Rajd Dakar 2014 – polska prezentacja i kilka szczegółów

- Piotr Jędrzejak

Czy Tadek Błażusiak pojedzie w Dakarze? Jak będą wyglądały etapy w najbliższej edycji Rajdu Dakar?

Od 35 lat duch przygody przyciąga jak magnes uczestników Rajdu Dakar, a za kilka miesięcy, jak zawsze w styczniu, ponad 700 uczestników Rajdu Dakar wyruszy w niezwykłą podróż po bezdrożach kontynentu południowoamerykańskiego. Dziś jednak, w warszawskim Centrum Olimpijskim PKOL odbyła się polska prezentacja Rajdu Dakar 2014!

Nasz kraj może czuć się tym faktem wyróżniony, jako że jesteśmy w gronie zaledwie dziewięciu państw, w których taka konferencja została zorganizowana. Zresztą Dyrektor ds. Zawodników Xavier Gavory wyraźnie podkreślił, że Polska jest dla organizatorów ważnym partnerem. W naszym kraju świadomość i znajomość Rajdu stale rośnie, ostatnio zawiązana została reprezentacja Poland National Team, a wśród zgłoszeń widać coraz więcej Polaków. Rośnie też wsparcie i obecność Rajdu w ogólnodostępnych mediach, jak TVP, TVN i Polsat. Jak podkreślił Gavory, jednym z czynników działających na popularyzację Dakaru w Polsce jest… obecność Adama Małysza!

Jak pewnie też wiecie, do Poland National Team dołączył niedawno Tadek Błażusiak, mistrz motocyklowy, który niestety wciąż bardziej znany jest w USA, niż w ojczyźnie. W ostatnim czasie Tadek kilka razy wspomniał, że Rajd Dakar zdecydowanie jest imprezą, w której chciałby uczestniczyć. W dzisiejszej, kuluarowej rozmowie z Rafałem Sonikiem, założycielem Poland National Team oraz zdobywcą 3. miejsca wśród quadów w edycji 2013 dowiedzieliśmy się, że Tadek jeszcze sam nie może się zdecydować. Zawody Endurocross w USA są dla niego bardzo ważne, ale namawiania na Dakar wciąż trwają. Jak podsumował SuperSonik, jest naprawdę duża szansa, że Tadek pojedzie w Rajdzie już w edycji 2014! Jeżeli to jednak się nie uda, rok 2015 jest praktycznie pewnikiem.

Kolejną nowością w najbliższej edycji Rajdu Dakar jest „przebranżowienie się” Marka Dąbrowskiego i Jacka Czachora. Jak zdradził dziś Marek, jednym z najważniejszych momentów w jego życiu był ten, gdy kilkanaście lat temu odebrał telefon od Jacka, który powiedział: „Cześć, pojedziesz ze mną na Dakar?”. Teraz ta dwójka nie porzuca Rajdu, a jedynie przesiada się z dwóch, na cztery koła. Chłopakom będzie trochę brakowało swobody, jaka jest na motocyklu, ale za to plan jest ambitny – chcą ukończyć Rajd Dakar jako najlepsi debiutanci w historii polskich załóg samochodowych.

Co do organizacji samego Rajdu Dakar, jedną z nowości jest obecność Boliwii – jest to już 28. państwo, które znalazło się na trasie Dakaru w trakcie całej jego historii. Do Boliwii wjadą jednak tylko motocykliści i to podczas etapu długodystansowego – pozwoli to na przetestowanie nowej organizacji rajdu, a tym samym otworzy nowe możliwości. Aby ułatwić logistykę i obieranie strategii zespołom, organizatorzy wprowadzili zmiany dotyczące długości etapów. Dla podkreślenia fizycznych i strategicznych aspektów rajdu, stanowiących esencję rywalizacji off-roadowej, Dakar będzie miał dłuższe odcinki specjalne, a jednocześnie krótsze sekcje dojazdowe.

Zobaczcie najlepsze momenty z Rajdu Dakar 2013:

Podstawowe dane minionego Rajdu Dakar 2013:
745 uczestników, 53 narodowości
4,6 milionów widzów na trasie
373 miliony dolarów korzyści ekonomicznych (wyłączając Chile)
1 200 godzin transmisji telewizyjnych, miliard widzów

Dakar 2014 – najważniejsze daty:
Otwarcie zgłoszeń: 15 maja
Zamknięcie zgłoszeń w kategorii motocykli: 7 lipca
Dzień treningowy zawodników z Europy (Paryż): 11 października
Zamknięcie zgłoszeń: 1 listopada
Dzień treningowy zawodników z południowej Ameryki (Buenos Aires): 9 listopada
Wysyłka pojazdów z Europy: koniec listopada
Odbiór pojazdów w Argentynie: 31 grudnia 2013 do 2 stycznia 2014
Kontrola techniczna w Rosario: 2 do 4 stycznia 2014
Ceremonia startu: 4 stycznia 2014
DAKAR: 5 do 18 stycznia
Dzień odpoczynku: 11 stycznia w Salta (Argentyna)

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl