Dakar 2019 po 6 etapie: dobra jazda Tomiczka i Giemzy, awaria u Przygońskiego

- Piotr Jędrzejak

Awaria skrzyni biegów i dopiero trzynaste miejsce – za Kubą Przygońskim i Tomem Colsoulem z ORLEN Team niezwykle pechowy etap na rajdzie Dakar. Bardzo dobry dzień motocyklistów  – Maciek Giemza i Adam Tomiczek coraz bliżej TOP20.

informacja prasowa

Etap 5 – piątek

Uczestnicy 41. rajdu Dakar mieli w piątek do pokonania drugą część etapu maratońskiego i ponad 500 km odcinka specjalnego. Pozbawieni wsparcia technicznego na biwaku musieli liczyć, że ich maszyny są sprawne lub że umiejętnie je naprawili po czwartym etapie zmagań.

Kuba Przygoński cały czas trzymał się blisko czołówki, by ostatecznie uplasować się na 5. miejscu.

Dakar2019_ORLEN_Team_SS5_Kuba (2)

Motocykliści, Maciek Giemza i Adam Tomiczek startowali z dalszych pozycji, ale świetna jazda i wysokie tempo przełożyły się na odpowiednio 24. i 28. miejsce.

Dakar2019_ORLEN_Team_SS5_Maciek_Adam (11)

Piątkowy etap wśród motocyklistów wygrał Sam Sunderland, którego postawę docenili sędziowie. Brytyjczyk stracił niemal 10 minut pomagając kontuzjowanemu Paulo Goncalvesowi – organizatorzy postanowili tę stratę mu wynagrodzić. W samochodach najszybszy był Sebastien Loeb. Francuz wypracował ogromną przewagę – drugi Nasser Al.-Attiyah stracił do niego ponad 10 minut.

Kamil Wiśniewski na quadzie wywalczył 7. czas odcinka.

Dakar2019_ORLEN_Team_SS5_Maciek_Adam (7)

Sobota – dzień odpoczynku

247 pojazdów osiągnęło półmetek i dzień przerwy w Dakarze w mieście Arequipa (105 motocykli, 18 quadów, 93 samochody, w tym 24 UTV i 32 ciężarówki). Na dniu odpoczynku zjawiło się 74% startujących; to najniższy odsetek od 2007.

Nadzieja Hondy – młody Amerykanin Ricky Brabec prowadzi w klasyfikacji motocykli. Dla kontrastu w samochodach na czele jest trzech doświadczonych kierowców – Nasser Al Attiyah, Stéphane Peterhansel i Nani Roma. Kolejne miejsca zajmują Kuba Przygoński i Sébastien Loeb.

Podsumowanie od Orlen Team w czasie dnia odpoczynku:

Etap 6 – niedziela

W niedzielę uczestnicy rajdu Dakar wrócili do walki po dniu przerwy, poświęconym na regenerację i niezbędne naprawy maszyn. W Mini Kuby Przygońskiego i Toma Colsoula z ORLEN Team wymieniono m.in. koła, ale to skrzynia biegów była największym utrapieniem załogi na niedzielnym, 6. etapie rywalizacji.

Po kolei traciliśmy biegi – trzeci, czwarty, piąty, szósty, w końcu jechaliśmy tylko na drugim. Mieliśmy o tyle szczęście, że pośrodku odcinka był zorganizowany serwis, do którego dopchnęliśmy samochód, bo skrzynia w ogóle już wtedy nie działałamówi Kuba Przygoński, zawodnik ORLEN Team, który dotarł do mety etapu z 13. czasem.

Dakar2019_ORLEN_Team_SS6_Kuba (4)

Takich problemów nie mieli główni konkurenci Polaka. Od początku wysokie tempo narzucili Nasser Al-Attiyah i Sebastien Loeb, którzy odjechali reszcie stawki. Katarczyk oddał prowadzenie Francuzowi dopiero pod koniec etapu. Bardzo dobry przejazd zaliczył Carlos Sainz, który zajął trzecie miejsce. Sporą, bo blisko 19-minutową stratę do zwycięzcy zaliczył Stephane Peterhansel. W klasyfikacji generalnej prowadzi Nasser Al-Attiyah, za jego plecami są Loeb i Peterhansel. Kuba Przygoński spadł w „generalce” na 6. miejsce – Polak traci do lidera ponad 2 godziny, a do trzeciego Francuza 1:22 godziny.

Przez awarię ruszyliśmy dalej z bardzo dużą stratą, przez co straciliśmy trochę nadzieję i marzenie na walkę o podium. Jednak najważniejsze, że jesteśmy dalej w grze, mimo tej smutnej przygody. Zobaczymy, jak rajd będzie się dla nas dalej układał, na pewno będziemy walczyli – dodał Kuba Przygoński.

Dakar2019_ORLEN_Team_SS6_Maciek_Adam (6)

W zdecydowanie lepszych humorach kończyli 6. etap najtrudniejszego rajdu świata motocykliści ORLEN Team. Maciek Giemza i Adam Tomiczek zaliczyli bardzo dobry przejazd i zameldowali się na mecie odpowiednio na 19. i 23. miejscu.

 Za mną dobry etap, wysokie miejsce, choć trasa nie była łatwa – szczególnie trudne technicznie były wydmy z początku dnia. Na szóstym etapie trzeba było się mocno pilnować przy szukaniu waypointów, by nie tracić cennego czasu, do tego miałem drobny problem z motocyklem, ale na szczęście udało się go szybko wyeliminować. Dzień uważam za udany, kolejne straty odrobione, pierwsza dwudziestka coraz bliżejmówi Maciek Giemza, zawodnik ORLEN Team.

Dakar2019_ORLEN_Team_SS6_Maciek_Adam (18)

Szósty etap okazał się bardzo trudny, szczególnie pierwsze 80 kilometrów po miękkich wydmach dało mi w kość. Kilka razy nie udało mi się pod nie podjechać, musiałem zawracać, rozpędzać się i ponownie próbować, co kosztowało dużo czasu i siły. Resztę etapu przejechałem spokojnie i bez przygód. Ciężko mi było złapać rytm i tempo, ale cieszę się, że dotarłem do mety i jadę dalej. Liczę, że kolejny odcinek pójdzie mi jeszcze lepiejmówi Adam Tomiczek z ORLEN Team.

Satysfakcji z osiągniętego przez motocyklistów wyniku nie krył Jacek Czachor – wielokrotny uczestnik Dakaru i członek sztabu szkoleniowego ORLEN Team.

To był jeden z najlepszych dni w wykonaniu naszych motocyklistów. Mimo, że trzynasty, okazał się szczęśliwy – nie pamiętam, by od czasu występów Kuby Przygońskiego, dwaj motocykliści z naszego teamu zajęli tak dobre miejsca na jednym etapie. Cieszy, że Maciek i Adam cały czas jadą dobrym tempem i pną się do góry, choć był to potwornie trudny dzień, co widać po zawodnikach. Wydaje się, że dla końcowej kolejności najważniejszy będzie siódmy i dziewiąty etap rywalizacji mówi Jacek Czachor.

Dakar2019_ORLEN_Team_SS6_Maciek_Adam (10)

Dzięki sukcesywnemu odrabianiu strat Polacy zaliczyli kolejny awans w klasyfikacji generalnej – Adam Tomiczek jest 19., a Maciek Giemza 25. Stawce przewodzi Pablo Quintanilla, który wygrał niedzielny etap. Za jego plecami finiszowali Kevin Benavides i Matthias Walkner. Po sześciu etapach w czołówce wciąż panują niewielkie różnice – Ricky Brabec i Toby Price tracą do lidera około 5 minut.

Polski quadowiec, Kamil Wiśniewski, w szóstym odcinku wykręcił 5. czas, do dało mu 5. lokatę w generalce.

Kamil Wisniewski quad etap6 dakar19

W poniedziałek przed zawodnikami 7. odsłona rajdu. Tym razem na uczestników rywalizacji czeka pętla wokół San Juan de Marcona – ok. 60 kilometrów dojazdówki i 323 kilometry odcinka specjalnego.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl