Pisco 278 km (OS 267 km)
8.01 Pisco – San Juan de Marcona 502 km (OS 295 km)
9.01 San Juan de Marcona – San Juan de Marcona 444 km (OS 330 km)
10.01 San Juan de Marcona – Arequipa 932 km (OS 267 km) motocykle/quady 770 km (OS 264 km)

Boliwia
11.01 Arequipa – La Paz 758 km (OS 313 km)
12.01 Dzień odpoczynku w La Paz
13.01 La Paz – Uyuni 726 km (OS 425 km) ciężarówki 669 km (OS 368 km)
14.01 Uyuni – Tupiza 584 km (OS 498 km) ciężarówki 558 km (OS 380 km)

Argentyna

15.01 Tupiza – Salta 754 km (OS 242 km)
16.01 Salta – Belén 795 km (OS 372 km)
17.01 Belén – Chilecito 746 km (OS 290 km) motocykle/quady 484 km (OS 280 km)
18.01 Chilecito – San Juan 791 km (OS 522 km) motocykle/quady 722 km (OS 275 km)
19.01 San Juan – Córdoba 927 km (OS 368 km) motocykle/quady 907 km (OS 423 km)
20.01 Córdoba – Córdoba 284 km (OS 119 km)

Więcej informacji na www.orlenteam.pl i na Twitterze @TeamORLEN

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl