Pierwszy dzień testów MotoGP w Malezji – Ależ to będzie sezon! – Relacja, Czasy, Galeria

- Mick

Pierwszy dzień otwierających sezon 2013 testów MotoGP w Malezji nie rozwiał może wszystkich wątpliwości, ale dostarczył ogromnych emocji. Jedno jest pewne: to będzie niesamowity rok!

Zanim na tor Sepang wyjechali dzisiaj wszyscy zawodnicy MotoGP, przez dwa dni w Malezji krótkie testy zaliczyła szósta zawodników CRT (motocykle z prototypowymi podwoziami i silnikami z drogowych modeli), którzy będą w tym roku dobrowolnie korzystać z ECU firmy Magneti Marelli, nieodpłatnie udostępnionego przez organizatorów MŚ. W sezonie 2014 jednolita elektronika będzie obowiązkowa dla wszystkich.

Zespoły Came IodaRacing, Avintia Blusens i NGM Mobile Forward Racing nie były jednak w stanie wykorzystać w pełni prezentu od Dorny. Pierwszego dnia więcej okrążeń zrobił tylko Danilo Petrucci, dosiadający motocykla Suter/BMW z wyłączonymi wszelkimi systemami elektronicznej pomocy. Pozostali składali jeszcze swoje nowe maszyny, walczyli z „okablowaniem”, a następnie zmagali się zaprogramowaniem elektroniki. Wczoraj szyki pokrzyżowała zawodnikom z kolei pogoda i przelotne opady deszczu. Dodatkowe dwa dni testów na niewiele się więc zdały.

Dzisiejsze jazdy, w których wzięli już udział wszyscy zawodnicy MotoGP, to już jednak zupełnie inna historia. Do południa imponowali: wracający na Yamahę Valentino Rossi oraz debiutujący w królewskiej klasie mistrz Moto2, Marc Marquez. 33-letni Włoch jako pierwszy zszedł na swojej M1-ce poniżej bariery dwóch minut i dwóch sekund, popisując się świetnym tempem. Kiedy jednak w południe zawodnicy zjechali do garaży na przerwę na lunch, na czele tabeli znajdował się 19-letni Marquez, który ustanowił czas 2:01.3. Oczywiście, Marquez i Alvaro Bautista testowali na Sepang w listopadzie, ale zaledwie miesiąc wcześniej odbywał się tam wyścig o Grand Prix Malezji, więc trudno mówić o jakiejkolwiek przewadze debiutującego w MotoGP Hiszpana.

Na tym etapie dnia dwie kolejne pozycje zajmowali: obrońca tytułu, Jorge Lorenzo oraz aktualny wicemistrz, Dani Pedrosa, ale popołudniu sytuacja się zmieniła. Ubiegłoroczny zwycięzca siedmiu wyścigów awansował swoją Hondę RC213V na pierwszą pozycję, wyprzedzając dosiadającego Yamahy Lorenzo o jedynie 0,008 sekundy. Marquez poprawił swój poranny czas, kończąc dzień z wynikiem o zaledwie 0,044 sekundy wolniejszym od rezultatu swojego kolegi z ekipy Repsol Honda.

Valentino Rossi ostatecznie był czwarty, ze stratą 0,4 sekundy do Pedrosy, ale jak sam powiedział, już po dziesięciu okrążeniach wiedział, że po dwóch katastrofalnych sezonach na Ducati, na Yamasze znów będzie szybki. „To mój motocykl. Nic się nie zmienił od sezonu 2010” – powiedział „Doktor”.

Kolejne trzy pozycje zajęli dzisiaj: nadal pracujący nad poprawą swojej jazdy na zużytych oponach Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP), Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) oraz Alvaro Bautista (Go & Fun Honda Gresini) jako jedyny z MotoGP korzystający z zawieszenia Showa. Podobnie jak czwórka kosmitów na czele, mamy przeczucie, że ta trójka stoczy bardzo zacięty pojedynek o piąte miejsce w generalce.

Najszybsza siódemka zmieściła się dzisiaj w 0,8 sekundy, ale za nią mieliśmy prawdziwą przepaść. Kolejne dwie pozycje zajęli kierowcy testowi: Katsuyuki Nakasuga z Yamahy (drugi w ostatnim wyścigu w Walencji) oraz Kosuke Akiyoshi, a.k.a. „Ciasteczkowy Potwór”, z Hondy.

Dopiero za nimi sklasyfikowano najszybsze Ducati, którego dosiadł Nicky Hayden. Amerykanin stracił do Pedrosy aż 2,1 sekundy. Kolega z włoskiej ekipy, Andrea Dovizioso, zakończył dzień trzy oczka niżej, ze stratą 2,3 sekundy i czasem wolniejszym od wyniku drugiego testera Yamahy: Wataru Yoshikawy oraz debiutującego w MotoGP Bradleya Smitha (Monster Yamaha Tech 3).

Tylko ćwierć sekundy stracił do Dovizioso najszybszy z kierowców CRT – zarówno dzisiaj, jak i w poprzednim sezonie: Aleix Espargaro z ekipy Power Electronics Aspar. Dosiadający Aprilii, Hiszpan wyprzedził swojego team-partnera, Randy’ego de Puniet oraz duet ekipy Pramac: Andreę Iannone i debiutującego na Ducati Bena Spiesa. Dla Amerykanina był to pierwszy kontakt z motocyklem MotoGP od czasu październikowego wypadku podczas wyścigu o Grand Prix Malezji, w efekcie którego wciąż wraca on do zdrowia po poważnej kontuzji barku. Spies stracił do Pedrosy blisko cztery sekundy, minimalnie wyprzedzając kierowcę testowego Hondy, Takumiego Takahashi.

Dziewiętnasty, najszybszy z motocyklistów CRT korzystających z nowego ECU, był Hector Barbera (Avintia Blusens, Kawasaki-FTR). On i kolejni zawodnicy, do czołówki stracili już jednak grubo ponad cztery sekundy. Niektórzy kierowcy CRT mieli dziś także okazję do zapoznania się z nowymi oponami Bridgestone o nieco bardziej miękkiej mieszance. Za lepszą przyczepność w środku zakrętu pochwalił je m.in. Randy de Puniet.

Jutro drugi z trzech dni pierwszych testów w Malezji. O ile dzisiaj większość zawodników skupiała się na złapaniu rytmu po zimowej przerwie, jutro z pewnością sprawdzane będą nowe części i modyfikowane ustawienia. Jest co testować! Zmiany w przepisach technicznych na sezon 2013 obejmują m.in. podniesioną o 3, do 160 kg, masę motocykli prototypowych oraz redukcję silników dostępnych dla każdego zawodnika (poza CRT) na sezon: z 6 do 5. To właśnie nad żywotnością silników pracowali dzisiaj zawodnicy i inżynierowie Hondy, podczas gdy Yamaha przysłała do Malezji motocykle z nową jednostką napędową (podobno zaopatrzoną w tzw. „szybką skrzynię biegów”) i podwoziem, co ma poprawić wyjścia z zakrętów.

To właśnie przyspieszenie jest słabym punktem Yamahy, nad którym japońska marka pracuje intensywnie od kilku sezonów. Mimo dużych postępów w roku 2012, Jorge Lorenzo stwierdził dzisiaj, że aspekt ten nadal można nieco poprawić. Honda w poprzednim sezonie zmagała się z kolei z wibracjami motocykla, przede wszystkim podczas hamowania oraz w środku zakrętu. Słabym punktem Ducati od dawna jest podsterowność, wymuszająca pokonywanie zakrętów z mniejszymi prędkościami niż konkurencja oraz nerwowa praca silnika, utrudniająca wyjścia na proste. Mimo niedawnego przejęcia przez Audi i szeregu zmian personalnych, Ducati zimą nie dokonało większych zmian w samym motocyklu, dając nowemu kierownictwu ekipy czas na przeanalizowanie sytuacji.

Jutrzejsze testy może utrudnić pogoda. Prognozy zapowiadają na środę intensywne opady deszczu.

Wczoraj pracownicy Hondy złożyli kwiaty przy pamiątkowej tablicy na wewnętrznej zakrętu numer 11. To właśnie w tym miejscu w październiku 2011 roku podczas wyścigu MotoGP zginął 24-letni Włoch, Marco Simoncelli.

Sezon MotoGP rozpocznie się od nocnego wyścigu o Grand Prix Kataru w pierwszy weekend kwietnia. Relacje na żywo, podobnie jak w poprzednim sezonie, w Polsacie Sport.

Oczywiście trudno wyciągać zbyt daleko idące wnioski po pierwszym dniu testów, ale nie mamy wątpliwości, że zarówno Valentino Rossi, jak i Marc Marquez, już od pierwszej rundy liczyć się będą w walce o zwycięstwa… i mistrzowski tytuł. Zapowiada się więc arcyciekawy sezon!

Czasy okrążeń – dzień pierwszy:

1    Dani Pedrosa                 2’01.157    SPA    HONDA    Repsol Honda Team
2    Jorge Lorenzo               2’01.165    SPA    YAMAHA    Yamaha Factory Racing
3    Marc Marquez              2’01.201    ESP    HONDA    Repsol Honda Team
4    Valentino Rossi            2’01.584    ITA    YAMAHA    Yamaha Factory Racing
5    Stefan Bradl                  2’01.789    GER    HONDA    LCR Honda MotoGP
6    Cal Crutchlow               2’01.881    GBR    YAMAHA    Monster Yamaha Tech 3
7    Alvaro Bautista             2’01.981    SPA    HONDA & FTR    Go & Fun Honda Gresini
8    Katsayuki Nakasuga    2’02.968    JPN    YAMAHA    Yamaha Factory
9    Kosuke Akiyoshi           2’02.972    JPN    HONDA    HRC Test Team
10    Nicky Hayden             2’03.336    USA    DUCATI    Ducati Team
11    Wataru Yoshikawa     2’03.456    JPN    YAMAHA    Yamaha Factory
12    Bradley Smith             2’03.460    GBR    YAMAHA    Monster Yamaha Tech 3
13    Andrea Dovizioso       2’03.535    ITA    DUCATI    Ducati Team
14    Aleix Espargaro          2’03.782    ESP    ART    Power Electronics Aspar
15    Randy De Puniet        2’04.283    FRA    ART    Power Electronics Aspar
16    Andrea Iannone         2’04.500    ITA    DUCATI    Energy T.I. Pramac Racing Team
17    Ben Spies                      2’05.086    USA    DUCATI    Ignite Pramac Racing Team
18    Takumi Takahashi     2’05.154    JPN    HONDA    HRC Test Team
19    Hector Barbera           2’05.469    SPA    FTR    Avintia Blusens
20    Yonny Hernandez     2’05.656    COL    PBM    Paul Bird Motorsport
21    Karel Abraham           2’05.694    CZE    ART    Cardion AB Motoracing
22    Danilo Petrucci          2’05.753    ITA    IODA-SUTER    Came IodaRacing Project
23    Hiroshi Aoyama         2’05.919    JAP    FTR    Avintia Blusens
24    Claudio Corti              2’06.426    ITA    FTR-KAWASAKI    NGM Mobile Forward Racing
25    Michael Laverty         2’06.507    GBR    PBM    Paul Bird Motorsport
26    Lukas Pesek                2’07.015    CZE    IODA-SUTER    Came IodaRacing Project
27    Bryan Staring             2’07.044    AUS    HONDA & FTR    Go & Fun Honda Gresini
28    Colin Edwards           2’08.206    USA    FTR-KAWASAKI    NGM Mobile Forward Racing

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl