Zobacz, jak wygląda serwis motocykla Endurance zespołu LRP Poland

- Piotr Jędrzejak

„Nie ma czasu na pieszczenie motocykla. Tape, trytka, szybka akcja i wio na tor.”

Na pewno obiło się Wam o uszy, że Mistrzostwach Świata Endurance 2016, po raz pierwszy w historii, polski zespół wystartował w pełnym sezonie. Chłopaki z LRP Poland pierwszy rok jazdy potraktowali przede wszystkim szkoleniowo, ale i tak udało im się wywrzeć bardzo pozytywne wrażenie na rywalach, w tym również na zespołach fabrycznych.

Na sezon 2016 składały się cztery trudne i długie wyścigi: 24h Le Mans, 12 Horas de Portimao, Suzuka 8 Hours oraz 8-godzinny wyścig na Oschersleben. Pewnie wyobrażacie sobie, jak bardzo wymagająca jest taka jazda dla zawodników. A wiecie, że mechanicy przy tym również urabiają sobie ręce po same kolana?

LRP Poland BMW S1000RR po 8h Oschersleben (5)

Aby uświadomić Wam i nam, jak wiele pracy wymaga motocykl startujący w Endurance, napisał do nas Marcin Kosa z serwisu Kosamotocykle.pl (zerknijcie na jego FB). Marcin jest szefem mechaników LRP Poland, odpowiedzialnym za motocykle, za pracę zespołu oraz za wszystko, co dzieje się w boksie w czasie rundy. To właśnie Marcin zbudował i dba o motocykle BMW S1000RR, na których jeździ ekipa LRP Poland.

Ten sfatygowany, zniszczony, pełny obdarć, trytytek oraz powertape’a motocykl, to właśnie S1000RR po rundzie na Oschersleben, gdzie odbył się 8-godzinny wyścig. W czasie wyścigu motocykl pokonał 283 okrążenia, czyli 1037 kilometrów zużywając w tym czasie cztery przednie i osiem tylnych opon Pirelli. A do tego doliczyć trzeba również rozgrzewki oraz kwalifikacje…

LRP Poland BMW S1000RR po 8h Oschersleben (3)

Oglądając zdjęcia, które nadesłał nam Marcin, na usta cisnęło nam się kilka pytań. Zerknijcie na fotki i przeczytajcie, co o tym opowiadał Kosa.

MRM: Patrząc na motocykl po 8-godzinnym wyścigu, wygląda na to, że trytytki oraz powertape to rzeczy zupełnie niezbędne w padoku Endurance World Championship?

Marcin: Racja, jest to bardzo przydatne. Nie ma czasu na pieszczenie motocykla. Tape, trytka, szybka akcja i wio na tor.

LRP Poland BMW S1000RR po 8h Oschersleben (6)

MRM: Wiadomo, że rozwiązania tymczasowe są najbardziej trwałe. Ale te dekle silnika to chyba odrębna liga… Z czego zrobione są dekle i gmole, że się nie przetarły, a motocykl wciąż jeździł?

Marcin: Może się zdziwicie, ale to specjalne amelinium… które Też możecie mieć – to polski producent Womet-Tech.

LRP Poland BMW S1000RR po 8h Oschersleben (10)

MRM: Ile roboczogodzin zajmuje Wam serwis motocykla po rundzie Endurance?

Marcin: Po każdej rundzie motocykl jest budowany praktycznie od zera. Za każdym razem. Taki serwis, razem z późniejszym strojeniem zajmuje około 150 godzin.

LRP Poland BMW S1000RR po 8h Oschersleben (12)

MRM: Rozkładasz i składasz cały motocykl, więc jaki procent części nadaje się do kosza przy takiej operacji? Na zdjęciu widzimy, że oberwała również rama, jest mocno obita. 

Marcin: W tym przypadku, w następnych wyścigach użyjemy około 40% części z tego motocykla. A rama nadaje się jedynie do wymiany.

LRP Poland BMW S1000RR po 8h Oschersleben (13)

MRM: Cóż, zimowy serwis motocykla drogowego to przy tym pikuś. A jak przedstawia się sprawa eksploatacji – na ile starczają na przykład klocki hamulcowe albo zestaw napędowy?

Marcin: Zestaw klocków na przednią oś to koszt 3 000 złotych, a starczają bez problemu na… dwanaście godzin. W 24-godzinnym wyścigu wymieniamy całe zaciski hamulcowe, tak jest szybciej, przecież liczy się każda sekunda.

Czas pitstopu, w którym wymieniamy koła, zaciski i dolewamy 24 litry paliwa, zajmuje nam poniżej 40 sekund. W Le Mans osiągnęliśmy 3. najlepszy czas pitstopu. Wymieniając tylko koła i dolewając paliwo, czas to około 15 sekund.

Pytałeś też o zestaw napędowy – na każdy wyścig wrzucamy nowy, a mimo wszystko musi być wytrzymały. W zwykłych wyścigach stosuje się łańcuch o szerokości 520 na aluminiowych zębatkach. My w Endurance stosujemy szerszy łańcuch 525 i stalowe zębatki.

LRP Poland BMW S1000RR po 8h Oschersleben (11)

MRM: Na zdjęciach widzimy bajeranckie szybkozłączki na przewodach hamulcowych. Jakie jest ich zadanie?

Marcin: Przyspieszają wymianę zacisków. Nie musimy przejmować się odpowietrzaniem układu hamulcowego, te złączki oferują 100-procentową szczelność.

LRP Poland BMW S1000RR po 8h Oschersleben (9)

MRM: A zużycie silnika? Jak o niego dbacie w trakcie wielogodzinnych wyścigów?

Marcin: W żadnym wyścigu nie sprawdzaliśmy chociażby stanu oleju. Nawet w wyścigu 24-godzinnym! Silnik po 24h Le Mans, po przeglądzie, używamy jako silnik treningowy. Te jednostki są specjalnie składane, mają różną specyfikację w zależności od długości wyścigu.

LRP Poland BMW S1000RR po 8h Oschersleben (7)

MRM: W ten weekend odbędzie się finałowa runda WMMP, ale wiemy, że już teraz jako zespół LRP Poland powoli zaczynacie przygotowywać się do kolejnego sezonu Mistrzostw Świata Endurance 2017.

Marcin: Póki co nie zdradzę zbyt wielu szczegółów, ale tak jest. Jeżeli czytelnicy MotoRmanii mają ochotę, jako kosamotocykle.pl postaram się przygotować podobne fotorelacje z przygotowania motocykla do nowego sezonu oraz z serwisów pomiędzy rundami.

MRM: Co Wy na to? My jesteśmy zachwyceni! Macie jeszcze jakieś pytania do Marcina?

LRP Poland BMW S1000RR po 8h Oschersleben (8)

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl