Öhlins stanie się częścią dużego przedsiębiorstwa motoryzacyjnego, co ma umocnić pozycję lidera wśród zawieszeń.

Tenneco jest amerykańskim przedsiębiorstwem motoryzacyjnym. Specjalizuje się w produkcji układów kontroli emisji spalin oraz systemów kontroli jazdy. Produkuje wiele komponentów samochodowych, pod wieloma markami, zarówno do montażu fabrycznego, jak i akcesoryjnego.

Firmę Öhlins powinniście dobrze znać. W 1976 roku temu w Szwecji założył ją Kenth Öhlin, a dziś jest wiodącym producentem zawieszeń motocyklowych, w tym zawieszeń pół-aktywnych oraz sterowanych elektronicznie.

Tenneco ogłosiło, że pomiędzy obiema firmami podpisana została umowa intencyjna, według której amerykański gigant zakupi szwedzkiego producenta za 160 milionów dolarów. Tenneco posiadało będzie pakiet kontrolny w Öhlins Racing A.B., a pakiet mniejszościowy wciąż pozostanie w rękach założyciela Kentha Öhlina. Pozostanie on też na czele firmy, zapewniając ciągłość rozwoju ze strategicznego i technologicznego punktu widzenia.

Co ciekawe, Tenneco już posiadało kiedyś producenta zawieszeń, firmę Marzocchi. Niestety nie udało się jej uratować i musiała zostać zamknięta w 2015 roku. Prawa do Marzocchi zostały następnie w 2016 roku sprzedane do włoskiego producenta motoryzacyjnego, VRM Italy.

Kupując Öhlinsa, firma Tenneco ma na celu stać się liderem w tej gałęzi przemysłu. Amerykańska firma najbardziej zainteresowana jest strefą technologiczną, w której Öhlins stał się wiodącym innowatorem – głównie pod względem elektronicznego zawieszenia pół-aktywnego. Firmy współpracują już od 20 lat, rozwijając, produkując i sprzedając zawory CES (Continuously Controlled Electronic Suspension Valve) używane w zawieszeniach samochodowych.

Jak powiedział Brian Kesseler, współ-CEO w Tenneco:
„Zespół technologiczny Öhlins pozwoli nam szybko rozwinąć ofertę produktów dla obecnych i przyszłych klientów, a także pozwoli zdobyć nam większą część biznesu na rynkach rozwijających się pod względem mobilności. Jestem zaszczycony, mogąc przywitać zespół Öhlins jako część naszej firmy.”

160 milionów dolarów to według niektórych duża kwota „premium” za wykupienie Öhlinsa. W ciągu ostatnich 12 miesięcy dochód Öhlinsa wyniósł 130 milionów dolarów, co zazwyczaj jest wyznacznikiem ceny sprzedaży. W przemyśle produkcyjnym zazwyczaj stosuje się mnożnik x0,9, tymczasem w tym przypadku mnożnik wyniósł x1,2. Tak duża różnica może wskazywać na to, że jako lider zawieszeń motocyklowych, Öhlins się ceni. Przekonamy się, jaka przyszłość czeka Öhlinsa jako część giganta motoryzacyjnego, ale nie wydaje nam się, aby komukolwiek zależało na utracie pozycji lidera – wręcz przeciwnie.