Rzędówka czy „fałka”? V2 czy V4? A może rzędowa trójka lub rzędówka crossplane? Mamy dla Was świetną prezentację ukazującą różnice!

O ile w przemyśle samochodowym zdecydowana większość pojazdów brzmi identycznie, to wśród motocykli jest trochę inaczej. Zresztą sami przyznacie, że nawet w małej grupie znajomych jedni wolą typową rzędówkę z Japonii, a inni preferują mocny dźwięk V2 od Ducati. No i na pewno przyznacie, że organizowaliście bezpośrednie porównania silników na parkingu czy zlocie, prawda?

Niestety w porównywaniu silników motocykli jest też sporo zmiennych, jak na przykład różne układy wydechowe, czy różne pojemności. Jak w takim razie określić, która konfiguracja układu cylindów i kolejności zapłonów jest najfajniejsza?

Na szczęście, dzięki takim ludziom jak użytkownik wtfisredditFU z Reddita świat staje się lepszym miejscem. To właśnie jemu należy się cały szacun, za stworzenie tego porównania. Dudley, bo tak właściwie nazywa się ten gość, przeanalizował pracę najpopularniejszych silników i odwzorował je w „sterylnych” warunkach, za pomocą programu do edycji muzyki i dźwięku werbla.

Posłuchajcie więc, jak układa się i jak brzmi kolejność zapłonów w najpopularniejszych silnikach, odtworzona za pomocą dźwięku werbla. Dla ujednolicenia próby, wszystkie z nich są odpowiednie dla prędkości obrotowej 800 obr/min, z „przegazówkami” do 1600 obr/min.

Kolejność odtwarzanych silników to:
– rzędowa dwójka, wał 180° (np. Kawasaki Ninja 250)
– V-Twin 90° (większość Ducati)
– V-Twin 45° (większość Harley-Davidsonów)
– Rzędowa czwórka „płaskim” wałem (sportowe 600 i 1000)
– V4 / rzędowa czwórka z wałem „crosspalne” (np. Honda VFR800 / Yamaha R1 2009)
– Rzędowa trójka (np. Triumph)
– 2-cylindrowy boxer  / rzędowa dwójka z wałem 360° (np. BMW R1200 / Triumph Bonnevile)

Poniżej macie dokładnie to samo zestawienie, ale prędkość silników została spowolniona do 300 obr/min, co jeszcze lepiej pokazuje różnice. Kliknijcie play.