Crighton Racing CR700P na torze – diabelski motocykl z silnikiem Wankla!

- Piotr Jędrzejak

„It’s fucking quick!” Waży zaledwie 136 kg, ma 700 cm3 i rozwija 200 koni mechanicznych!

Silniki z tłokiem obrotowym, znane szerzej jako silniki Wankla (Feliks Wankel opatentował najpopularniejszą i najbardziej sprawną wersję takiej jednostki) nie są zbyt popularne w sporcie, a tym bardziej w motocyklach. Silnik Wankla ma nieduże gabaryty, niską wagę i pracuje spokojnie. Przy tym jest nieporównywalnie bardziej efektywny (w stosunku pojemności do mocy), niż tradycyjne jednostki. Niestety jego poważnymi wadami są wysoka konsumpcja paliwa oraz problemy z uszczelnieniem. Na bajeranckiej grafice obok widzicie, jak pracuje taki silnik.

Nie ma jednak tego złego. Brytyjska ekipa Crighton Racing postanowiła przywrócić moc silnika Wankla na torze i tak powstał motocykl CR700P. Ma aluminiową ramę, zawieszenia Bitubo, przednie zaciski Brembo i 22-litrowy zbiornik paliwa. To jednak, co cieszy nas najbardziej, to właśnie silnik z tłokiem obrotowym, a w zasadzie z dwoma tłokami, o łącznej pojemności skokowej 700 cm3.

Cała konstrukcja waży na sucho drastyczne 136 kilogramów! Gdyby tego było mało, to „obrotowa siedemsetka” rozwija demoniczną moc 200 KM i moment obrotowy 136 Nm! Wow! Na tym sprzęcie przejechał się Jamie Whitham, były profesjonalny zawodnik. Po zjechaniu z toru powiedział: „It’s fucking quick!”. Biorąc pod uwagę to, co działo się na prostej startowej, nie dziwimy się jego entuzjazmowi ani trochę. Zobaczcie pierwszy film. Kolejne podobno już niebawem.

Aha, zapomnieliśmy wspomnieć o najlepszej, wyrzucającej z kapci zalecie silnika Wankla. Posłuchajcie, jak b(g)rzmi…

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl