Pierwsze Mistrzostwa Europy w Gymkhanie Motocyklowej – czekamy na maj 2015…

- Monika Pacyfka Tichy

Polacy w końcu oficjalnie potwierdzą, że są najlepsi! Czekaliśmy na to cztery lata!

Jak wszystko co najlepsze w motocyklach, gymkhanę wymyślili Japończycy. Powstała w Kraju Kwitnącej Ośki w latach 70. i zdobyła dużą popularność, będąc nie tylko sportem, ale też elementem szkolenia policji i innych służb. Mieszkańcy tej krainy, którzy rodzą się z kierą w Mistrz-Polski-2014-Smelka-fot-Pacyfkaręce, w śmiganiu slalomami i rotacjami po torze oznaczonym pachołkami nie mają sobie równych. Do Europy trafiła zaledwie kilka lat temu, ale jej dostępność dla amatorów i relatywnie niskie koszty spowodowały iż szybciej niż Paryż wywiesza białe flagi, w Polsce urosło liczne grono jej miłośników, wyznawców i apostołów. W latach 2011-2012 zawody ogólnopolskie organizowała i finansowała Honda Poland. W pierwszej imprezie wystartowało 26 uczestników. Od roku 2013 mistrzostwa pod nazwą Gymkhana GP prowadzi motoFUNdacja – działająca non-profit organizacja pozarządowa ze Szczecina. Frekwencja w liczbie 50-70 zawodników na każdej z pięciu edycji sprawia, iż jest to największa impreza gymkhanowa w Europie (czeskie i brytyjskie zawody gromadzą po około 30 rywalizujących).

Trasa konkursowa na zawodach Gymkhany jest zawsze inna, więc wyniki z różnych krajów trudno jest porównać. Trochę nam w tym pomaga konkurencja GP8, czyli figura mająca z góry określony kształt i wymiary. Dwunastometrową ósemkę w odległości 3m od startmety należy przejechać pięciokrotnie. Japończycy robią to w 25 sekund, ale dla białych ludzi to na razie nieosiągalny ideał. Rekord Polski – Miondir-GP8-Czechy-2013-fot-Pacyfkaoficjalny, zrobiony na zawodach, wynosi 28,98 sek (Dziki Krzysiek Dzikowski), zaś oficjalny rekord Czech – 29,8 sek (Miondir Jiři Schovanec). Na zawodach jednak zawsze jest trudniej – w treningu rekord życiowy Dzikiego wynosi 27,34 sek, czyli ponad półtorej sekundy lepiej. Jeszcze szybszy jest Mistrz Polski Smelka którego wynik 27,33 sek jest wg dostępnych źródeł najlepszym czasem GP8 zrobionym w Europie. Nieoficjalny, z treningu, rekord Wielkiej Brytanii to 29,67 (Neil Wallace-Tennant). Holenderski zawodnik na CBR1000RR zrobił czas 27,40, ale z trzema sekundami kary za niezmieszczenie się w kopercie mety.

Oczywiście wyników GP8 nie da się bezpośrednio przełożyć na wyniki w gymkhanie, która składa się z różnych elementów, nie występujących w ósemce. Mistrz Polski 2013 Beniamin Mucha, który pozamiatał rywali w minionym sezonie, nigdy nie był pierwszy w GP8 i na zawodach nie zszedł poniżej 30 sekund. Niemniej, jeśli on lub którykolwiek z zawodników polskiej czołówki pojechał na zawody Motoslalomu do Czech, zawsze objeżdżał gospodarzy. Beniamin dwukrotnie wygrywał Motoslalom, podobnie jak Oscar Kubicki. Z kolei Mistrz Czech 2013 Miondir i wicemistrz Maty Landa na GymkhanaGP we wrześniu w Szczecinie w klasie PRO znaleźli się na miejscu 4 i 7. Pomścił kolegów nieco Mišak, wygrywając w Motoslalom-09-2013-open-1-Beniamin-2-Miondir-3-Oscaramatorach, ale jest on zawodnikiem nr 4. Czeskiej Republiki, a rywalizował z riderami z drugiego tuzina polskiej stawki.

Tak więc Polacy mają opinię najlepszych w Europie, ale nikt tego nie sprawdził jeszcze oficjalnie. W końcu się to zmieni! 23-24.05.2015 w Lelystad, Holandia, spotkają się gymkhanerzy z całej Europy, by rywalizować w pierwszych Mistrzostwach Europy w tej dyscyplinie. Odpowiedzialnymi za to zamieszanie są Christine Karman z Moto Gymkhana Netherlands oraz Duncan McKillop, organizator zawodów w Zjednoczonym Królestwie. Impreza będzie dwudniowa, z pierwszym dniem poświęconym na treningi i GP8, ewentualnie inne znormalizowane figury. Jest też szansa że uda się zaprosić zawodników z Japonii, by pokazali swoje umiejętności Europejczykom. W drugim dniu odbędzie się konkurs główny wg. regulaminu japońskiej federacji JAGE. Inaczej niż w Polsce – a podobnie jak w Czechach – z dwóch przejazdów mierzonych o miejscu w klasyfikacji zadecyduje jeden, lepszy czas.

Limit miejsc wynosi 50 zawodników. Gwarantowane miejsce na liście startowej mają gymkhanerzy, którzy zajęli miejsca od 1. do 6. w klasyfikacjach narodowych, zaś pozostali będą przyjęci wg kolejności napływania zgłoszeń, do wyczerpania limitu miejsc. Dla jeźdźców z krajów, które nie miały jeszcze oficjalnych zawodów, będzie możliwość startu z dziką kartą. Obecność zapowiedzieli reprezentanci Polski, Czech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Ukrainy, Francji i Norwegii. Organizatorzy jeszcze nie mają w tej chwili ustalonych danych co do kosztów uczestnictwa oraz szczegółówMotoslalom-Czechy-2013-Pacyfka regulaminu i warunków dopuszczenia osób niepełnolenich do rywalizacji.

Informacje na temat zawodów oraz możliwość rejestracji znajdziecie na stronie motogymkhana.eu. Zapowiedź imprezy została entuzjastycznie przyjęta przez międzynarodową społeczność gymkhany i wszyscy zawodnicy czołówek poszczególnych krajów zapowiedzieli swoją obecność. Sponsorem wyjazdu na zawody dla Smelki Tomka Smeli, Mistrza Polski, jest MotoRmania! Jedyne medium branżowe w Polsce, które nieprzerwanie wspiera Gymkhanę od początku jej istnienia w naszym kraju.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl