Yamaha YZ250F i YZ450F 2016: nowe modele!

- MotoRmania

Sprawdźcie obszerny opis, co kryją w sobie dwa nowe modele crossowe od Yamahy.

informacja prasowa

Wprowadzone jako nowość na sezon 2014, rewolucyjne motocykle YZ250F i YZ450F wywarły znaczący i długotrwały wpływ na scenę motocrossu w wymiarach lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Za sprawą odwróconej głowicy cylindrów z przednim dolotem powietrza, te awangardowe maszyny off-roadowe wyniosły konstrukcję motocykli crossowych na całkowicie nowy poziom.

Fabryczni kierowcy Yamahy udowodnili wyższość osiągów nowej generacji motocykli YZ zarówno w mistrzostwach MXGP i MX2, jak i w amerykańskiej lidze AMA 250 Pro Motocross, debiutujących w obecnym sezonie wyścigowym. Sukcesy w zawodach Grand Prix i AMA potwierdzają wiodącą pozycję Yamahy w motorcrossie, a zdobyte doświadczenia posłużyły producentowi do wprowadzenia niezbędnych zmian w modelach na rok 2016.

WR250F MY 2016

WR250F z roku modelowego 2015 zdobył już należną renomę na poziomie EWC i jest gotów do przywrócenia marce Yamaha pozycji lidera w brutalnym i wymagającym świecie enduro. Inspirowany nową generacją YZ250F i wyposażony w specjalnej konstrukcji silnik oraz nastawy podwozia, WR250F MY 2016 wyróżnia się nowymi, lakierowanymi na czarno obręczami kół i nowymi akcentami graficznymi.

Yamaha WR250F 2016

WR250F 2016

YZ450F MY 2016: z myślą o przyszłości

W okresie dwóch lat, od radykalnego redesignu w roku 2014, kiedy to zmodyfikowane zostały najważniejsze elementy silnika i podwozia, legendarna Yamaha YZ450F zapewniła sobie pozycję bezkompromisowego motocykla YZ.

Dzięki odchylonemu w tył cylindrowi oraz innowacyjnej, 4-zaworowej głowicy z przednim dolotem powietrza, ten niesamowicie skuteczny motocykl potwierdza swój status jako jedna z najlepszych konstrukcji motocrossowych na świecie. Jego zdolność do dominacji nad konkurencją „bez tuningu”, w połączeniu z typową dla Yamahy niezawodnością i wytrzymałością powoduje, iż YZ450F jest oczywistym wyborem dla wielu zawodników startujących w lokalnych, krajowych i międzynarodowych imprezach mistrzowskich.

Yamaha YZ450F 2016 (3)

YZ450F 2016

Podczas debiutanckiego sezonu YZ450F, Jeremy Van Horebeek zajął drugie miejsce w MXGP 2014, demonstrując nadzwyczajne wprost osiągi tego motocykla. W pierwszej połowie sezonu MX 2015 Valentin Guillod udowodnił zwycięski potencjał fabrycznego YZ250F w mistrzostwach światowych MX2, a podczas MXGP początkujący Romain Febvre zasygnalizował swą gotowość wejścia na szczyt stawki.

W modelu na rok 2016 konstruktorzy Yamahy skupili się na utrzymaniu mistrzowskiej charakterystyki przy zapewnieniu jeszcze lepszych osiągów, wyczucia, sterowności i sprawności motocykla. Za swe główne zadanie zespół rozwojowy Yamaha MX przyjął wprowadzenie szeregu zmian silnikowych i podwoziowych w czterech kluczowych kierunkach:

  • Osiągnięcie stabilniejszej charakterystyki silnika pod kątem sterowności i wydajności bez strat oddawanej mocy
  • Zwiększenia skuteczności tłumienia wstrząsów z zachowaniem sterowności, trakcji oraz wyczucia pracy przedniego zawieszenia
  • Poprawy skuteczności hamowania i stabilności w sytuacjach awaryjnych
  • Szybszego startu na wyjściu – z wykorzystaniem Elektronicznej Kontroli Startu (Launch Control System)

Nowy system kontroli startu (Launch Control System)

Wyścig można wygrać lub przegrać jeszcze przed pierwszym zakrętem. Z myślą o uzyskaniu wyraźnej przewagi już na starcie YZ450F MY 2016 został wyposażony w zaawansowany system kontroli startu (LCS), pozwalający zwiększyć płynność i tempo przyspieszenia już od linii startowej.

W celu optymalizacji oddawanej mocy ten elektroniczny „intensyfikator” osiągów dokonuje precyzyjnych korekt prędkości obrotowej silnika, ograniczając tendencję do poślizgu tylnego koła i „wheelie” na 1 i 2 biegu podczas ostrego przyspieszania ze startu stojącego. W przeciwieństwie do innych systemów, powodujących proste opóźnienie i redukcję energii zapłonu, Yamaha LCS jest układem inteligentnym, który stale monitoruje ECU (moduł sterujący silnika) i modyfikuje dostarczaną moc zależnie od warunków torowych.

Aktywowany przez wciśnięcie przycisku na lewej manetce jeszcze na biegu jałowym, LCS zwiększa prędkość startu, a więc szansę wyjścia na prowadzenie w pierwszym zakręcie (holeshot win), pozwalając kierowcy skoncentrować się wyłącznie na operowaniu sprzęgłem i ustawieniu maszyny.

Zmodyfikowane wałki i optymalizacja rozrządu

Silnik YZ450F MY 2016 charakteryzuje się wysoką sprawnością i reaktywnością, co uzyskano, wprowadzając niewielkie, lecz istotne zmiany wałka i układu rozrządu, wpływające na wzrost wydajności spalania paliwa. Modyfikacje te obejmują zmianę profilu krzywek obu zaworów ssących i wydechowych, czego skutkiem jest nieznaczne zmniejszenie czasu ich współotwarcia. Zastosowanie krzywki wydłużającej czas otwarcia zaworów i nowych sprężyn po stronie wydechowej pozwala zredukować opory wylotowe spalin i zwiększyć osiągi motocykla w niskim i średnim zakresie prędkości.

Yamaha Power Tuner

Dostępny jako opcja wyposażenia, elektroniczny procesor Yamaha Power Tuner pozwala korygować nastawy silnika na pit-stopie w zależności od warunków jazdy. Jest on łatwy w obsłudze – wpina się go bezpośrednio do elektroniki motocykla bez potrzeby używania laptopa, a oprogramowanie na MY 2016 zostało odpowiednio zmodyfikowane o nowe ustawienia fabryczne oraz rekomendowane dla użytkownika – zgodnie ze zmianą niektórych parametrów silnika.

Udoskonalone sprzęgło i układ przeniesienia napędu

Z myślą o płynniejszej pracy skrzyni biegów i jeszcze lepszego wyczucia sprzęgła, model 2016 otrzymał udoskonalony układ przeniesienia napędu. W zakres zmian wchodzi nowa, specjalnie planowana piasta sprzęgła oraz zmodyfikowana dźwignia shift-stoppera w skrzyni biegów ze sprężyną wzmocnioną o 20%. Zapewnia to szybszą i efektywniejszą zmianę przełożeń – nawet przy brutalnym traktowaniu motocykla w sytuacjach wywołujących nagły wzrost adrenaliny – jak moment startu.

Hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm

Nie ma raczej żadnych wątpliwości, iż skuteczność hamowania jest jednym z najważniejszych atrybutów mistrzowskich właściwości motocykla, a zdolność opóźnionego hamowania przy zachowaniu pełnej kontroli nad maszyną może stanowić o przewadze prowadzącej do zwycięstwa.

Z tego też powodu YZ450F MY 2016 wyposażony został w nowy, tarczowy hamulec przedni o powiększonej do 270 mm średnicy tarczy, który nie tylko zwiększa siłę hamowania, lecz także intensyfikuje ‘wyczucie’ motocykla, pozwalające doświadczonemu riderowi korzystać z układu hamulcowego w sposób jeszcze bardziej efektywny. Dwutłoczkowy zacisk hamulcowy zyskał nowego typu klocki hamulcowe, doskonale współpracujące z większą tarczą hamulcową pod kątem skuteczności hamowania i kontroli nad sterownością motocykla.

Yamaha YZ450F 2016 (2)

YZ450F 2016

Nowe nastawy zawieszenia i zmodyfikowany offset przedniego widelca

W celu poprawy charakterystyki jezdnej, a także własności trakcyjnych oraz ‘wyczucia’ przez kierowcę przedniego koła wprowadzono kilka istotnych zmian w układzie zawieszenia.

Wiodącej jakości przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) o zmodyfikowanych nastawach sprężystości i odbicia zapewnia jeszcze lepszą sterowalność na whoopsach i wybojach. Zmianom tym towarzyszy nowa półka przednia zwiększająca, w stosunku do poprzedniego modelu, offset widelca o 3 mm – do 25 mm, czego efektem jest poprawa prowadzenia w parze ze lepszą zwrotnością i stabilnością motocykla.

Zmiany dla MY 2016 nie ominęły także tylnego zawieszenia, w którym w celu lepszej amortyzacji na wybojach zmodyfikowano nastawy sprężystości dla niskich i wyższych prędkości jazdy. Podobnie jak w przypadku zawieszenia przedniego, nowa sprężyna wahacza (56 Nm zamiast poprzednich 58 Nm) ma również sprzyjać poprawie prowadzenia i sterowności.

Modyfikacja ramy

Mając na uwadze stały rozwój całej konstrukcji motocykla, w ramie modelu 2016 wprowadzono niewielkie, lecz istotne zmiany, sprzyjające lepszemu prowadzeniu i skuteczniejszej kontroli zachowań maszyny.

Z myślą o zwiększeniu sztywności poprzecznej, obsada sworznia wahacza tylnego została poszerzona o 12 mm, a dolna tylna sekcja aluminiowej ramy – wzmocniona pod kątem tej modyfikacji. Swój udział w zwiększonej sztywności ramy ma także stalowe łoże silnika, a w celu obniżenia środka ciężkości ridera i ‘rozluźnienia’ jego pozycji podnóżki zostały obniżone o 5 mm.

Inne zmiany

W dodatku do opisanych modyfikacji silnika i ramy, YZ450F MY 2016 otrzymał lżejszy wspornik tłumika oraz zmodyfikowaną, sześcio-drożną pompę chłodziwa, by usprawnić rozdział ciśnienia.

YZ450F – zmiany na rok modelowy 2016

  • Elektroniczny system kontroli startu (LCS)
  • Nowe wałki i optymalizacja rozrządu
  • Udoskonalone sprzęgło i mechanizm zmiany biegów
  • Powiększona do 270 mm średnica hamulca przedniego
  • Modyfikacja nastawów zawieszenia i offsetu widelca przedniego
  • Modyfikacja ramy
  • Opcjonalny procesor Yamaha Power Tuner z nowym oprogramowaniem

Charakterystyka techniczna YZ450F MY 2016

  • Czterozaworowy, chłodzony cieczą, 1-cylindrowy silnik DOHC o pojemności skokowej 450 cm3
  • Przedni dolot powietrza, wtrysk paliwa, cylinder odchylony w tył i tylny wylot spalin
  • Mokra miska olejowa
  • Tłumik wspomagający centralizację masy motocykla
  • Zamknięta aluminiowa rama kołyskowa typu ‘Bilateral-Beam’
  • Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) upside-down
  • Stabilne zawieszenie typu Monocross

YZ250F: Uzyskać pełnię kontroli

Kompletnie przestylizowany na rok modelowy 2014, YZ250F został uznany przez prasę branżową w Europie i USA za jeden z najlepszych ‘dirt bikes’ w swej klasie. Dzięki zdobyciu tytułu mistrzowskiego 2015 AMA 250 Superscross przez Coopera Webba i zwycięstwie Jeremiego Martina w 2014 AMA Pro Motocross, nowa generacja YZ250F przywróciła sławę Yamahy jako wiodącej marki w kategorii czterosuwów o pojemności 250 cm3.

Dzięki odchylonemu do tyłu cylindrowi oraz przedniemu dolotowi powietrza YZ250F charakteryzuje się szerokim zakresem użytecznej mocy oraz niespotykaną zwinnością w pokonywaniu zakrętów.

Yamaha YZ250F 2016 (2)

YZ250F 2016

YZ250F model roku 2016: król wiraży

W oparciu o reputację mistrzowskiej zdolności pokonywania zakrętów oraz przyspieszania, Yamaha mogła skoncentrować się na wzmocnieniu szerzej pojętej konkurencyjności motocykla, dokonując kilku istotnych zmian i ulepszeń w modelu na rok 2016.

Zespół konstruktorów zajął się w szczególności czterema obszarami osiągów maszyny: poprawą reaktywności w średnim i wysokim zakresie obrotowym, wzrostem sprawności silnika, lepszą pracą zawieszenia oraz zwiększeniem skuteczności hamowania przy niezakłóconej stabilności jazdy.

Nowy, lekki tłok i korbowód

W celu zmniejszenia masy posuwisto-zwrotnej i zyskania na reaktywności oraz przyspieszeniu, YZ250F MY 2016 otrzymał nowy, płaskodenny tłok silnika. Cieńsze denko i krótszy sworzeń tłokowy to oszczędność ponad 18 g na masie odkuwki oraz wzrost efektywności spalania, a więc wyższa moc oddawana i lepsza charakterystyka w górnym i najwyższym zakresie obrotowym.

Z myślą o niezawodności działania silnika, nowy tłok został od spodu użebrowany, a dodatkowy natrysk chłodziwa pozwala, w porównaniu z poprzednim modelem, obniżyć temperaturę roboczą o 100º C – z korzyścią dla stabilności pracy silnika i wytwarzanej mocy. Całość uzupełnia korbowód poddany ulepszonej obróbce cieplnej pod kątem zwiększenia wytrzymałości w warunkach wysokich prędkości obrotowych.

Optymalizacja wału korbowego i wałka wyrównoważającego

Aby uzyskać możliwie liniowy przebieg momentu obrotowego, model na rok 2016 wyposażony jest w dodatkowe przeciwciężary wału korbowego i nowy wałek wyrównoważający. Efektem jest lepsze wyważenie silnika i liniowy przebieg momentu w szerokim zakresie obrotowym, pozwalający kierowcy lepiej wyczuwać teren i zmieniać ułożenie ciała.

Nowa konfiguracja silnika wpływa także na ograniczenie drgań i wibracji, podnosząc tym samym komfort jazdy. Zmodyfikowano także nastawy modułu sterującego silnika (ECU) – pod kątem płynności pracy po włączeniu ogranicznika prędkości obrotowej.

Udoskonalone sprzęgło i układ przeniesienia napędu

Podobnie jak YZ450F, z myślą o większej skuteczności działania, YZ250F MY 2016 otrzymał nową, specjalnie planowaną piastę sprzęgła. Inną zmianą jest nowa dźwignia shift-stoppera w skrzyni biegów ze sprężyną wzmocnioną o 20% i zmodyfikowaną rolką – celem zwiększenia precyzji zmiany biegów nawet w warunkach znacznych obciążeń.

Yamaha YZ250F 2016 (1)

YZ250F 2016

Modyfikacja nastawów przedniego i tylnego zawieszenia

YZ250F MY 2016 korzysta ze zmienionych nastawów zawieszenia przedniego i tylnego, rekomendowanych przez fabrycznych kierowców testowych. Za priorytet uznano poprawę charakterystyki i komfortu prowadzenia pod kątem eliminacji nagłych szarpnięć i nadmiernego skoku (tj. dobijania) zawieszenia.

Hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm

Na rok modelowy 2016 YZ250F wyposażony został w tarczowy hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm oraz nowe klocki hamulcowe, które nie tylko pozwalają hamować z pewnym opóźnieniem, lecz także zwiększają ‘wyczucie’ zachowania się motocykla.

YZ250F – zmiany na rok modelowy 2016

  • Nowy, lekki tłok
  • Nowy, korbowód o charakterystyce wyczynowej
  • Zoptymalizowany design wału korbowego pod kątem wyrównoważenia
  • Nowe mapowanie ECU (modułu sterującego silnika)
  • Powiększona do 270 mm średnica hamulca przedniego
  • Udoskonalone sprzęgło i mechanizm zmiany biegów
  • Modyfikacja nastawów zawieszenia

Charakterystyka techniczna YZ250F MY 2016

  • Czterozaworowy, chłodzony cieczą, 1-cylindrowy silnik czterozaworowy DOHC o pojemności skokowej 250 cm3
  • Przedni dolot powietrza, wtrysk paliwa, cylinder odchylony w tył i tylny wylot spalin
  • Mokra miska olejowa
  • Tłumik polepszający centralizację masy motocykla
  • Zamknięta aluminiowa rama kołyskowa typu ‘Bilateral-Beam’
  • Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) upside-down
  • Stabilne zawieszenie typu Monocross

Oryginalne Akcesoria Yamaha

Kompletna gama oryginalnych akcesoriów Yamaha, przeznaczona do wszystkich modeli off-roadowych MY 2016, zawiera wszystko od narzędzi warsztatowych i części serwisowych, aż do tłumików typu ‘slip-on’ i obudów/osłon bloku silnika GYTR. Oferta akcesoriów jest konsekwentnie poszerzana o asortymenty przeznaczone dla aktualnych i starszych modeli Yamaha.

Zmiany w innych modelach off-roadowych MY 2016:

WR250F Racing Blue – Zmieniona grafika zewnętrzna
YZ250 Racing Blue – Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna
YZ125 Racing Blue – Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna
YZ85/LW Racing Blue – Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna
TTR-125/L/W/E Racing Blue – Zmieniona grafika zewnętrzna
TTR-110E Racing Blue – Zmieniona grafika zewnętrzna
TTR-50E Racing Blue – Zmieniona grafika zewnętrzna
PW50 Racing Blue – Zmieniona grafika zewnętrzna

Dostępność modeli YZ MY2016 w sprzedaży: styczeń 2016. W celu uzyskania pełnej specyfikacji technicznej wszystkich modeli w gamie, wejdź na yamaha-motor.pl.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl