YZF-R3 i R3 – Yamaha zastrzega nazwę motocykla sportowego!

- Piotr Jędrzejak

Czy to oznacza, że w końcu zobaczymy tak długo wyczekiwanego, trzycylindrowego sporta? Chyba nie…

Gdy na targach Intermot w 2012 roku Yamaha zaprezentowała prototyp silnika trzycylindrowego, świat od razu rozpoczął domysły na temat rewolucyjnych R6 i R1 z trzema cylindrami. Gdyby tego było mało, Japończycy podobno debatowali z zarządem WSBK, aby w Superbikach stworzyć nowy przepis właśnie dla takich jednostek – adekwatnie do Triumphów w Supersportach.

Zamiast typowego sporta, w czerwcu 2013 Yamaha pochwaliła się MT-09. Japończycy wprawdzie ochrzcili go „nową definicją motocykla sportowego”, ale my wiemy, że to bardziej połączenie nakeda i supermoto, niż prawdziwy sport. MT-09 to świetny sprzęt, ale świat dalej czeka na trzycylindrową odmianę sześćsetki i litra.

Gdy kilka dni temu Yamaha zastrzegła YZF-R3 oraz R3 jako znaki towarowe na rynki Europy i USA, nadzieje na rewolucyjny sprzęt sportowy znowu się rozbudziły! No ale niestety…

Spójrzmy na zasadę nazewnictwa serii YZF: R1 = 1000, R6 = 600, R25 = 250, R15 = 150, R125 = 125. Krótko mówiąc, Yamaha ucina zera, a więc nowa YZF-R3 będzie… 300-tką!

Gdyby ten argument wciąż Was do końca nie przekonywał, to przypominamy model YZF-R25. Został zaprezentowany całkiem niedawno, w listopadzie 2013, jako Concept. R25 będzie małą, sportową, dwucylindrową 250-tką, stanowiącą konkurencję dla Ninjy 300 oraz CBR300R. Co jednak ma R25 do R3? Według nas bardzo wiele. R25 zaprezentowana została w Tokio, a japońskie przepisy określają kilka kategorii prawka na motocykl. Jedna z nich ograniczona jest pojemnością 250 cm3. Z tego powodu nowe Kawasaki Ninja 300 w Japonii funkcjonuje jako Ninja 250. Dokładnie tak samo jest z nową CBR300R, która w Japonii jest 250-tką. Podobna przyszłość czeka pewnie i Yamahę.

Podsumowując te przydługie analizy, zastrzeżenie YZF-R3 i R3 oznacza nic innego, jak coraz bliższą premierę małej, klasycznej, sportowej trzysetki, której przecież Yamasze tak długo brakowało w ofercie. Kiedy to nastąpi dokładnie, nie wiemy. Ale za to możecie sobie przypomnieć, czym dokładnie będzie R3 i jak wygląda na tym sprzęcie Valentino Rossi!

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl