MotoGP i World Superbike – Zima w Wyścigach – Tydzień 13

- Mick

Za nami pierwsza runda sezonu World Superbike w Australii i drugie testy MotoGP w Malezji. Od kolejnego wyścigu – GP Kataru, wciąż dzieli nas jednak aż miesiąc. Zima w wyścigach trwa więc w najlepsze. Oto co wydarzyło się motosporcie w tym tygodniu.

Yamaha wciąż bez nowej skrzyni

Choć Jorge Lorenzo uzyskał najlepszy czas podczas trzydniowych testów MotoGP w Malezji, Hiszpan – podobnie jak Valentino Rossi na siostrzanej M1-ce – wciąż narzeka na brak mocy maksymalnej i przyspieszenia w porównaniu z Hondą oraz problemy z trakcją tylnego koła na wyjściach z łuku. Lorenzo i Rossi po cichu liczą, że Yamaha jak najszybciej udostępni im tzw. „szybką skrzynię biegów”, z jakiej od dłuższego czasu korzystają już Honda i Ducati. W Malezji Lorenzo przyznał jednak, że inżynierowie zupełnie nie informują go na temat postępów prac na tym rozwiązaniem i być może w ogóle nie zamierzają wprowadzić go w roku 2013. Czy da to Hondzie tak dużą przewagę, jak w sezonie 2011?

Pechowy debiut Stonera w V8

Dwukrotny mistrz świata MotoGP, Casey Stoner rozpoczął w rodzinnej Australii nową karierę. Były zawodnik Ducati i Repsol Hondy wystartował w swoim pierwszym wyścigu samochodów turystycznych V8 na ulicznym torze w Adelajdzie, ale po zblokowaniu kół na ostrym hamowaniu, przebił przednią oponę i musiał się wycofać. Drugi wyścig pierwszej rundy czeka Stonera jutro. Co ciekawe, za kulisami pojawiło się wielu jego starych znajomych i współpracowników. W Australii, po wyścigach na Phillip Island, został na dłużej zawodnik BMW w World Superbike i najlepszy przyjaciel Stonera, Chaz Davies. Z testów MotoGP w Malezji do Adelajdy przylecieli z kolei rzecznik prasowy Repsol Hondy i pracownik firmy Alpinestars, którzy na co dzień współpracowali bezpośrednio ze Stonerem do końca sezonu 2012.

Włoska krytyka Rossiego

Valentino Rossi znalazł się niedawno w ogniu krytyki i wcale nie chodzi o jego słabą jazdę na Ducati przez dwa ostatnie sezony. 7-krotny mistrz MotoGP w jednym z wywiadów przyznał, że nie głosował w ostatnich i nie zamierza głosować w najbliższych wyborach we Włoszech, twierdząc, że i tak nic to nie zmieni. Opinie na temat słów Rossiego są podzielone. Wielu ekspertów, sportowców i celebrytów twierdzi, że jako wzór do naśladowania, Valentino daje młodym Włochom bardzo zły przykład. Wielu „szarych obywateli” przyznaje jednak rację swojemu idolowi, sugerując, że ich głosy i tak nie pomogą Italii podźwignąć się z kryzysu.

Preziosi odchodzi z Ducati

Ducati poinformowało wczoraj o zakończeniu współpracy ze swoim utalentowanym inżynierem, Filippo Preziosim. 45-latek od dawna kierował wyścigowym działem bolońskiej marki, Ducati Corse, jednak po przejęciu firmy przez Audi, został przesunięty do działu rozwoju motocykli drogowych jako jeden z „współwinnych” słabych wyników Ducati w MotoGP. Preziosi od kilku lat jest sparaliżowany po wypadku motocyklowym, jakiemu uległ w Afryce. To właśnie z tego powodu doszło do pogorszenia się jego stanu zdrowia, co zostało podane jako oficjalna przyczyna jego odejścia z Ducati. Oczywiście natychmiast pojawiły się plotki, jakoby była to jedynie wymówka, a prawdziwym powodem odejścia była napięta sytuacja pomiędzy ekscentrycznym inżynierem, a Ducati i Audi. Włoscy dziennikarze podkreślają jednak, że żadna ze stron nie powoływałby się w takiej sytuacji na zły stan zdrowia Preziosiego.

Suzuki gotowe do powrotu do MotoGP

Japońskie Suzuki jest już gotowe do powrotu do MotoGP i zamierza wziąć udział w poniedziałkowych testach po czerwcowym wyścigu o Grand Prix Katalonii. Wszystko wskazuje na to, że nowego Suzuki z silnikiem V4 w specyfikacji big-bang dosiądzie Francuz Randy de Puniet, na co dzień startujący w MotoGP Aprilią CRT w ekipie Power Electronics Aspar. Szef Dorny, Carmelo Ezpeleta, w wywiadzie udzielonym MotoRmanii podkreślił, że jeśli Suzuki zamierza wrócić do MotoGP, musi połączyć siły z jednym z istniejących zespołów. Czy będzie to właśnie Aspar? Więcej znajdziecie w marcowej MotoRmanii, która właśnie trafiła do kiosków.

Zmarł Henny Ray Abrams

Wczoraj wyścigowy świat obiegła wiadomość o śmierci wieloletniego korespondenta MotoGP, Henny’ego Raya Abramsa. 57-latek przez kilka dni nie odpowiadał na telefony i maile kolegów z redakcji amerykańskiego pisma Cycle News. Po ich interwencji znaleziono Abramsa martwego przy komputerze we własnym mieszkaniu w Nowym Jorku. Wszystko wskazuje na to, że do śmierci doszło z przyczyn naturalnych. Abrams relacjonował wyścigi motocyklowe od lat 70-tych i był jednym z najbardziej doświadczonych dziennikarzy w MotoGP. Był świetnym fachowcem i bardzo dobrym kolegą.

World Superbike

Melandri po operacji

Marco Melandri przez cały pobyt w Australii narzekał na ból kontuzjowanego zimą, prawego ramienia. Sytuację pogorszyło zderzenie z Carlosem Checą podczas wyścigu pierwszej rundy World Superbike na torze Phillip Island. Natychmiast po powrocie do Włoch, Melandri poddał się operacji w tej samej klinice, która „składała” także w ostatnich latach Valentino Rossiego i Andreę Dovizioso. Operacja przebiegła bez problemów. Melandri ma teraz sześć tygodni aby wrócić do zdrowia przed wyścigami drugiej rundy, które w połowie kwietnia odbędą się w hiszpańskiej Aragonii.

Checa wraca do domu

Druga ofiara pamiętnej kolizji w zakręcie numer cztery, jej sprawca, Carlos Checa, już dzień po wypadku został wypisany z lokalnego szpitala i wrócił do Hiszpanii. Zawodnik ekipy Alstare Ducati nie doznał poważniejszych obrażeń, poza wstrząsem mózgu i z całą pewnością także będzie gotowy na start przed własną publicznością w Aragonii.

Dorna i producenci dyskutują

W wywiadzie opublikowanym w marcowej MotoRmanii, nowy szef World Superbike, Javier Alonso, powiedział nam, że Dorna oczekuje, iż w roku 2014 każdy z producentów motocykli będzie w stanie udostępnić po sześć maszyn w specyfikacji World Superbike – po 250 tys. Euro każda. „Musimy uniknąć sytuacji, w której tylko bogatych stać na wygrywanie” – powiedział nam Alonso. Producenci motocykli spotkali się z Hiszpanem podczas rundy w Australii, ale mają swoje obiekcje. Obu stronom zależy jednak na redukcji kosztów – domagając się m.in. redukcji ilości silników na sezon, więc być może faktycznie – zgodnie z planem Dorny – w Aragonii poznamy konkretne propozycje zmian przepisów na sezon 2014.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl