MotoGP i World Superbike – Zima w Wyścigach – Tydzień 1

- Mick

Razem z pierwszym śniegiem i oficjalnym zakazem testów, w grudniu rozpoczęła się prawdziwa, wyścigowa zima. Aż do lutego nie zobaczymy w akcji zawodników MotoGP czy World Superbike, ale za kulisami sporo się dzieje, stąd cotygodniowy cykl artykułów MotoRmanii: „Zima w Wyścigach” – w którym podsumujemy krótko najnowsze doniesienia z zasypanych śniegiem siedzib zespołów. Zapraszamy na część pierwszą:

Tydzień rozpoczął się od poniedziałkowej informacji zespołu Althea, do tej pory będącego oficjalną ekipą Ducati w World Superbike. Po rozwiązaniu współpracy z włoską marką, której ekipę wystawi w sezonie 2013 belgijska firma Alstare, Althea połączyła siły z Aprilią.

Zespół kierowany przez Genesio Bevilaqua, nadal wystawiać będzie Włocha, Davide Giugliano, triumfatora serii FIM Superstock 1000 sprzed dwóch lat. 23-latek dosiądzie Aprilii RSV4 w fabrycznej specyfikacji, jednej z czterech jakie zobaczymy w przyszłym roku w World Superbike (fabryczny zespół wystawi Eugene’a Laverty i Sylvaina Guintoli, zaś ekipa Red Devils Roma, Michela Fabrizio).

Tego samego dnia znany z Moto2, pochodzący z Barcelony zespół SAG, potwierdził podpisanie umowy z Belgiem, Xavierem Simeonem. Ekipa Edu Peralesa do swojej dyspozycji otrzyma w sezonie 2013 motocykle niemieckiej marki Kalex, która będzie zaopatrywać tym sposobem prawie jedną trzecią stawki Moto2 (aż 12 kierowców). Zespół SAG, przynajmniej na początku sezonu, do swojej dyspozycji otrzyma jednak maszyny w specyfikacji 2012.

Z MotoGP definitywnie rozstał się z kolei James Ellison, który w sezonie 2012 dosiadał Aprilii CRT ekipy PBM UK. Anglik, który rok temu ścigał się w MŚ Supersport w barwach Bogdanki, za rok wyląduje w mistrzostwach Wielkiej Brytanii klasy Superbike. James dosiądzie Yamahy R1 zespołu Milwaukee Yamaha – tego samego, w barwach którego po mistrzostwo BSB rok temu sięgnął Tommy Hill. Partnerem Ellisona będzie dwukrotny mistrz Australii klasy Superbike, Josh Waters, o którym jeszcze niedawno plotkowano, że dołączy do zespołu PTR Honda w World Supersport.

Skoro jesteśmy przy WSS; swoje pierwsze testy zaliczył w tym tygodniu nowy zespół Kawasaki: Mahi Racing. Brytyjska ekipa z hinduskim kapitałem wystawi w tym sezonie obrońcę tytułu, Kenana Sofuoglu i byłego mistrza, Fabiena Foret. Obaj dosiądą w World Supersport modelu ZX-6R, korzystającego z zawieszenia firmy K-Tech. Co prawda pogoda podczas jazd w Jerez i Portimao mocno utrudniała zawodnikom pracę, ale Sofuoglu był po pierwszych testach bardzo zadowolony – przynajmniej oficjalnie.

W ostatnich dniach testy zaliczali także zawodnicy klas Moto2 i Moto3, których – w przeciwieństwie do MotoGP – nie obejmuje zakaz zimowych testów. Założony przez słynnego hiszpańskiego kucharza, zespół Arginano, odwiedził Almerię, gdzie szykujący się do debiutu w Moto2, były mistrz Hiszpanii klasy 125ccm, Alberto Moncayo, testował nie tylko maszynę hiszpańskiej firmy AJR, ale także sprawdzone konstrukcje Moto2: Suter i SpeedUp. Zespół ostateczną decyzję odnośnie dostawcy podwozia podejmie 15 grudnia. Do ekipy dołączył także (a raczej wrócił, ponieważ pracował w zespole dwa lata temu, kiedy ten ścigał się w mistrzostwach Hiszpanii), nowy-stary szef techniczny, Chus Sanchez, który w roku 2012 pracował w Formule 1 dla znikającego właśnie ze stawki zespołu HRT.

W Almerii testował także zespół Mapfre Aspar, do którego w klasie Moto3 dołączy Eric Granado. Brazylijczyk jeździł w tym roku w klasie Moto2, ale brak wyników sprawił, że zerwał podpisaną na dwa kolejne lata umowę i wrócił do Moto3 – klasy w której jeździł rok temu w mistrzostwach Hiszpanii. Czy u boku świetnego Jonasa Folgera, Granado pokaże na co go stać? W końcu Alex Barros mówił nam jakiś czas temu, że to obecnie najszybszy zawodnik z Brazylii.

Po zwolnieniu Jamesa Ellisona, w tym tygodniu brytyjski zespół PBM UK potwierdził także swoje plany na sezon 2013. Motocykla Aprilia w specyfikacji CRT dosiądzie spektakularny Kolumbijczyk, Yonny Hernandez, do którego dołączy Michael Laverty, starszy brat znanego z World Superbike Eugene’a. Laverty otrzyma jednak maszynę rozwijaną przez PBM razem z mało znaną, brytyjską firmą GPSM. Wygląda na to, że czeka go bardzo trudny sezon.

W MotoGP pozostało już tylko jedno wolne miejsce na sezon 2013. Wciąż nie jest jasne, kto dołączy do Danilo Petrucciego w zespole Ioda Racing. Faworytem wydaje się wracający do zdrowia po poważnej kontuzji kolana, Australijczyk Chris Vermeulen. Były mistrz świata Supersportów startował już w tym roku w MotoGP – zastępując Colina Edwardsa podczas Grand Prix Francji. Vermeulen dosiadał wówczas maszyny firmy Suter z silnikiem BMW. Z takiej właśnie konstrukcji korzystać będzie w przyszłym roku Ioda. Jeśli Chris wróci do MotoGP, podobnie jak Laverty’ego, czeka go długi sezon…

…Nas tymczasem czeka długa zima, zanim zawodnicy MotoGP i World Superbike oficjalne wrócą na tor. Za kulisami praca jednak wre, dlatego MotoRmania będzie o najnowszych ciekawostkach donosić regularnie. Kolejna porcja zimowych newsów za tydzień.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl