Dakar 2013, etap 9: Łaskawiec wygrywa, Przygoński leży

- Piotr Jędrzejak

Jadący KTM 450 Rally, Cyril Despres wygrał dziewiąty etap rajdu Dakar. To jego pierwsze zwycięstwo w tej edycji rajdu. Kuba Przygoński, zaliczył niegroźny upadek – w generalce jest 9.

Do dziewiątego etapu rajdu Dakar, po dniu przerwy w Tucuman, przystąpiło 139 motocykli, 26 quadów, 106 samochodów i 64 ciężarówki. 74,61% pojazdów pozostała w dalszej grze.

Trasa z Tucuman do Cordoby miała aż 852 kilometry, z czego OS to 593 kilometry przedzielone neutralizacją (część bez pomiaru czasu), z nieskończoną liczbą zakrętów oraz twardych szutrowych nawierzchni. Taka specyfika trasy nie bardzo przypadła do gustu kapitanowi Orlen Team, Jackowi Czachorowi, który zajął 34. miejsce. Czachor przesunął się w generalce na 26. pozycję. Marek Dąbrowski zajął 77. etapowe miejsce, w rajdzie zajmuje 83. pozycję.

– Etap miliona zakrętów po szutrze, cały czas jechaliśmy zwrot w zwrot na drugim biegu. Nie jest to mój ulubiony rodzaj trasy. Dodatkowo doszedł ogromny kurz i wielu zawodników zaliczyło przez to upadki – mówił na biwaku Jacek Czachor.

– Startowałem z odległej pozycji, cały czas wyprzedzałem zawodników. Jechaliśmy bardzo szybko, pomimo technicznych partii. W zasadzie po pierwszych 200 kilometrach nie było już bieżnika na tylnej oponie. Musiałem zacząć ją oszczędzać, by nie spalić musu. Oczywiście tempo rywalizacji było ogromne. W dalszej części odcinka specjalnego zablokowała mi się kierownica, coś musiało dostać się do amortyzatora skrętu. Z reguły taka blokada kończy się upadkiem, tak też było i w tym przypadku. Nie poobijałem się jednak zbyt mocno – powiedział Kuba Przygoński.

Pozycję lidera w rajdzie utracił, jadący Yamahą, David Casteu. Francuz na trasie OSu uderzył w krowę, uszkodził bark oraz zbiornik paliwa w motocyklu. Do mety przyjechał z ponad dwugodzinną stratą. Problemy miał również jego kolega z zespołu – Olivier Pain (4. przed etapem), który wpadł do rowu po 370 kilometrach. W tej sytuacji na prowadzenie wysunął się Faria, 5’23 przed Despres oraz 9’03 przed Lopezem.

Podsumowanie etapu 9:

Najlepsze momenty etapu 9:

Najładniejsze ujęcia etapu 9:

Potrójne zwycięstwo w kategorii samochodów odniósł dziś zespół X-raid. Na metę kolejno przyjechały Mini: Naniego Romy, 4’11 po nim, Stephana Peterhansela, a trzeci był jadący BMW X3 – Orlando Terranova. Nasser Al-Attiyah, znajdujący się z ścisłej czołówce rajdu, uderzył w drzewo, kontynuował jazdę z problemami technicznymi, zatrzymując się wielokrotnie na trasie rywalizacji. W tej sytuacji umocniła się pozycja Peterhansela, jako lidera rajdu. Kolejny w stawce, Ginel de Villiers, jest aż 49’31 za liderem. Znakomicie pojechała dziś polska załoga: Adam Małysz i Rafał Marton. Na etapie zajęła piętnastą pozycję i awansowała w generalce na czternaste miejsce.

Po niedzielnym odpoczynku Łukasz Łaskawiec powrócił do rywalizacji w Rajdzie Dakar w fantastycznym stylu. Przez większość odcinka utrzymywał się w ścisłej czołówce notując na większości waypoint’ów pierwsze i drugie czasy. Szybka i równa jazda zaowocowała drugim w karierze zawodnika zwycięstwem etapowym. Dzisiejszy wynik przełożył się również na awans w klasyfikacji generalnej. Obecnie Łoker zajmuje w niej piąte miejsce.

Mam sporą satysfakcję! Wiedziałem, że z lokalnymi zawodnikami można wygrywać i dziś wreszcie się to stało. Cieszę się ze zwycięstwa etapowego, choć nie zapominam o moim głównym celu – przyjechałem tu, żeby stanąć na podium w generalce. Mój cel na najbliższe dni jest bardzo prosty – odrabiać cenne minuty, które straciłem w związku z ubiegłotygodniową awarią techniczną oraz konsekwentnie piąć się w kierunku podium. – powiedział na mecie Łukasz Łaskawiec.

Rafał Sonik ukończył wczorajszy etap na 4. pozycji, tym samym wracając na trzecie miejsce w generalce. Część jutrzejszego odcinka specjalnego dla motocykli i samochodów się pokrywa. Motocykliści przejadą 357 km, a samochody 352 km, cały etap z Cordoby do La Rioja liczy 636 km.

Wyniki 35. rajd Dakar etap 9 motocykle
1. Cyril Despres (F) KTM 450 5:41.36
2. Joan Barreda (E) Husqvarna TE 449 RR +4.03
3. Alessandro Botturi (I) Husqvarna TE 449 RR +5.14
4. Ruben Faria (P) KTM 450 +7.,47
5. Helder Rodrigues (P) Honda CRF 450 +8.47
6. Istvan Jakes (SK) KTM 450 +9.37
7. Paulo Goncalves (P) Husqvarna TE 449 RR +11.14
8. Juan Pedrero (E) KTM 450 +12.14
9. Farres (E) Honda CRF 450 +14.12
10. Francisco Lopez (RCH) KTM 450 +16.01

12. Kuba Przygoński (PL) KTM 450 +20.44
34. Jacek Czachor (PL) KTM 450 +45.03
104. Marek Dąbrowski (PL) KTM 450 +2:07.05

Klasyfikacja generalna po 9. etapie motocykle
1. Faria 25:57.12, 2. Despres +5.23, 3. Lopez +9.03, 4. Jakes +16.56, 5. Botturi +22.58, 6. Pain +28.46, 7. Rodrigues +31.23, 8. Svitko +32.50, 9. Przygoński +33.13, 10. Israel Esquerre +38.30, 26. Czachor +2:14.32, 85. Dąbrowski +8:18.31.

Wyniki 35. rajd Dakar etap 9 samochody
1. Nani Roma/Michel Perin (E/F) Mini All4 Racing 7:36.28
2. Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F) Mini All4 Racing +4.11
3. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (RA/P) BMW X3 CC +6.54
4. Robby Gordon/Kellon Walch (USA) Hummer H3 +8.37
5. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D) Toyota Hilux +9.39
6. Carlos Sousa/Miguel Ramalho (P) Great Wall Haval +10.23
7. Leonid Nowickij/Konstantin Żilcow (RUS) Mini All4 Racing +11.20
8. Geoffrey Olholm/Jonathan Aston (AUS) Toyota Hilux +20.23
9. Matthias Kahle/Thomas Schünemann (D) SAM 30D CC +26.44
10. Lucio Alvarez/Bernardo Graue (RA) Toyota Hilux +27.37

16. Adam Małysz/Rafał Marton (PL) Toyota Hilux +38.41

Klasyfikacja generalna po etap 9. samochody
1. Peterhansel 24:11.43, 2. de Villiers +49.31, 3. Nowickij +56.03, 4. Roma +1:34.16, 5. Terranova +2:01.08, 6. Sousa +2:13.41, 7. Chicherit +2:33.52, 8. Chabot +2:35.22, 9. Errandonea +2:35.40, 10. Thomasse +3:03.32, 14. Małysz +4:09.04.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl