Unia Europejska porzuca obowiązkowe badania techniczne dla motocykli i skuterów

- Piotr Jędrzejak

W dość zaskakującym ruchu, Rada Unii Europejskiej porzuca pomysł!

Unia Europejska już dwa lata temu rozprzestrzeniła nad motocyklistami przerażające widmo zmian w badaniach technicznych. Po pierwsze miały być one obowiązkowe (co wcale nie jest normą w wielu krajach), po drugie miały stać się bardziej rygorystyczne (co miało docelowo wykluczyć wszelkie modyfikacje), a po trzecie (w efekcie) miały być znacznie droższe. Kilka dni temu, 3. grudnia reprezentanci Rady UE zdecydowali o wykreśleniu motocykli i skuterów z nowej dyrektywy o badaniach technicznych.

Kwestia ta została jednak wpisana do szkiców, a Rada planuje zająć się nią za 5 lat. Na podstawie przeprowadzonych badań, radni doszli do wniosku, że nie ma potrzeby wprowadzania nowych badań teraz.

Szef FIM, Stéphane Desprez następująco skomentował sytuację: „To zagadnienie było kontrowersyjne już od wielu lat. Niektórzy motocykliści są przyzwyczajeni do badań technicznych, jako że są one częścią prawa w niektórych krajach już od wielu lat. Inni nie mają takiej tradycji. Dalszą komplikacją jest fakt, że wielu entuzjastów posiada więcej niż jeden motocykl lub skuter. Jeżeli przeglądy byłby drogie, a wszystkie jednoślady miałby być używane na drogach, stałoby się to poważanym wydatkiem w skali roku.

Badania przeprowadzone przez jeden z instytutów, których wynikiem sugerowano się przy wprowadzaniu powyższej dyrektywy, zostały zaprzeczone przez inne badania, które brały pod uwagę liczbę wypadków spowodowanych niesprawnością techniczną. To tłumaczy, dlaczego wnioski z tych pierwszych zostały osłabione w trakcie dyskusji wśród członków Rady UE. Jeżeli i gdy pomysł ten będzie brany pod uwagę po raz drugi za pięć lat, będzie potrzebne znacznie dokładniejsze jego przebadanie.”

Krótko mówiąc, Unia Europejska w najbliższym czasie nie wprowadzi szalonych restrykcji dotyczących stanu technicznego jednośladów. Porzucenie wprowadzanie obowiązkowych badań technicznych przez Unię Europejską nie wpływa jednak w żadnym stopniu na podobne prawa panujące już w poszczególnych krajach. Dobrym przykładem jest Polska – niezależnie od niedawnej decyzji UE, u nas wciąż obowiązkowe pozostają badania techniczne motocykli oraz motorowerów.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl