Sąd w Niemczech: odcinkowy pomiar prędkości jest nielegalny

- Piotr Jędrzejak

Nie ma podstawy prawnej, aby system rejestrował tablice wszystkich przejeżdżających pojazdów. Jest to niezgodne z konstytucją.

W połowie stycznia w Niemczech ruszył pilotażowy program odcinkowego pomiaru prędkości. Radary ustawiono na drodze B6 w Laatzen pod Hanowerem. Po testach, jeżeli okazałby się pomyślne, odcinkowe pomiary prędkości miały zacząć pojawiać się na terenie całego kraju. Na testowym odcinku obowiązywało ograniczenie 100 km/h i do tej pory system radarów złapał 141 zbyt szybkich kierowców.

W miniony wtorek jednak przyszłość odcinkowego pomiaru prędkości została ściśle określona. Sąd Administracyjny w Hanowerze nakazał natychmiastowo wyłączyć system. Sędziowe uznali, że pomiary są niezgodne z niemieckim prawem, ponieważ system rejestruje tablice wszystkich przejeżdżających pojazdów – a nie tylko tych, które przekraczają prędkość. Taki sposób kontroli jest niezgodny z konstytucją.

Jeżeli więc Niemcy nie zmienią podstawy prawnej do stosowania odcinkowego pomiaru prędkości, odcinkowy pomiar prędkości nie wróci na niemieckie drogi.

Tymczasem w Polsce skuteczność odcinkowego pomiaru prędkości jest wciąż nieznana. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nie kwapi się do opublikowania statystyk dotyczących bezpieczeństwa, a więc Najwyższa Izba Kontroli zapowiedziała, że przyjrzy się systemowi. Raport z kontroli miał pojawić się do końca II kwartału 2019 roku. Wśród wątpliwości jest fakt, ze polskie prawo nie operuje pojęciem „średniej” prędkości, a akt przekroczenia prędkości musi mieć konkretne miejsce i czas.

Niedługo po opublikowaniu zapowiedzi kontroli NIK, okazało się że Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowych znaków dla odcinkowego pomiaru prędkości.

Czy wyrok niemieckiego sądu będzie miał wpływ na odcinkowe pomiary prędkości w Polsce oraz innych krajach? Mamy nadzieję, że podstawy prawne funkcjonowania tego typu systemów będą ściśle weryfikowane.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl