Yamaha YZF-R125 2019: zupełnie nowa konstrukcja i zmienne fazy rozrządu

- Piotr Jędrzejak

Yamaha YZF-R125 od dnia swojej premiery jest bez wątpienia jednym z najbardziej skutecznych i najciekawszych motocykli sportowych klasy 125. Teraz Japończycy weszli na kolejny poziom!

Nowiutka R125 została przekonstruowana pod każdym względem, ale zacznijmy od tego jak wygląda. Świetnie nawiązuje do swoich większych kuzynów z serii YZF-R i przyznajemy, że wygląda po prostu świetnie. Jeżeli się nie zgadzacie, to i tak my wiemy swoje. A widzieliście te wycięcia w górnej półce kierownicy, wzorem R1M?

Silnik został przekonstruowany od nowa, a najważniejsze zmiany ukrywają się na górze. Rozrząd to konstrukcja VVA – Variable Valve Actuation, czyli po prostu zmienne fazy rozrządu. System optymalizuje pozycję zaworów dolotowych i wylotowych. Cel praktyczny to poprawienie skuteczności w środkowym zakresie obrotów, bez poświęcania mocy maksymalnej pod koniec obrotomierza.

Yamaha YZF-R125 2019 (17)

Zupełnie nowa głowica (4-zaworowa) posiada większe, ale krótsze zawory, a sama komora spalania jest niższa i szersza. Według Yamahy poprawia to efektywność spalania mieszanki, czyli daje większy wybuch z mniejszej ilości paliwa. Dostarczane jest ono przez nowy, przeprojektowany układ zasilania oraz przez większą przepustnicę. Poprawiono efektywność chłodzenia, dzięki czemu można było użyć mniejszej chłodnicy. Sprzęgło to konstrukcja asystująco-uślizgująca, co pozwala na jeszcze większą chuligankę. Silnik osiąga teraz pełne 15 KM przy 9,000 obr/min oraz 12.4Nm przy 8,000 obr/min.

Yamaha YZF-R125 2019 (8)

W podwoziu ukrywa się nowa rama typu Deltabox o nowej geometrii. Yamaha twierdzi, że daje więcej stabilności i kontroli, bez poświęcania sportowego charakteru. Za to wahacz jest teraz krótszy, a tylna opona zamiast 130, ma 140 mm szerokości. Podobno kanapa posiada lepsze wypełnienie, a kierownica jest bardziej płaska i rozciągnięta na boki. Zbiornik mieści 11,5 litra paliwa, co przy teoretycznym spalaniu 2,13l/100km generuje akceptowalny zasięg. R125 waży 142 kg z pełnym zbiornikiem.

Yamaha YZF-R125 2019 (23)

Zegary to przyjemnie wyglądający ekran LCD. Szkoda, że nie ma możliwości połączenia się ze smartfonem – wtedy nastoletnia grupa docelowa by zwariowała.

R125 pojawi się w salonach na początku 2019 roku, a dostępne kolory to niebieski Yamaha Blue, czarny Tech Black oraz biały Competition White.

Yamaha YZF-R125 2019 (4)

Dane techniczne Yamaha YZF-R125 2019:

dane techniczne yamaha yzf-r125

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl