Układ cylindrów, kolejność zapłonów – jak to wpływa na brzmienie silnika?

- Piotr Jędrzejak

Rzędówka czy „fałka”? V2 czy V4? A może rzędowa trójka lub rzędówka crossplane? Mamy dla Was świetną prezentację ukazującą różnice!

O ile w przemyśle samochodowym zdecydowana większość pojazdów brzmi identycznie, to wśród motocykli jest trochę inaczej. Zresztą sami przyznacie, że nawet w małej grupie znajomych jedni wolą typową rzędówkę z Japonii, a inni preferują mocny dźwięk V2 od Ducati. No i na pewno przyznacie, że organizowaliście bezpośrednie porównania silników na parkingu czy zlocie, prawda?

Niestety w porównywaniu silników motocykli jest też sporo zmiennych, jak na przykład różne układy wydechowe, czy różne pojemności. Jak w takim razie określić, która konfiguracja układu cylindów i kolejności zapłonów jest najfajniejsza?

Na szczęście, dzięki takim ludziom jak użytkownik wtfisredditFU z Reddita świat staje się lepszym miejscem. To właśnie jemu należy się cały szacun, za stworzenie tego porównania. Dudley, bo tak właściwie nazywa się ten gość, przeanalizował pracę najpopularniejszych silników i odwzorował je w „sterylnych” warunkach, za pomocą programu do edycji muzyki i dźwięku werbla.

Posłuchajcie więc, jak układa się i jak brzmi kolejność zapłonów w najpopularniejszych silnikach, odtworzona za pomocą dźwięku werbla. Dla ujednolicenia próby, wszystkie z nich są odpowiednie dla prędkości obrotowej 800 obr/min, z „przegazówkami” do 1600 obr/min.

Kolejność odtwarzanych silników to:
– rzędowa dwójka, wał 180° (np. Kawasaki Ninja 250)
– V-Twin 90° (większość Ducati)
– V-Twin 45° (większość Harley-Davidsonów)
– Rzędowa czwórka „płaskim” wałem (sportowe 600 i 1000)
– V4 / rzędowa czwórka z wałem „crosspalne” (np. Honda VFR800 / Yamaha R1 2009)
– Rzędowa trójka (np. Triumph)
– 2-cylindrowy boxer  / rzędowa dwójka z wałem 360° (np. BMW R1200 / Triumph Bonnevile)

Poniżej macie dokładnie to samo zestawienie, ale prędkość silników została spowolniona do 300 obr/min, co jeszcze lepiej pokazuje różnice. Kliknijcie play.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl