Rajd Dakar 2014 zakończony! Przygoński szósty, Sonik drugi, Dąbrowski siódmy!

- Piotr Jędrzejak

W pierwszej dziesiątce rajdu Dakar zakończyło rywalizację aż 7 Polaków!

Jedyny polski motocyklista, Kuba Przygoński zajął szóste miejsce w 36. edycji rajdu Dakar. To najlepszy wynik w historii startów Polaków w tej kategorii. Samochodowa załoga – Marek Dąbrowski i Jacek Czachor – zajęła świetną siódmą pozycję i wygrała klasyfikację debiutantów. Na bardzo dobrym trzynastym miejscu zakończyli również Adam Małysz i Rafał Marton – o Kuba Przygonski - Rajd Dakar 2014 ostatni etap (2)dwie lokaty wyżej niż ich życiowy wynik! Jedyny polski quadowiec, Rafał Sonik ukończył Rajd na wyśmienitej, drugiej pozycji – jest to najlepsza w historii pozycja Polaka w Dakarze! Jak mówiła zdecydowana większość zawodników, to był najcięższy Rajd Dakar jaki pamiętają!

Wczorajszy, ostatni etap Rajdu miał krótki odcinek specjalny, ale za to wciąż bardzo ciężki, a start odbywał się w odwróconej kolejności. Kuba pojechał dobrze, finiszował na 9. pozycji, która umożliwiła mu zachowanie szóstego miejsca w generalce. Przygoński polepszył o dwa miejsca swój dotychczas najlepszy rezultat z 2010 roku.

– Jestem niesamowicie szczęśliwy, to był świetny rajd. Ustanowiłem kolejne najlepsze w historii Polaków miejsce wśród motocyklistów. Za rok chcę tu ponownie być i wskoczyć jeszcze kilka pozycji wyżej. To były wyjątkowo trudne zawody, nie wiem czy nie najcięższe w jakich startowałem. Od samego początku organizator zadbał o to by nie było łatwo. Już na odcinkach w Argentynie mnóstwo motocyklistów poległo na nawigacji, późniejsze etapy za to były długie i bardzo wymagające fizycznie. Do tego pojechaliśmy dwa maratony, gdzie trzeba było odpowiednio eksploatować maszynę, aby przetrwała dwa dni z rzędu bez serwisu. Bardzo dziękuję firmie PKN ORLEN, która mnie wspiera i nigdy nie zwątpiła, że polski zespół w tym rajdzie jeszcze pokaże na co go stać. Jestem również bardzo wdzięczny mojej rodzinie, która nieustannie mi pomaga w dążeniach do realizacji celów oraz całemu zespołowi, który codziennie pracował na nasz wspólny sukces – powiedział Przygoński.

Zwyciezcy dakar 2014Po raz czwarty w najtrudniejszym maratonie rajdowym świata triumfował Marc Coma na KTMie. Drugi był Jordi Viladoms (KTM), a podium uzupełnił Olivier Pain (Yamaha). Szanse na walkę o podium miał Joan Barreda Bort na Hondzie, jednak przekreślił je jeden wypadek, który zabrał mu sporo czasu. Przed startem, pretendentem do zwycięstwa był też 5-krotny triumfator, Cyril Despres debiutujący w Yamasze. On jednak rozpędził się dopiero w drugiej połowie Rajdu, co wystarczyło tylko na czwartą lokatę.

W kategorii quadów, Rafał Sonik na etap przed metą miał świetną drugą lokatę. Ogromna przewaga nad Sebastianem Husseinim i spora strata do Ignacio Casale oznaczały, że w sobotę musi „tylko” dojechać do mety. A to okazało się wcale nie najłatwiejsze!

– Jechałem około 110-115 km/godz. na autostradzie i wciąż miałem 60 kilometrów do bazy rajdu, czyli faktycznej mety, kiedy złamała się tylna oś i koło razem z połową tej osi mnie wyprzedziło. Było bardzo źle – relacjonował Sonik, któremu w zaistniałej sytuacji mógł pomóc tylko inny pojazd rajdu lub samochód assistance.

– Podpięliśmy tył mojego quada do przedniego zderzaka Mauro Almeidy. Powolutku toczyliśmy się w stronę mety, ale po 25 km zderzak nie wytrzymał i złamał się. Znów stanąłem, tym razem 35 km przed metą. Czas leciał i byłem już spóźniony, ale miałem ogromne szczęście, bo jest niewielki procent trasy, na którym może pomóc ciężarówka serwisowa. To był właśnie taki fragment dojazdówki. Dotarłem na biwak z dwugodzinnym opóźnieniem. Gdyby nie cztery godziny przewagi na Sebastianem Husseinim, to tuż przed Valparaiso przegrałbym rajd, bo każdą minutę spóźnienia dolicza się do końcowego wyniku rajdu – opowiadał quadowiec.

Według klasyfikacji, Rafał jest drugi. Jednak dla wielu Rafał jest prawdziwym zwycięzcą tej edycji Rafal Sonik na mecie Dakar 2014Rajdu Dakar. Na jednym z punktów tankowań, już za odcinkiem specjalnym, podeszło do niego ośmiu czołowych motocyklistów. Są doświadczeni, znają realia Dakaru, doskonale wiedzą z czym Rafał musiał się mierzyć oraz że pokonanie miejscowych zawodników otrzymujących miejscową pomoc nie jest wcale łatwe.

– To była dla mnie wielka nagroda, bo wszyscy ci motocykliści cieszą się wielkim autorytetem, a słowa uznania wypowiedzieli przy świadkach – zaznaczył szczęśliwy i coraz bardziej zrelaksowany Sonik.

W kategorii samochodów nikt nie oczekiwał aż tak fantastycznych rezultatów zarówno po debiutujących Dąbrowskim i Czachorze, jak i startującym w rajdzie dopiero po raz trzeci Adamie Małyszu pilotowanym przez Rafała Martona. Oba zespoły ORLEN Team zaczęły jednak regularnie zajmować miejsca w pierwszej dziesiątce i szybko pięły się w klasyfikacji generalnej rajdu.

Dabrowski i Czachor Dakar 2014 (1)Marek Dąbrowski z Jackiem Czachorem mają za sobą już wiele Dakarów, jednak był to ich debiut w samochodzie. Walczyli nie tylko o siódmą pozycję w generalce rajdu, ale również o drugie miejsce w klasyfikacji aut benzynowych oraz o tytuł najlepszej załogi debiutującej! Walka trwała do samego końca, ale się udało zgodnie z planem! Załoga Małysz i Marton miała szansę finiszować w pierwszej dziesiątce, jednak poważna awaria na 3 etapy przed końcem przekreśliła plany. Mimo tego udało się im ukończyć na najlepszej do tej pory, 13. lokacie! Najlepszym Polakiem w samochodzie był Krzyszrof Hołowczyc – finiszował na świetnej, szóstej pozycji, jednak jak sam powiedział, liczył na więcej.

W rajdzie zwyciężył Nani Roma, który jako trzeci w historii po Hubercie Auriolu i Stephane Peterhanselu skompletował zwycięstwo w Dakarze zarówno, na motocyklu, jak i w samochodzie. Katalończyk w wynikach generalnych prześcignął Stephane Peterhansela o 5’38, a podium uzupełnił Nasser al-Attiyah, 56’52 za liderem.

Rajd Dakar 2014 wielkie święto polskiego motorsportu. W pierwszej dziesiątce rajdu Dakar zakończyło rywalizację aż 7 Polaków: motocyklista – Kuba Przygoński, trzech kierowców samochodów – Marek Dąbrowski, Krzysztof Hołowczyc i Martin Kaczmarski, pilot samochodowy – Jacek Czachor, kierowca quada – Rafał Sonik oraz mechanik ciężarówki – Darek Rodewald.

Etap XIII według Orlen Team:

Najlepsze momenty etapu XIII:

Podsumowanie etapu XIII:

Motocykle – klasyfikacja generalna Rajdu Dakar 2014: 
1. Marc Coma (E) KTM 450 Rally 54:50.53
2. Jordi Viladoms (E) KTM 450 Rally +1:52.27
3. Olivier Pain (F) Yamaha YZF 450 +2:00.03
4. Cyril Despres (F) Yamaha YZF 450 +2:05.38
5. Hélder Rodrigues (P) Honda CRF 450 Rally +2:11.09
6. Kuba Przygoński (PL) KTM 450 Rally +2:31.46
7. Joan Barreda (E) Honda CRF 450 Rally +2:54.01
8. Daniel Gouët (RCH) Honda CRF 450 +3:10.34
9. Stefan Svitko (SK) KTM 450 Rally +3:50.10
10. David Casteu (F) KTM 450 Rally +3:58.09

Quady – klasyfikacja generalna Rajdu Dakar 2014: 
1. Ignacio Casale (CHL) 68:28.04
2. Rafał Sonik (POL) + 1:26.49
3. Sebastian Husseini (NED) + 5:40.24

Samochody – klasyfikacja generalna Rajdu Dakar 2014: 
1. Nani Roma/Michel Perin (E/F) Mini All4 Racing 50:44.58
2. Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F) Mini All4 Racing +5.38
3. Nasser al-Attiyah/Lucas Cruz (Q/E) Mini All4 Racing +56.52
4. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D) Toyota Hilux +1:19.07
5. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (RA/P) Mini All4 Racing +1:27.44
6. Krzysztof Hołowczyc/Konstantin Żilcow (PL/RUS) Mini All4 Racing +3:55.42
7. Marek Dąbrowski/Jacek Czachor (PL) Toyota Hilux +5:34.25
8. Christian Lavieille/Jean-Pierre Garcin (F) Haval H8 +5:35.50
9. Martin Kaczmarski/Filipe Palmeiro (PL/P) Mini All4 Racing +6:58.12
10. Władimir Wasiliew/Witalij Jewtekow (RUS/UA) Mini All4 Racing +6:59.34

13. Adam Małysz/Rafał Marton (PL) Toyota Hilux +9:58.31

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl