Ruszają testy MotoGP w Katarze – zapowiedź

- Mick

W czwartek, na nieco ponad dwa tygodnie przed startem sezonu, w Katarze rozpoczynają się ostatnie oficjalne, „zimowe” testy MotoGP. Czego się po nich spodziewać?

To będą bardzo nietypowe jazdy, ponieważ każdego dnia trwać będą od 13 do 21 lokalnego czasu (11-19 w Polsce). Jest to o tyle ciekawe, że nad torem Losail słońce zachodzi dopiero około 18-tej, a to oznacza dobrych kilka godzin jazdy dziennie w palącym słońcu i na rozgrzanym asfalcie. A przecież wyścig o Grand Prix Kataru odbędzie się po zmroku.

W tym roku czeka nas jednak spora zmiana, bowiem wyścigowy weekend potrwa w Katarze nie cztery, a tylko trzy dni, a to oznacza, że część sesji odbędzie się przed zachodem słońca. Z jednej strony takie warunki na niewiele się przydadzą jeśli chodzi o przygotowania do nocnego wyścigu, podczas którego temperatura i przyczepność znacznie spadną. Z drugiej strony Katar nie będzie już tylko nietypowym przystankiem w kalendarzu, a dane zebrane na torze przed zmrokiem mogą bardziej niż zwykle przydać się podczas kolejnych rund. Tak samo będzie w przypadku testów.

Czego spodziewać się podczas najbliższych trzech dni? Honda przeprowadzi ostatni sprawdzian nowego, mocniejszego silnika, jednocześnie nadal eksperymentując z karbonowym wahaczem. Ducati ma do sprawdzenia nową ramę, która zadebiutowała w Tajlandii i z pewnością została jeszcze od tego czasu zmodyfikowana, a Yamaha… Yamaha ma przed sobą mnóstwo pracy aby wyjść z dołka, w którym tej zimy zakopywała się coraz głębiej. Ostatnie poprawki z pewnością przygotują także Suzuki i KTM oraz Aprilia, która wciąż czeka na nowy silnik. Ten zobaczymy jednak dopiero podczas weekendu Grand Prix. Poza tym wszyscy producenci będą nadal eksperymentować z aerodynamicznymi skrzydełkami, których specyfikacje muszą wybrać przed pierwszym wyścigiem.

W ten weekend zawodników czekają także testy na… mokrym torze. Co prawda nie będą to deszczowe jazdy z prawdziwego zdarzenia i potrwają jedynie pół godziny, ale będą istotne. Chodzi o sprawdzenie widoczności po polaniu toru wodą. Wszystko na wypadek deszczu podczas wyścigu. Do tej pory w Katarze jazda w takich warunkach była niemożliwa, a w 2009 roku trzeba było nawet przełożyć wyścig na poniedziałek. Powodem było światło ze sztucznego oświetlenia, niebezpiecznie odbijające się od mokrego asfaltu i oślepiające zawodników. Czy włodarzom toru udało się rozwiązać ten problem?

Michelin zabiera do Kataru trzy różne mieszanki opon, w tym asymetryczne tyły. Francuzi nie przygotowują się jednak jakoś specjalnie na szerszy wachlarz temperatur związany z jazdą zarówno za dnia, jak i po zmroku, więc zobaczymy co z tego wyjdzie. Z naszej strony możecie z kolei liczyć na codzienne podsumowania i analizy oraz masę fot.

Jeśli z kolei chcecie przypomnieć sobie co działo się podczas ostatnich testów MotoGP w Tajlandii, to ich obszerne podsumowanie znajdziecie w najnowszym odcinku podcastu „Mick o Moto”, który właśnie trafił do sieci:

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl