Indie ustanawiają nową, maksymalną wagę kasku: 1200 gramów

- Piotr Jędrzejak

Niestety, ale większość kasków popularnych w Europie nie spełni wymogów indyjskich…

Kaski motocyklowe (ale także przemysłowe i inne) w Indiach muszą spełniać normę bezpieczeństwa ISI. Do tej pory prawo wymagało, aby kask motocyklowy ISI ważył maksymalnie 1500 gramów, jednak w praktyce przepis ten był martwy. Biuro ds. Indyjskich Standardów (Bureau of Indian Standards – BIS) wprowadziło własnie nową ustawę dotyczącą kasków motocyklowych. Celem jest poprawienie bezpieczeństwa motocyklistów.

Wśród zapisów znalazły się nowe, zdecydowanie bardziej wymagające normy dotyczące crash-testów oraz zapięć. Kaski mają być również bardziej przewiewne. Nie jest jednak jasne, czy nowe normy jakkolwiek korespondują z popularnymi na świecie standardami DOT, ECE, SNELL, czy Sharp. Nowelizacja wprowadza także motocyklową kategorię normy ISI, aby motocykliści nie mieli możliwości omijania prawa, użytkując przemysłowe kaski ISI. Ustawa wchodzi w życie 15 stycznia 2019 r. i od tego czasu produkcja i sprzedaż motocyklowych kasków niezgodnych z ISI będzie w Indiach nielegalna.

Oficjalnie obniżenie maksymalnej masy kasku do 1,2 kg ma przekonać większą liczbę motocyklistów do użytkowania kasków, które przecież staną się lekkie, a więc nie będą przeszkadzały. Również oficjalnie mówi się, że obniżenie masy nie wpłynie negatywnie na poziom bezpieczeństwa.

HJC RPHA 90 z otwieraną szczęką - 1512 gramów.

HJC RPHA 90 z otwieraną szczęką – 1512 gramów.

Szybki rzut oka na kaski popularne w Europie czy USA sugeruje, że sytuacja ze stosunkiem wagi-do-bezpieczeństwa kasków ma się jednak trochę inaczej (lub mamy tu do czynienia z globalnym spiskiem producentów kasków przeciwko karkom motocyklistów). Zerknijcie na tabelę wagi 272 kasków integralnych. Jedynie modele offroadowe, niektóre kaski otwarte oraz czasami integrale zbudowane z carbonu schodzą poniżej 1200 gramów wagi. Sportowy, wyjątkowo lekki HJC RPHA-11 w rozm. L waży 1315 gramów. Topowy, sportowy Arai RX-7V to 1560 g. Wyścigowy, carbonowy(!) AGV Pista GP R w najmniejszej skorupie waży 1350 gramów. Szczękowy HJC RPHA90 w rozmiarze L waży 1512 g.

Jeżeli więc planujecie wycieczkę motocyklową po Indiach, raczej nie zabierajcie własnego kasku integralnego. Istnieje ryzyko, że w razie kontroli kask zostanie skonfiskowany, a Wy skończycie podróż z mandatem.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl