Akumulator do motocykla lub skutera: rodzaje, jak wybrać? [poradnik]

- MotoRmania

Żelowy czy AGM? Z której strony jest lewy plus? Co oznaczają wartości A oraz Ah? 

informacja prasowa

Z radością i pewnością można przyznać, że wraz z rozpoczęciem wiosny, rozpoczął się także sezon motocyklowy. Wciąż trochę nieśmiało, bo poranki bywają chłodne, ale warunki do jazdy są zdecydowanie akceptowalne. No chyba, że motocykl nie odpali… Jednym z rozwiązań tej problematycznej sytuacji, którymi warto się zainteresować, jest wymiana akumulatora.

Czy mój akumulator jest sprawny?

Jeżeli po przekręceniu stacyjki motocykl ewidentnie nie ma prądu, inne usterki zostały już wyeliminowane (nawet niesławny regulator napięcia), warto przyjrzeć się baterii. Jeżeli nawet po podłączeniu prostownika, Twój akumulator nie chce się naładować, to z pewnością kwalifikuje się do wymiany. Jednak objawy nie zawsze są tak oczywiste – czasem akumulator „wstaje”, ale szybko się rozładowuje. Warto odwiedzić dobry sklep z akumulatorami lub wykwalifikowany serwis motocyklowy, gdzie za pomocą odpowiedniego miernika, specjalista zweryfikuje stan baterii.

Jak wybrać akumulator?

Gdy odwiedzasz sklep internetowy z akumulatorami, ich różnorodność przyprawia Cię o ból głowy? Rozbijmy to na czynniki pierwsze.

Rozmiar – najpierw warto określić, jaki rozmiar akumulatora pasuje do naszego motocykla czy skutera. Producenci w zdecydowanej większości ujednolicili nazewnictwo, dzięki czemu baterie o tych samych wymiarach zewnętrznych mają bardzo podobne nazwy, na przykład: YTX9. Często pierwsza litera nazwy akumulatora jest oznaczeniem producenta, a kolejne są charakterystyczne dla rozmiaru. Dlatego model MTX9 oraz YTX9 mają te same wymiary.

MTX9-BS
Akumulator o nazwie modelowej MTX9-BS(MF).

Strona plusa – lewy plus czy prawy plus? Producenci konstruują motocykle w różny sposób, a wiązka elektryczna wraz z klemami zakończona jest w konkretnym miejscu. Dlatego ważne, aby akumulator również miał odpowiednią konstrukcję – należy wybrać taki, który ma biegun dodatni po odpowiedniej stronie. Błahy szczegół, który może uniemożliwić montaż nowej baterii. Plus najczęściej oznaczany jest kolorem czerwonym.

A teraz z pozoru błaha podpowiedź: aby określić, która strona jest lewa, a która prawa, na akumulator należy spojrzeć od frontu. Zgodnie z grafiką obok.

L+ lub P+ to typowe oznaczenia strony plusowej.
L+ lub P+ to typowe oznaczenia strony plusowej.

Pojemność i prąd rozruchowy – te wartości często idą w parze z wymiarami zewnętrznymi akumulatora. Warto sprawdzić, jaką baterię zaleca producent motocykla. Zazwyczaj im większa pojemność skokowa silnika motocykla, tym bateria musi być mocniejsza. Można założyć silniejszy akumulator, ale nie zaleca się montować słabszych, niż proponuje producent. Nie można jednak przesadzić ze zbyt pojemną baterią, ponieważ wtedy alternator może nie poradzić sobie z doładowaniem, co skutkowało będzie skróceniem jego żywotności.

Wartość Ah, czyli Amperogodziny, oznaczają pojemność akumulatora. Wartość A, czyli Ampery określają prąd rozruchowy, czyli ilość energii, jaką akumulator może oddać w chwili odpalania silnika. Większe pojemności silników wymagają większego prądu rozruchowego.

Akumulator 12-woltowy, o pojemności 12 Amperogodzin.
Akumulator 12-woltowy, o pojemności 12 Amperogodzin.

Napięcie – jest to ilość woltów, które płyną w instalacji elektrycznej naszego motocykla. Śmierć kliniczna akumulatora następuje zwykle przy napięciu 10,8 V. Najczęściej stosowane są akumulatory 12V, jednak starsze motocykle pracowały jeszcze na 6 woltach. Mając maszynę nieco bardziej oldschoolową, warto więc upewnić się, czy nie potrzebujemy mniejszego napięcia.

Rodzaje

Akumulator kwasowo-ołowiowy

Jest to najstarszy z wymienionych tu typów akumulatorów. Jego niewątpliwą zaletą jest niska cena i duża dostępność w sklepach motocyklowych. Tego typu akumulatory posiadają płynny elektrolit, który samemu trzeba uzupełnić. Daje to pewność, że w akumulatorze, który stał na półce przez dłuższy czas nie wyparował elektrolit. Niestety po zalaniu należy pamiętać o regularnym kontrolowaniu poziomu elektrolitu. Ten typ powinien być zamontowany zawsze w pozycji pionowej. Najczęściej znajduje zastosowanie w starych motocyklach, gdzie zapotrzebowanie na prąd nie jest duże.

Elektrolit w oddzielnym pojemniku, do zalania.
Elektrolit w oddzielnym pojemniku, do zalania.

AGM (Absorbtive Glass Mat)

Kiedy motocykl jest bardziej naszpikowany elektroniką, warto zainwestować w nieco droższe rozwiązanie. Akumulatory AGM są wykonane w nowszej technologii dlatego charakteryzują się dłuższą żywotnością i mocniejszymi parametrami. W ich wnętrzu znajdują się maty z włókna szklanego, ułożone pomiędzy płytami dodatnimi i ujemnymi, które zalane są elektrolitem.

Jeżeli jest to akumulator, który został już zalany fabrycznie, można go umieścić w motocyklu pod dowolnym kątem. Natomiast na rynku znaleźć można również AGMy, które należy zalać samemu, wtedy kąt przechyłu takiego akumulatora nie powinien przekraczać 45°, aby nie dopuścić do rozlania się elektrolitu.

Ich zaletą jest przede wszystkim odporność na wstrząsy oraz wysoka wartość prądu rozruchowego.

Typ AGM.
Typ AGM.

Żelowy (GEL)

Nazwa „żelowy” nie wzięła się od konsystencji elektrolitu, ale od dodatku jaki jest dodawany do kwasu – krzemionka. Powoduje on, że uzyskana konsystencja jest gęstsza, dzięki czemu może on pracować nawet pod kątem 90°. Tego typu akumulatory są odporne na większe wyładowania i mogą pracować pod większym obciążeniem, tak jak AGM.

Polecane są do motocykli w których zapotrzebowanie na energię jest ogromne – nawigacja, podgrzewane manetki i mnóstwo innych nowoczesnych „prądożernych” gadżetów.

Akumulator żelowy.
Akumulator żelowy.

Litowo-jonowy (Lithium)

najdroższe w całej stawce. Nie bez powodu. Ich ultra lekka konstrukcja jest z powodzeniem stosowana w motocyklach, w których każdy dodatkowy kilogram ma znaczenie. Tego typu akumulatory potrafią być nawet o 80% lżejsze od akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Nie ma w nich kwasu, dlatego można je montować w dowolnej pozycji. Producenci tego typu akumulatorów gwarantują bardzo długą żywotność oraz samorozładowywanie na minimalnym poziomie. W razie potrzeby ładują się bardzo szybko, jednak nie należy zapominać o tym, że aby żywotność akumulatora się nie zmniejszyła, należy używać specjalnie przystosowanych do tego celu ładowarek.

Ekran wyświetlający aktualne napięcie czy dni od instalacji, wraz z alarmem.
Ekran wyświetlający aktualne napięcie czy dni od instalacji, wraz z alarmem.

Funkcje dodatkowe – akumulatory potrafią być wyposażone w ekran LCD. Wyświetlają się na nim podstawowe informacje, jak liczba dni od instalacji, czy napięcie. Akumulator posiada czasem także wbudowany alarm, który ma informować właściciela, że napięcie jest niepokojąco niskie.

Gdzie kupić?

Jedne z ciekawszych propozycji zapewnia Moretti Parts. W ofercie znajdują się akumulatory klasyczne oraz AGM, w szerokiej gamie rozmiarów oraz pojemności. Niektóre modele mają także wyświetlacz oraz alarm. Można je znaleźć w sklepach motocyklowych, a także na Allegro.

Pamiętaj żeby kupując nowy akumulator zabrać ze sobą stary, zużyty unikniesz w ten sposób kaucji.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl